reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Intel Corporation Przemysł elektroniczny | 24 marca 2021

Szykuje się wielka ofensywa Intela, najpierw 20 mld USD na dwie fabryki chipów

W ramach ogłoszonej przez szefa Intela Pata Gelsingera strategii IDM 2.0 firma chce optymalnie łączyć swoje moce produkcyjne, możliwości firm zewnętrznych w tym zakresie oraz nowe usługi foundry.

Szef Intela Pat Gelsinger ogłosił nową strategię IDM 2.0. Firma zamierza dokonać ewaluacji swojego modelu biznesowego – IDM (Integrated Device Manufacturing), czyli działalności obejmującej zarówno projektowanie, jak i produkcję układów scalonych. A przy okazji Intel planuje olbrzymie inwestycje, zaczynając od dwóch fabryk w Arizonie. Firma chce także zostać liderem w zakresie dostaw usług foundry (kontraktowej produkcji chipów) w Stanach Zjednoczonych i Europie. Strategia IDM 2.0 Intela opiera się na trzech głównych elementach:
  1. Globalna sieć produkcyjna Sieć zakładów produkujących na wielką skalę ma stanowić kluczową przewagę konkurencyjną, zapewniając optymalizację produktów, poprawę opłacalności i odporność w zakresie dostaw. Intel zamierza nadal sam produkować większość swoich komponentów. Jak zapewnia, rozwój procesu 7 nm przebiega pomyślnie, a napędza go zwiększone wykorzystanie litografii EUV (w ekstremalnie dalekim ultrafiolecie). W drugim kwartale tego roku Intel zamierza wypuścić swój pierwszy procesor w 7 nm pod nazwą Meteor Lake. Firma podkreśla też duże znaczenie zaawansowanych technologii pakowania, którymi dysponuje.
  2. Większy udział produkcji u partnerów foundry. Intel zamierza pogłębić współpracę z kontraktowymi producentami chipów, którzy już obecnie wytwarzają cześć rozwiązań amerykańskiej firmy: od komunikacyjnych, po układy graficzne i chipsety. Pat Gelsinger stwierdził, że zewnętrzne firmy foundry będą produkować chipy w zaawansowanych technologiach procesowych, w tym produkty stanowiące podstawę oferty obliczeniowej Intela, zarówno dla segmentu klienckiego, jak i centrów danych, począwszy od 2023 roku. Ma to zapewnić większą elastyczność i skalę, potrzebną do planowanej przez Intel optymalizacji m.in. kosztów i wydajności.
  3. Budowa biznesu foundry – Intel Foundry Services. Intel zamierza zostać głównym dostawcą usług foundry w USA i Europie, zapewniając moce produkcyjne dla globalnego olbrzymiego popytu na półprzewodniki. W tym celu Intel utworzy nową samodzielną jednostkę biznesową Intel Foundry Services (IFS), kierowaną przez weterana branży półprzewodników dr Randhira Thakura, który będzie podlegał bezpośrednio Gelsingerowi.
Aby przyspieszyć strategię IDM 2.0, szef Intela ogłosił znaczące rozszerzenie mocy produkcyjnych, rozpoczynając od planów budowy dwóch nowych fabryk w Arizonie, w kampusie firmy Ocotillo. Zakłady mają produkować na własne potrzeby Intela, jak i dla klientów zewnętrznych. Dzięki inwestycji o wartości około 20 mld USD ma powstać ponad 3000 stałych wysokopłatnych etatów przy wysokich technologiach, ponad 3000 miejsc pracy na budowie oraz około 15 000 lokalnych długoterminowych miejsc pracy. Intel zamierza też wyjść z inwestycjami poza Arizonę i w ciągu roku ma ogłosić kolejną fazę zwiększania mocy produkcyjnych w USA, Europie i innych lokalizacjach na świecie. Wizja IDM 2.0 zakłada również współpracę z partnerami branżowymi, Intel ogłosił właśnie kooperację z firmą IBM w zakresie wspólnych badań m.in. nad rozwojem nowej generacji technologii pakowania.
reklama
reklama
March 03 2021 13:22 V18.15.34-1