© BASF
Przemysł elektroniczny |
BASF buduje fabrykę aktywnych materiałów katodowych
BASF oficjalnie rozpoczął budowę zakładu w niemieckim Schwarzheide. Fabryka od 2022 roku ma dostarczać materiały do produkcji akumulatorów do około 400 000 samochodów elektrycznych rocznie.
Nowy zakład, stanowiący część wieloetapowego planu inwestycyjnego BASF na europejskim rynku materiałów akumulatorowych, będzie korzystać z prekursorów wyprodukowanych w fińskiej fabryce BASF w Harjavalcie. Prace budowlane Schwarzheide trwają już od sierpnia, a otwarcie zakładu planowane jest na 2022 rok.
Nowy zakład produkcji aktywnych materiałów katodowych będzie korzystać z nowoczesnej technologii procesowej i dostarczać materiały akumulatorowe BASF do około 400 000 samochodów elektrycznych rocznie – informuje firma.
– Wspieramy naszych klientów i chcemy wykorzystać tę możliwość rozwoju na szybko rosnącym rynku elektrycznej mobilności, inwestując w materiały akumulatorowe w Europie – powiedział dr Martin Brudermüller, dyrektor generalny BASF SE. – Elektromobilność jest jednym z kluczowych rozwiązań pozwalających zaspokoić zapotrzebowanie na indywidualne środki transportu przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu lokalnej emisji. Firma BASF uczestniczy w rozwoju zrównoważonej elektromobilności, oferując innowacyjne materiały akumulatorowe wytwarzane z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii – ocenił Brudermüller.
– Uroczystość BASF stanowi kolejny krok we właściwym kierunku dla niemieckiego sektora przemysłowego w ramach budowy europejskiego łańcucha wartości w zakresie elektromobilności. Naszym celem jest produkcja najlepszych pod względem jakości i wydajności akumulatorów w Niemczech i Europie. Dlatego wspieramy rozwój produkcji akumulatorów, w której wykorzystywane są najnowsze i najbardziej ekologiczne materiały. Rząd federalny i władze landu przekazują około 175 mln EUR na realizację projektu BASF – stwierdził Peter Altmaier, federalny minister gospodarki i energii.
– Nowy zakład wraz z fabryką prekursorów w Harjavalcie będą stosować efektywne procesy produkcyjne. Zaplanowano wysoki udział energii odnawialnej, integrację wertykalną z pozyskiwaniem kluczowych surowców takich jak kobalt i nikiel oraz krótkie odcinki transportu w łańcuchu wartości. Pozwoli to zmniejszyć ślad węglowy o 30 procent w odniesieniu do standardów branżowych – podkreślił dr Peter Schuhmacher, szef Działu Katalizatorów BASF. – Podejmując działania na rzecz recyklingu, staramy się zamknąć cykl produkcji, jednocześnie zmniejszając ślad węglowy naszych aktywnych materiałów katodowych łącznie nawet o 60 procent – dodał Schuhmacher.
Z kolei Jürgen Fuchs, dyrektor zarządzający BASF Schwarzheide GmbH podkreślił, że po otwarciu zakładu w 2022 roku nie tylko poszerzy się portfolio produktów firmy, ale powstanie także około 150 nowych miejsc pracy.
Inwestycja © BASF w Schwarzheide wpisuje się w plan Komisji Europejskiej zakładający utworzenie łańcucha wartości produkcji akumulatorów w Europie oraz jest częścią „Ważnego projektu stanowiącego przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania” (ang. IPCEI) zatwierdzonego przez Komisję Europejską 9 grudnia 2019 r. zgodnie z zasadami Unii Europejskiej dotyczącymi pomocy publicznej. Wprowadzenie na rynek innowacyjnych materiałów akumulatorowych produkowanych w zakładzie w Schwarzheide, a także badania nad materiałami akumulatorowymi nowej generacji, rozwojem technologii produkcji i recyklingiem akumulatorów, są finansowane ze środków Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Energii na podstawie uchwały niemieckiego Bundestagu, a także Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Energii Brandenburgii na podstawie uchwały Parlamentu Brandenburgii w ramach projektu IPCEI dotyczącego akumulatorów.