© Katarzyna Nowosielska-Augustyniak
Przemysł elektroniczny |
Instytut Lotnictwa finalizuje międzynarodowy projekt
Kończą się prace związane z projektem Enhanced RPAS Automation (ERA), w który zaangażowany jest Zakład Awioniki w Łukasiewicz-Instytucie Lotnictwa. Na początku lipca 2020 roku odbył się ostatni przegląd projektu podsumowujący dotychczasowe prace.
Celem projektu, będącego przedsięwzięciem ad-hoc Europejskiej Agencji Obrony, było umożliwienie samolotom bezzałogowym poruszania się w niesegregowanej europejskiej przestrzeni powietrznej.
Uczestniczyło w nim 16 partnerów z pięciu państw: Niemiec, Francji, Włoch, Polski i Szwecji. Liderem projektu był niemiecki Airbus Defence and Space, natomiast liderem etapu demonstracji i weryfikacji systemu (Work Package – Demonstration & Verification) – Politechnika Rzeszowska.
Zespół Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa zaangażowany był w budowę demonstratora systemu automatycznego kołowania na platformie badawczej – samolocie doświadczalnym MP-02 Czajka, należącym do Instytutu.
Prowadzone przez Instytut prace obejmowały adaptację samolotu poprzez:
- identyfikację modelu matematycznego samolotu do projektu modułu kierowania samolotem podczas kołowania,
- dobór i zabudowę serwomechanizmów sterujących wychyleniem koła przedniego, dźwignią hamulca i silnikiem,
- projekt i wykonanie komputera sterującego elementami wykonawczymi,
- projekt i wykonanie układu zasilania urządzeń systemu automatycznego kołowania,
- projekt mocowania zewnętrznego i regału wewnętrznego do instalacji czujników i komputerów,
- organizację montażu urządzeń opracowywanych przez partnerów,
- organizację sześciu kampanii testowych na lotnisku Ośrodka Kształcenia Lotniczego w Jasionce.