reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© norebbo dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 11 września 2020

Plastream z grantem od NCBR na samoobsługową kasę

Plastream otrzymała ponad 6 mln PLN dofinansowania na projekt systemu dla kas samoobsługowych oparty o technologię rozpoznawania produktów na obrazie.

Kasy samoobsługowe są dostępne w sklepach detalicznych od około dziesięciu lat, a celem ich wprowadzenia było przyspieszenie procesu zakupowego. Światowy debiut tych urządzeń miał miejsce 14 lat wcześniej w jednym z supermarketów w Nowym Jorku. Jak zauważa Piotr Wardaszko, prezes zarządu spółki Plastream, w ostatnich kilku latach nastąpił bardzo dynamiczny wzrost liczby kas samoobsługowych w sieciach handlowych. Popyt na ich zastosowanie wynika głównie z systematycznego wzrostu akceptacji mobilnych form płatności, chęci zrobienia szybszych zakupów czy w ostatnich miesiącach większej akceptacji dla kas samoobsługowych wynikającej z pandemii Covid. Obecnie zdecydowaną przewagę na rynku mają kasy, w których proces rozpoznawania produktów odbywa się poprzez fizyczne przyłożenie kodu kreskowego produktu do skanera. Ale coraz częściej pojawiają się na rynku urządzenia wykorzystujące czytniki RFID lub kamery. – Powszechny wzrost akceptacji klientów dla kas samoobsługowych, nacisk klientów na szybkość transakcji oraz jej wygodę stał się genezą zbudowania takiej kasy przy wykorzystaniu środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Nasza firma w ubiegłym roku przy współpracy z jedną z największych sieci handlu detalicznych wykorzystywała już podobne technologie. Wyniki współpracy okazały się na tyle obiecujące, że zdecydowaliśmy się zbudować własną technologię opartą na modelu rozpoznawania produktów dostępnych w sklepie za pomocą wizji komputerowej – dodaje Rafał Wyderka, wiceprezes zarządu spółki Plastream. Głównym celem projektu realizowanego przez Plastream jest opracowanie innowacyjnego systemu dla kas samoobsługowych opartego o technologię rozpoznawania produktów na obrazie (Computer Vision), umożliwiającego sieciom handlowym skrócenie kolejek poprzez szybszy proces płacenia za produkty oraz zaoferowanie klientom wygodniejszych zakupów, dzięki eliminacji konieczności szukania kodu kreskowego na produkcie. Innowacja oparta jest na technologii prawidłowego i szybkiego rozpoznawania produktów widocznych na ekranie. Zestaw kamer będzie widział produkty położone na kasie, a dzięki kamerom będzie możliwe przesłanie obrazu do aplikacji, która zamieni obraz w dane alfanumeryczne. Te po przepuszczeniu przez sieci neuronowe (sieci konwolucyjne) oraz przy wykorzystaniu techniki deep learningowe (nauczanie głębokie) dadzą odpowiedź jaki obraz widzi kamera / kamery (co się na nim znajduje), wskazując produkt posiadający w systemie kasowym swoją charakterystykę (SKU). Firma Plastream już od 3 lat realizuje projekty oparte o prace nad budowaniem wartości biznesowej o technologie rozpoznawania obiektów na obrazie video. Od tego czasu firma zbudowała algorytmy oraz modele, które wspierają klasyfikację i detekcję obiektów na obrazie w branży mediowej oraz e-commerce. Wszystkie realizowane projekty rozpoczynały prace badawczo-rozwojowe, w których uczestniczyli klienci firmy. Od 2018 firma Plastream zaangażowała się w rozwój technologii rozpoznawania produktów na obrazie z kamer dla sektora handlu detalicznego. W 2020 pozyskała inwestora, zaangażowanego w rozwój technologii dla branży retail. – Odbiorcą wizyjnych kas samoobsługowych będą sieci handlu detalicznego, sieci gastronomiczne, punkty usługowe, którym będzie zależało na szybkiej i wygodnej obsłudze klienta ograniczając do minimum proces fizycznego kontaktu ze sprzedawcą lub z samymi produktami – wyjaśnia wiceprezes zarządu spółki Plastream. Firma podpisała umowę o dofinansowanie z Narodowego Centrum badań i Rozwoju w efekcie pozytywnej oceny wniosku złożonego w konkursie Szybka Ścieżka, realizowanym w ramach Funduszy Europejskich – Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
reklama
reklama
December 02 2020 12:20 V18.13.17-2