reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemys艂 elektroniczny | 22 marca 2010

Wywiad dyrektorem zarz膮dzaj膮cym Assel, Jaros艂awem Prolejko.

Filozofia dzia艂ania jednego z najwi臋kszych polskich dostawc贸w us艂ug EMS opiera si臋 na kompleksowej ofercie, znacznie wykraczaj膮cej poza sam proces monta偶u elektronicznego.
Jaka opisa艂by Pan obecn膮 pozycj臋 rynkow膮 Assel? Assel jest obecny na rynku produkcji kontraktowej od 10 lat. Nasz zak艂ad w Pruszczu Gda艅skim liczy 14.000 m2, z czego cz臋艣膰 to nowa powierzchnia, kt贸r膮 obecnie obsadzamy nowymi projektami. Nasi klienci to firmy zar贸wno europejskie jak i krajowe, lecz ich wsp贸ln膮 cech膮 jest wysoki poziom wymaga艅, stawianych wobec partnera produkcyjnego. Czym chcia艂by Pan wyr贸偶nia膰 si臋 na tle konkurencji? Chcemy osi膮gn膮膰 艣wiatowy poziom produkcji i wydaje mi si臋, i偶 w wielu aspektach, takich jak obs艂uga logistyczna klienta, kompetencje techniczne czy technologia produkcji, ju偶 to osi膮gn臋li艣my. W mojej ocenie, kompetencje producenta kontraktowego musz膮 wykracza膰 poza sam proces produkcji, jest on bowiem jedynie wycinkiem ca艂ego spektrum umiej臋tno艣ci, jakimi powinna dysponowa膰 firma EMS. Zawsze staramy si臋 zapewni膰 bardzo wysoki poziom jako艣ci samej produkcji, poparty wieloma r贸偶nymi technologiami, lecz moim zdaniem, to nie wszystko. Koncentrujemy si臋 w zarz膮dzaniu na zdobyciu takich kompetencji, aby nawet najbardziej wymagaj膮cy klient otrzyma艂 najbardziej kompleksow膮 us艂ug臋 popart膮 profesjonaln膮 obs艂ug膮. Do jakich klient贸w adresowany jest wypracowany przez Assel model biznesu? Nie selekcjonujemy klient贸w na mniej czy bardziej po偶膮danych - ka偶dy klient jest u nas mile widziany - widzimy jednak, 偶e jeste艣my w stanie zaspokoi膰 nawet tych, kt贸rzy oczekuj膮 bardzo du偶o od swojego partnera produkcyjnego. Jeste艣my na etapie, w kt贸rym mo偶emy aktywnie pomaga膰 klientom w tworzeniu i produkcji ich wyrob贸w, co nie jest mo偶liwe przy wsp贸艂pracy z mniejszymi firmami EMS, kt贸rych domen膮 jest najcz臋艣ciej poziom wiedzy i kompetencji ograniczony stricte do procesu produkcji. Assel nie skupia si臋 na najni偶szym koszcie procesu produkcyjnego, staramy si臋 raczej k艂a艣膰 nacisk na ca艂kowity koszt dla klienta i rozwi膮zujemy r贸wnie偶 te problemy, kt贸re pojawiaj膮 si臋 poza samym procesem produkcji. Czy ten model biznesu trafia do polskich klient贸w ? Widzimy wyra藕nie, 偶e polskie firmy nie wyra偶aj膮 tak jasno swoich wymaga艅, jak ich europejscy konkurenci. Wyj膮tkiem s膮 te firmy, kt贸re s膮 ju偶 d艂ugo na rynku i wiedz膮 na, czym polega wsp贸艂praca z firma kontraktow膮, oczekuj膮c od nas coraz wi臋cej. Trzeba jednak stwierdzi膰, i偶 w艣r贸d polskich firm nadal dominuje model my艣lenia zak艂adaj膮cy, 偶e produkcja kontraktowa to sam monta偶 komponent贸w na PCB. Czego si臋 Pan spodziewa po roku 2010? Mamy w Polsce lepsz膮 sytuacj臋 w stosunku do naszych odpowiednik贸w na zachodzie Europy, gdzie kryzys by艂 zdecydowanie bardziej widoczny. Assel nie odczu艂 kryzysu i wygl膮da na to, 偶e rok 2010 zako艅czy si臋 jeszcze wi臋ksz膮 dynamik膮 obrot贸w, ni偶 odnotowana w roku 2009, w kt贸rym osi膮gn臋li艣my 20% wzrostu sprzeda偶y. Perspektywy na 2010 s膮 bardzo obiecuj膮ce. Podejmujemy kolejne inicjatywy w kierunku budowania kompetencji organizacyjnych, wdra偶aj膮c bardzo rozbudowany system komputerowy i wprowadzaj膮c kolejne technologie do procesu produkcji. Jakie s膮 Pana plany w dalszej perspektywie? Nie my艣limy o spektakularnym wzro艣cie obrot贸w, nie to jest bowiem naszym celem. My艣limy raczej o dalszej budowie szerokich kompetencji i zbudowaniu marki 鈥榤ade in Poland鈥. Chcia艂bym, aby Assel by艂 firm膮 nie tyle o wysokich obrotach, co raczej firm膮 o zdrowym zysku, opartym na budowaniu warto艣ci dodanej dla klient贸w. Assel ju偶 obecnie nie jest firm膮 wy艂膮cznie skupiaj膮c膮 si臋 na elektronice, wolimy raczej m贸wi膰 o sobie jako o firmie oferuj膮cej kompleksow膮 obs艂ug臋. Produkcja elektroniki generuje oko艂o po艂owy obrotu, druga cz臋艣膰 pochodzi z innych prac kontraktowych 鈥 us艂ug mechanicznych, in偶ynierskich, czy elektromechanicznych. Wydaje si臋, 偶e kompleksowa obs艂uga to obecnie silny trend na rynku us艂ug EMS? Wi臋kszo艣膰 produkt贸w zawsze jest kombinacj膮 bardziej z艂o偶on膮, ni偶 tylko sama elektronika; sama p艂ytka z zamontowanymi komponentami to jeszcze nie produkt. Celem klienta jest na og贸艂 kompleksowe pozbycie si臋 problemu utrzymywania mocy produkcyjnych, personelu i powierzchni, co wi膮偶e si臋 z okre艣lonymi konsekwencjami, zw艂aszcza gdy popyt ulega fluktuacjom. Jest to wi臋c w moich oczach nie tyle trendem, co potrzeb膮. Jakie jest Pana spojrzenie na ca艂y sektor EMS w Polsce? Czego brakuje polskim EMS w stosunku do ich zagranicznych konkurent贸w? Koncepcja produkcji kontraktowej w Polsce pojawi艂a si臋 stosunkowo niedawno, tak wi臋c dopiero musimy przej艣膰 proces naturalnego rozwoju. Widz臋 natomiast jedn膮 charakterystyczn膮 cech臋, szczeg贸lnie dotycz膮c膮 ma艂ych firm: o ile za granic膮 patrzy si臋 na 鈥榯otal cost鈥, u nas patrzy si臋 na koszt za element, co jest bardzo w膮skim spojrzeniem na produkcj臋 kontaktow膮. W Polsce has艂o 鈥榦utsourcing w elektronice鈥 cz臋sto sprowadza si臋 do po艂o偶enia komponentu na p艂ytce, co moim zdaniem, jest zbyt ograniczonym pojmowaniem produkcji kontraktowej. Czy zgadza si臋 Pan z twierdzeniem, i偶 polskie firmy OEM wykazuj膮 znacznie mniejsz膮 sk艂onno艣膰 do zlecania produkcji na zewn膮trz, ni偶 ich zagraniczni odpowiednich? Jest to mi臋dzy innymi pytanie o sens ekonomiczny strategii utrzymywania w艂asnych mocy produkcyjnych. Niew膮tpliwie, wiele decyzji o zainwestowaniu we w艂asny sprz臋t wynika te偶 z pewnego entuzjazmu, podyktowanego odniesieniem sukcesu. Kiedy produkcja jest wysoka, ro艣nie op艂acalno艣膰 produkcji we w艂asnym zakresie, lecz nie widzi si臋 tego, i偶 w przysz艂o艣ci mo偶e nast膮pi膰 zmiana sytuacji i produkcja spadnie. Nikt nie zadaje sobie pytania, co w贸wczas zrobi膰 z maszynami, lud藕mi i powierzchni膮. Decyzje o inwestycjach podejmowane s膮 w nadziei na dalszy wzrost sprzeda偶y, kt贸ry jednak mo偶e ulec zachwianiu i wyst膮pi膮 problemy z wykorzystaniem nabytych mocy produkcyjnych. Niekt贸rzy licz膮 w takiej sytuacji na ich wykorzystanie na zasadzie us艂ug zewn臋trznych, ale to wymaga jednak silnej koncentracji tylko na tej dzia艂alno艣ci. Trudno jest produkowa膰 w艂asne wyroby, oferuj膮c jednocze艣nie us艂ugi EMS: to si臋 cz臋sto nie udaje, jest te偶 藕le postrzegane przez klient贸w. Polskie firmy elektroniczne s膮 te偶 rzeczywi艣cie nieufne, poniewa偶 koncepcja produkcji zewn臋trznej ma dla nas wci膮偶 aspekt nowo艣ci. Jednak sytuacja b臋dzie ewoluowa膰 w kierunku modelu, ukszta艂towanego ju偶 jaki艣 czas temu na zachodzie Europy. W przysz艂o艣ci nale偶y te偶 si臋 spodziewa膰 wzrostu koszt贸w pracy, co obni偶y op艂acalno艣膰 utrzymywania w艂asnej produkcji. Co wi臋cej, przy wzro艣cie skali dzia艂alno艣ci, sama produkcja przestaje by膰 g艂贸wnym problemem, a znaczenia nabieraj膮 trudno艣ci ze sprzeda偶膮 i dystrybucj膮.
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1