© Volkswagen
Przemysł elektroniczny |
Volkswagen: elektromobilna transformacja fabryki w Zwickau
W piątek z taśm fabryki samochodów w Zwickau zjechał ostatni pojazd z silnikiem spalinowym. Od teraz będą tam wytwarzane wyłącznie samochody elektryczne Volkswagena, a w przyszłości również marek Audi i Seat.
– To dla nas historyczny dzień. Jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć, a jednocześnie z radością oczekujemy tego, co przed nami. Elektromobilność będzie się rozwijać coraz bardziej, popyt na samochody elektryczne będziemy zaspokajać stąd, z Zwickau: już w przyszłym roku będziemy w stanie wyprodukować 330.000 aut – powiedział Reinhard de Vries, dyrektor ds. techniki i logistyki w Volkswagen Saksonia,
Prace adaptacyjne już rozpoczęte
Prace w hali nr 6, w której powstawał dotąd Golf Variant, już się rozpoczęły. Po zaplanowanej na kilka letnich tygodni fazie przygotowawczej, zimą tego roku zostaną w niej wyprodukowane pierwsze samochody elektryczne. Od połowy listopada 2019 roku w Zwickau trwa seryjna produkcja Volkswagena ID.3 1ST. Latem ruszy budowa modelu ID.4.
Stopniowa transformacja fabryki samochodów w Zwickau to pierwsza w historii Volkswagena przebudowa dużego zakładu samochodowego do potrzeb produkcji aut elektrycznych. Nakłady na tę operację wynoszą 1,2 mld EUR.
W końcowej fazie, od 2021 roku, w Zwickau będzie powstawać sześć modeli skonstruowanych na płycie podłogowej MEB należących do trzech marek koncernu. W ramach kursów przygotowawczych wszyscy członkowie ośmiotysięcznej załogi zostaną przeszkoleni w zakresie produkcji pojazdów elektrycznych i pracy z prądem o dużej mocy. Łącznie do końca 2020 roku załoga z Zwickau weźmie udział w 20 500 dniach szkoleniowych. Dzięki temu w fabryce tej zagwarantowane zostaną trwałe miejsca pracy.
Volkswagen ID.3 został skonstruowany w oparciu o modułową płytę podłogową MEB, stworzonej specjalnie do produkcji aut z napędem elektrycznym. Podstawowa wersja tego modelu będzie kosztowała mniej niż 130 000 PLN. ID.3 1ST zostanie wprowadzony do sprzedaży w Europie niemal jednocześnie we wrześniu 2020 roku.
Oprócz fabryki w Zwickau Volkswagen Saksonia ma jeszcze w tym wschodnioniemieckim kraju związkowym dwa inne zakłady. W fabryce silników w Chemnitz powstają między innymi benzynowe jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa, z kolei w Szklanej Manufakturze w Dreźnie do końca roku będzie produkowany e-Golf, a od 2021 roku model ID.3.