reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© annalewandowska Nauka | 05 maja 2020

Lotnictwo i kosmonautyka: nowy kierunek na Politechnice Wrocławskiej

Kierunek powstał na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym, we współpracy z Wydziałem Mechanicznym. Rekrutacja wkrótce się rozpocznie, a jesienią zajęcia zaczną pierwsi studenci lotnictwa i kosmonautyki.

Inżynierów specjalizujących się w serwisowaniu, eksploatacji i obsłudze statków powietrznych Wydział Mechaniczno-Energetyczny kształci już od ponad 15 lat – do tej pory na kierunku mechanika i budowa maszyn na specjalności inżynieria lotnicza. Jak podkreśla uczelnia, absolwenci wydziału już teraz pracują w wielu firmach z branży lotniczej, wykorzystując wiedzę i doświadczenie inżynierskie zdobyte na Politechnice Wrocławskiej. Można tu wymienić m.in. XEOS – centrum serwisowania silników lotniczych, będące wspólnym przedsięwzięciem Lufthansy Technik i GE Aviation; wrocławski oddział firmy Collins Aerospace zajmujący się produkcją układów paliwowo-regulacyjnych do silników lotniczych oraz układów, wyrobów i detali hydraulicznych do sterowania i kontroli lotu w samolotach lub śmigłowcach czy WAMS (Wroclaw Aircraft Maintenance Systems) – polska baza serwisowa samolotów irlandzkiej linii lotniczej Ryanair. Program kierunku Lotnictwo i kosmonautyka powstał po konsultacjach z tymi firmami, tak by absolwenci spełniali oczekiwania branży lotniczej. - Nasi studenci na pewno mogą spodziewać się kursów specjalistycznych realizowanych wspólnie z tymi firmami, także w ich siedzibach – podkreśla dr inż. Michał Pomorski, prodziekan ds. dydaktyki na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym. – Planujemy spotkania przyszłych inżynierów z przedstawicielami tych przedsiębiorstw i wyjazdy do ich zakładów. W ramach programu studiów będą także mieli praktyki i staże w tych firmach, a do tego będziemy kładli nacisk na to, by powstające na kierunku dyplomy były projektami związanymi z realnymi wyzwaniami inżynierskimi, z jakimi mierzą się pracownicy branży lotniczej i kosmicznej – dodaje przedstawiciel PWr. Kierunek będzie oferował dwie specjalności. Pierwsza – napędy i płatowce – skupi się na konstruowaniu i projektowaniu oraz eksploatacji statków powietrznych ze szczególnym uwzględnieniem silników lotniczych. W programie studiów znajdą się takie zajęcia jak m.in.: teoria, projektowanie i badanie napędów lotniczych, aerodynamika, diagnostyka w lotnictwie, projektowanie samolotów, spalanie w napędach lotniczych czy śmigłowce i przekładnie lotnicze. Druga – awionika i sterowanie – będzie specjalnością nastawioną w dużym stopniu na kwestie związane z elektroniką i sterowaniem (hydrauliką, pneumatyką, elektrycznymi systemami sterowania i systemami łączności). Oprócz podstaw budowania samolotów studenci będą więc mieli zajęcia także z instalacji pokładowych, podstaw programowania, podstaw aplikacji mikrokontrolerów oraz urządzeń radioelektronicznych.
reklama
reklama
October 26 2020 15:29 V18.11.11-2