reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Wystartował wielki europejski projekt bateryjny

Pięć instytucji badawczych oraz sześć firm przemysłowych będzie przez najbliższe cztery lata pracować razem nad rozwojem kolejnych generacji baterii litowo-jonowych w ramach projektu SeNSE.

W projekcie udział bierze m.in. szwedzka firma Northvolt, która zamierza uruchomić dwie gigafabryki baterii do samochodów elektrycznych w Europie. Unia Europejska wesprze projekt kwotą 10 mln EUR.
W ciągu kilku najbliższych lat zapotrzebowanie na baterie do samochodów elektrycznych gwałtownie wzrośnie. Obecnie, ponad 90% tych komponentów dostarcza Azja, dlatego Komisja Europejska w 2017 roku powołała European Battery Alliance, aby budować w Europie kompetencje oraz moce produkcyjne z zakresu tych kluczowych technologii. Eksperci szacują, że aby zaspokoić europejski popyt na baterie litowo-jonowe, niezbędne będzie 10 do 20 gigafabryk, czyli wielkoskalowych zakładów produkcyjnych. Badania realizowane w ramach SeNSE są częścią inicjatywy European Battery Allinace i otrzymały wsparcie z programu Horyzont 2020. Jedenastu partnerów projektu będzie pracować nad rozwojem baterii litowo-jonowych – tzw. „generacji 3b”, która ma się charakteryzować większą gęstością energii, usprawnioną charakterystyką chemiczną ogniw oraz lepszym systemem zarządzania energią. Anody grafitowe mają zostać zastąpione anodami wykonanymi z kompozytów grafitowo-krzemowych, a zawartość kobaltu w katodach ma być zredukowana. Z kolei nowe rodzaje elektrolitów oraz połączeń mają przyspieszyć proces ładowania oraz wydłużyć czas życia. Projekt SeNSE dotyczy także możliwości powtórnego wykorzystania baterii wycofanych już z użytku oraz recyklingu. W SeNSE uczestniczą następujące podmioty: Empa, czyli Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research (Szwajcaria) – lider projektu, Westfälische Wilhelms-Universität Münster (Niemcy), Forschungszentrum Jülich (Niemcy), Coventry University (Wielka Brytania), Austrian Institute of Technology (Austria) oraz firmy: Solvionic (Francja), FPT Motorenforschung (Szwajcaria), Lithops (Włochy), Northvolt (Szwecja), Enwires (Francja) i Huntsman Advanced Materials (Szwajcaria). Istotną rolę w projekcie odgrywa założona w 2016 roku szwedzka firma Northvolt. Spółka planuje uruchomienie pierwszej europejskiej gigafabryki w Szwecji o mocach produkcyjnych 32 GWh rocznie. Kolejny zakład o mocach 16 GWh powstanie w niemieckim Salzgitter w ramach joint venture z Volkswagenem. SeNSE zaplanowany jest na 48 miesięcy i jego efektem ma być opracowanie serii prototypów ogniw bateryjnych. Możliwości nowej „generacji 3b” baterii zostaną zaprezentowane dzięki demonstratorowi technologii, a opracowana technologia ma trafić do przemysłu w formie patentów.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama