Przemysł elektroniczny |
Audyt Apple wciąż wskazuje na uchybienia u dostawców
W roku 2009 Apple przeprowadził audyt u 102 swoich dostawców i zidentyfikował 17 znaczących uchybień. W 60 zakładach dopuszczalny czas pracy był przekraczany o 50%, inni stosowali niedopuszczalne testy ciążowe.
Apple zidentyfikował 17 przypadków znaczących uchybień: 8 z nich dotyczyło drakońskich opłat rekrutacyjnych, 3 dotyczyło zatrudniania osób w zbyt młodym wieku, 3 spośród dostawców podpisało umowy z nieposiadającymi certyfikatu odbiorcami odpadów, 3 ostatnie dotyczyły przedstawienia w czasie audytu sfałszowanych danych.
W rezultacie, Apple zażądało zwrotu opłat rekrutacyjnych, przekraczający ustalony limit, w łącznej kwocie 2.2 mln USD. Jeden z dostawców ponownie przekazał w czasie audytu sfałszowane dane (dopuścił się tego również podczas audytu w roku 2008), w wyniku czego Apple wycofało wszelkie zlecenia z tej firmy.
Inne wnioski z przeprowadzonego audytu są następujące:
- w 60 zakładach czas pracy przekroczył dopuszczalny tygodniowy limit o więcej niż 50%.
- w 65 zakładach pracownicy pracowali więcej niż sześć dni pod rząd przynajmniej raz w miesiącu.
- w 48 zakładach nieprawidłowo skalkulowano stawki wynagrodzenia za nadgodziny, zaniżając należne wypłaty.
- w 24 zakładach pracownicy otrzymywali stawki mniejsze aniżeli minimalne wynagrodzenie
- w 45 zakładach wykorzystywano potrącenia z pensji jako środek dyscyplinarny
- w 52 zakładach przeprowadzano testy na obecność wirusa zapalenia wątroby typu B
- w 20 zakładach przeprowadzano testy ciążowe
- w 49 zakładach pracownicy nie posiadali odpowiedniej odzieży ochronnej