
© The White House
Analizy |
IPC: producenci elektroniki odczuwają wpływ wojny handlowej USA-Chiny
Niemal 90% producentów elektroniki z USA obawia się wpływu wyższych ceł nakładanych na towary przez Stany Zjednoczone i Chiny. Firmy w różny sposób starają się poradzić sobie z tym problemem, m.in. zmniejszając inwestycje w USA i ograniczając rekrutację nowych pracowników.
Firma IPC przeprowadziła sondaż wśród amerykańskich firm dotyczący wpływu zwiększonych ceł na ich działalność. Oto główne wnioski z badania przeprowadzonego w okresie od 25 sierpnia do 2 października 2019 roku:
- Zdecydowana większość badanych (86%) amerykańskich producentów obawia się, że cła będą rosły i odczuwa ciężar już wprowadzonych taryf. Firmy podają, że odnotowały średnio około 31% wzrost wartości importowanych towarów. 25% informuje, że ponad połowa importowanych przez nich towarów podlega wyższym taryfom celnym.
- Rezultatem wprowadzania wyższych ceł jest też fakt, że firmy z USA inwestują mniej w kraju i zatrudniają mniej pracowników. Jedna na pięć firm (21%) raportuje, że zmniejsza inwestycje w USA, a około 13% - zatrudnia mniej lub/i redukuje kadrę.
- Wyższe cła przekładają się na wyższe koszty dla amerykańskich producentów elektroniki. 55% badanych firm raportuje, że w efekcie zwiększania ceł ma do czynienia z wyższymi cenami. Przy tym ponad jedna trzecia firm twierdzi, że nie może tego wzrostu zrównoważyć podnoszeniem cen na swoje produkty ze względu na różne czynniki.
- Wyższe cła wpływają negatywnie na zyski. Około 69% firm raportuje, że osiąga niższe marże. Natomiast z firm, które informują o zmniejszeniu inwestycji w USA, niższe marże osiąga ponad 80%.
- Producenci elektroniki w USA korzystają ze źródeł zaopatrzenia poza Chinami i wyprowadzają swoje firmy z Chin. 51% ankietowanych firm informuje, że obecnie zaopatruje się w krajach innych niż Chiny. Niemal co piąta firma (19%) informuje, że przenosi działalność produkcyjną i potencjalnie inne części biznesu poza Chiny.