Przemysł elektroniczny |
Duzi i mali producenci konektorów: odmienne perspektywy
Na przestrzeni ostatnich 20 lat w przemyśle produkcji konektorów miało miejsce aż 276 przejęć. Większe firmy wciąż dokonują kupna mniejszych, wyspecjalizowanych w konkretnych niszach rynkowych producentów.
Ogromna liczba akwizycji świadczy o dojrzałości sektora. Z drugiej strony, relatywnie niskie koszty wejścia na rynek oraz niezliczona ilość aplikacji wciąż pozwalają utrzymać się znacznej liczbie niewielkich producentów. Obraz ten w szczególności dotyczy rosnących gospodarek, takich jak przykładowo Chiny.
Tabela: Struktura rynku konektorów w roku 2008.
Najważniejsze fakty:
· Top 10 producentów zdobyło 54.5% całości rynku w roku 2008
· Top 25 producentów zdobyło 70% rynku
· Top 50 producentów zdobyło 79% rynku
· Druga pięćdziesiątka światowej klasyfikacji producentów zdobyła 21% rynku.
· Najmniejsze firmy, znajdujące się poza czołową setką producentów, wciąż mają 13% rynku (5.5 mld USD)
· Najmniejsi producenci, spoza pierwszej setki, odgrywają istotną rolę w szczególności na rynkach Chin
· W latach 2008-2009 miało miejsce 11 akwizycji. Od roku 1990 odnotowano rekordową liczbę 276 przejęć.
Konkluzje:
· Przemysł konektorów znajduje się na dojrzałym etapie rozwoju, jednak rozwijający się przemysł elektroniczny wciąż napędza popyt na rynku.
· Pomimo faktu, iż istnieje nieprzebrana ilość aplikacji, cały przemysł oparty jest na kilku bazowych wymaganiach wobec stosowanych konektorów.
· Nawet po tak dużej ilości przejęć, na świecie wciąż funkcjonuje około 300 producentów konektorów.
· Niskie koszty początkowe wciąż zachęcają nowych graczy do wejścia na rynek.
· Przeciwstawnym trendem jest ograniczanie przez OEM-y listy dostawców (w szczególności, stwierdzenie to dotyczy większych firm).
· Czołowych 10 producentów cieszy się nieprzerwanie mocną pozycją rynkową, poza niewielkimi fluktuacjami w latach 2001-2003 oraz 2008-2010
· Tyco Electronics zdobył 18% rynku.
· Wielu producentów w znaczący sposób poprawiło swoją pozycję rynkową w drodze wzrostu organicznego oraz przejęć (np. Amphenol).
· Małe firmy podreperowały swoją pozycję w niszach rynkowych we wszystkich regionach świata. Przykładami takich nisz mogą być rynki elektroniki przemysłowej, ethernet, elektronika morska, CATV/broadcast, RF/microwave, lotnictwo, militaria, okablowanie budynków, sieci elektryczne i transport (poza samochodami).
Małe firmy
Mali producenci zdobywają mocną pozycję rynkową w określonych niszach rynkowych. Jako przyczyny takiego stanu rzeczy można wskazać posiadanie przez nich specyficznej technologii, unikalnej aplikacji czy mocne związki z klientem. Jednak należy wskazać na interesujący trend, obserwowany w ostatnich latach: w miarę jak przemysł wkracza w dojrzałą fazę rozwoju, większe firmy poszukują nowych możliwości rynkowych również w małych niszach. W szczególności, zjawisko to obserwuje się na rynku amerykańskim, na którym produkcja masowa już dawno została przetransferowana za granicę.
Duże firmy:
- firmy prywatne i notowane na rynkach giełdowych
- szeroki asortyment
- stosują wiele zróżnicowanych technologii
- międzynarodowa skala działalności
- duża baza klientów
- bezpośrednie struktury sprzedaży
- obecność w ofercie dystrybutorów elektroniki
- zaangażowanie w ustalanie standardów przemysłowych
Małe firmy:
- własność prywatna
- wąski asortyment
- wyspecjalizowanie w określonych niszach technologicznych
- mała baza klientów
- struktury sprzedaży oparte na przedstawicielach handlowych
· relacje z najważniejszymi klientami kształtowane w centrali firmy
Źródło: Bishop & Associates Inc.