reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Amica ze stabilnym wzrostem

Po pierwszym półroczu 2019 roku Grupa Amica przedstawiła dobre wyniki finansowe, pokazujące wzrosty przychodów i zysków. Producent AGD stawia na rozwój organiczny, ale nie wyklucza aktywności na rynku fuzji i przejęć.

Pierwsza połowa 2019 roku Grupy Amica, największego polskiego producenta dużego AGD, wpisuje się w długookresowy trend ekspansji sprzedażowej. Przychody wzrosły o 4,7% rdr, do blisko 1,4 mld zł, co przełożyło się na podobne tempo wzrostu zysku operacyjnego i wyniku EBITDA, odpowiednio do 61,2 mln zł oraz 87,7 mln zł. Na wynik brutto wpływ miało niższe o 2 mln zł saldo działalności finansowej, a rezultat netto (38,1 mln zł) obarczony był zaksięgowaniem wyższego w ujęciu rok do roku o 10,7 mln zł podatku dochodowego. Jest to m.in. efekt wykorzystywania aktywa podatkowego, związanego z ulgami specjalnej strefy ekonomicznej (7,4 mln zł w I połowie 2019 roku) oraz braku aktywowania w roku 2019 wydatków strefowych (9,7 mln zł w I połowie 2018 roku). - W samym drugim kwartale zysk operacyjny wzrósł o 11% rok do roku, a marża na tym poziomie - o 0,4 pkt proc., do 4,5%. Konsekwentnie pracujemy nad optymalizacją miksu produktowego, w którym skupiamy się na wzroście sprzętu grzejnego. W minionym półroczu dzięki korzystnym uwarunkowaniom rynkowym to jednak towary handlowe, jak lodówki i pralki, były lepiej zachowującym się segmentem – komentuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych. Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostają wyzwaniami dla Grupy Amica na cały bieżący rok – informuje firma. - Konsekwentnie realizujemy jednak strategię wzrostu, podejmując działania zwiększające efektywność operacyjną. Największą inwestycją w tym obszarze był w ostatnim czasie automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z centrum logistycznym przy fabryce kuchni we Wronkach. Jeśli z kolei chodzi o sprzedaż, to rośniemy obecnie organicznie, ale cały czas jesteśmy aktywnym podmiotem na rynku M&A. Przejmując brytyjskie CDA i francuskie Sideme nie powiedzieliśmy ostatniego słowa w tym zakresie – dodaje Michał Rakowski. Amica podkreśla, że pomimo wypłaty dywidendy wyższej o jedną trzecią (4 zł na akcję, łącznie 30,1 mln zł), na koniec czerwca stan środków pieniężnych (59,3 mln zł) był wyższy o blisko 33% rok do roku. Wskaźnik długu netto do EBITDA to niskie 1,35, a wskaźniki płynności znajdują się na stabilnych poziomach. Patrząc na strukturę geograficzną przychodów Grupy Amica w I połowie 2019 roku, widać dalszy dynamiczny rozwój w Europie Zachodniej (+6% rdr), będącej największym rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży produktów i towarów na poziomie 44% (577 mln zł). W Niemczech wzrosła sprzedaż szerokiego asortymentu produktowego, w Wielkiej Brytanii szczególnym powodzeniem cieszyły się kuchnie wolnostojące, a we Francji - sprzęt grzejny. Na rynku polskim (+8% rdr), który odpowiadał za 26% łącznej sprzedaży, największą dynamikę sprzedaży zanotowały kuchenki mikrofalowe (+67%) i sprzęt chłodniczy (+17%). Rynki wschodnie stanowiły 15% w całkowitej sprzedaży Grupy Amica przy stabilnej wartości nominalnej, przy czym rynek rosyjski spadł o 15%, a ukraiński wzrósł o 33% rdr. W Skandynawii, stanowiącej 8% łącznej sprzedaży asortymentem wzrostowym były piekarniki, lodówki, zmywarki i pralki. Natomiast w regionie Południe, stanowiącym 7% w obrotach, półrocze upłynęło pod znakiem zrównoważonego rozwoju. Strategicznie ważne dla Grupy © Amica jest także rozpoczęcie prac nad projektem Amica 4.0. Jest to największe w historii firmy zadanie, dotyczące informatyzacji i digitalizacji procesów związanych zarówno z zarządzaniem zakupami i marketingiem, jak również planowaniem, projektowaniem i procesami produkcyjno-logistycznymi. Źródło: P&L

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB June 26 2025 09:31 V24.1.26-2
reklama
reklama