reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemysł elektroniczny | 12 sierpnia 2019

Eksportowaliśmy najwięcej akumulatorów litowo-jonowych w UE

Akumulatory litowo-jonowe nie były dotąd produktem, który zajmowałby znaczącą pozycję w polskim eksporcie, ale ostatnie inwestycje światowych gigantów zmieniły tę sytuację.

Jak zauważa Wojciech Mroczek, ekspert ekonomiczny w Departamencie Statystyki NBP, w swoim tekście w portalu obserwatorfinansowy.pl, na bardzo dobre wyniki sprzedaży zagranicznej zapracowały pozycje towarowe o dotychczas niewielkim znaczeniu w naszym eksporcie. Dotyczyło to akumulatorów litowo-jonowych wykorzystywanych w samochodach elektrycznych oraz silników benzynowych nowej generacji, w tym silników do pojazdów hybrydowych. Polska stała się w I kwartale 2019 r. największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych wśród krajów UE. Zwiększał się także eksport pozostałych części do aut elektrycznych i hybrydowych i kontynuowana była wysoka sprzedaż samochodów dostawczych oraz komputerów. Za wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych odpowiada przede wszystkim koreański LG Chem. Fabryka koncernu w Kobierzycach wytwarza baterie o łącznych mocach 20 GWh, a po zakończeniu trwającej właśnie rozbudowy, moce wzrosną do 70 GWh. Do końca 2020 r. LG Chem zainwestuje w Kobierzycach łącznie 3 mld USD. Ale inwestorów z branży elektromobilności jest w Polsce znacznie więcej. Wielu z nich wspieranych jest przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Przykładem jest Mercedes-Benz Cars, który ogłosił, że w Jaworze rozpocznie produkcję akumulatorów do samochodów elektrycznych. Drugi, obok istniejącego zakład, powstanie kosztem ponad 200 mln EUR. Olbrzymią inwestycję w Polsce realizuje belgijska spółka Umicore. Fabryka materiałów katodowych, które wchodzą w skład baterii litowo-jonowych powstanie w WSSE Invest - Park Radzikowice-Goświnowice. Zakład ma rozpocząć dostawy do klientów pod koniec 2020 r., a wartość inwestycji szacowana jest na 1,4 mld PLN. Kolejną firmą, która wybrała lokalizację inwestycji w Polsce jest brytyjski Johnson Matthey, który wybuduje w Koninie fabrykę materiałów bateryjnych za około 1 mld PLN. Z kolei w marcu tego roku firma energetyczno-chemiczna z Korei Południowej, SK Innovation, ogłosiła, że wybuduje w Polsce fabrykę separatorów baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych. To pierwsza inwestycja tej firmy w Polsce. Szacunkowa wartość projektu, przy którym również pracowała PAIH, wyniesie około 1,5 mld PLN. Elektromobilność należy do wiodących branż wspieranych przez PAIH. Jak powiedział dla „Pulsu Biznesu Jan Kamoji-Czapiński, dyrektor centrum inwestycji strategicznych w Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Agencja obsługuje 21 projektów z branży elektromobilności, których łączna wartość planowanych nakładów inwestycyjnych przekracza 10 mld PLN. Część z tych o najwyższym poziomie CAPEX dotyczy produkcji ogniw do baterii i baterii litowo-jonowych. Źródło: obserwatorfinansowy.pl, Puls Biznesu, PAIH
Załaduj więcej newsów
December 12 2019 10:59 V14.8.5-2