© Volkswagen
Przemysł elektroniczny |
Ford i Volkswagen rozszerzają globalną współpracę
Volkswagen wspólnie z Fordem inwestuje w firmę Argo AI specjalizującą się w platformach dla pojazdów autonomicznych, której wartość szacowana jest na ponad 7 mld USD.
Inwestycja pozwoli obydwu firmom na niezależne zastosowanie na globalną skalę systemów autonomicznej jazdy firmy Argo AI we własnych modelach. W globalnej współpracy Forda i Volkswagena nie przewiduje się żadnych związków kapitałowych między koncernami, ma ona każdego roku przynosić znaczne korzyści finansowe.Firmy Ford Motor Company i Volkswagen AG ogłosiły 12 lipca rozszerzenie globalnej współpracy. Będzie ona dotyczyć także elektromobilności oraz – wspólnie z Argo AI – jazdy autonomicznej. Rozwiązania z tego zakresu mają być wprowadzane w USA i w Europie. Obydwa przedsiębiorstwa chcą zwiększyć w ten sposób konkurencyjność, jeszcze lepiej dopasować swoje produkty do wymagań klientów, a jednocześnie wykorzystać efekt synergii w dziedzinie kosztów i inwestycji. Dzięki przyszłej współpracy z Volkswagenem i Fordem opracowany przez Argo AI Self Driving System (SDS) będzie pierwszym systemem służącym do jazdy autonomicznej, jaki ma zostać zastosowany komercyjnie zarówno w Europie, jak i w USA. Fakt, że obydwie firmy operują w globalnej skali stwarza ponadto firmie Argo AI możliwość zastosowania nowej technologii na kolejnych rynkach. Volkswagen i Ford zamierzają niezależnie wykorzystywać w swoich modelach system SDS firmy Argo AI w celu rozbudowy usług mobilnych. SDS ma umożliwić automatyczną jazdę na poziomie 4 według SAE, a przede wszystkim otworzyć nowe możliwości w zakresie wspólnego korzystania z pojazdów (ridersharing) i usług kurierskich w centrach miast poprzez zastosowanie pojazdów poruszających się automatycznie. Współpraca z Argo AI w celu rozbudowy platformy SDS Ford i Volkswagen otrzymają takie same udziały w firmie Argo AI i łącznie obejmą znaczną większość udziałów firmy. Pozostałe udziały zostaną przeznaczone dla pracowników Argo AI. Porozumienie wejdzie w życie pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich instytucji nadzorczych oraz po spełnieniu warunków umowy. Jako jeden z pierwszych producentów samochodów Ford wykorzysta również modułową platformę MEB Volkswagena służącą do produkcji aut elektrycznych. Od 2023 roku Ford będzie oferował w Europie bezemisyjny wielkoseryjny model skonstruowany na platformie MEB. Ford spodziewa się w Europie sprzedaży na poziomie ponad 600.000 sztuk w ciągu sześciu lat. Ponadto Ford zbada możliwość zaoferowania na europejskim rynku drugiego modelu bazującego na platformie MEB. Od 2016 roku Volkswagen zainwestował w opracowanie platformy MEB siedem miliardów dolarów. W ciągu najbliższych 10 lat ma na niej bazować ponad 15 milionów samochodów koncernu VW. Ford inwestuje łącznie 11,5 miliarda dolarów w elektryfikację swojej globalnej palety modeli. W tej kwocie zawiera się też współpraca z Volkswagenem w zakresie wykorzystania platformy MEB. Dzięki niej Ford zamierza zwiększyć ofertę elektrycznych aut przeznaczonych dla klientów w Europie oraz zrealizować własne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Ford i Volkswagen prowadzą zgodnie z planem prace konstrukcyjne w dziedzinie aut dostawczych i pick-upów średniej wielkości, które od 2022 roku mają być oferowane w określonych regionach przez każdą markę. Wspólne prace pozwalają znacznie ograniczyć koszty.Współpraca przedsiębiorstw wykracza poza wspólną inwestycję w Argo AI, nie przewiduje się jednak wymiany wzajemnych udziałów. Kieruje nią wspólne gremium, w którego skład wchodzą osoby zarządzające z obydwu przedsiębiorstw, na czele zaś stoją prezesi zarządów – dr Herbert Diess (Volkswagen AG) i Jim Hackett (Ford). Równe udziały w Argo AI Volkswagen zainwestuje w firmę Argo AI łącznie 2,6 miliarda dolarów. Z jednej strony poprzez udostępnienie środków finansowych w wysokości jednego miliarda dolarów, z drugiej wnosząc swoją firmę Autonomous Intelligent Driving (AID), której wartość określa się na 1,6 miliarda dolarów. W AID pracuje 200 ekspertów, większość z nich nad nowymi rozwiązaniami technicznymi w dziedzinie jazdy autonomicznej na potrzeby koncernu Volkswagen. Poza tym w ciągu trzech lat Volkswagen wykupi od Forda udziały w Argo AI o łącznej wartości 500 milionów dolarów. Ford zainwestuje jeszcze 600 milionów dolarów z zakomunikowanej wcześniej gotówkowej inwestycji w wysokości miliarda dolarów w Argo AI. Wartość Argo AI – włącznie z kompletnymi inwestycjami Forda i Volkswagena – wyniesie ponad 7 miliardów dolarów. W otwarciu nowych dziedzin działalności związanych z jazdą autonomiczną Volkswagen i Ford widzą znaczny potencjał do zyskownego wzrostu. Argo AI planuje ścisłą współpracę z Fordem i Volkswagenem. Obydwa koncerny samochodowe mają uzyskać dostęp do technologii, którą wykorzystają do rozwoju i wielkoseryjnej produkcji pojazdów autonomicznych. Rozważa się bezpieczne, niezawodne i stałe wykorzystanie tego rodzaju aut w dziedzinie ridesharingu i dostaw towarów. Siedziba AID w Monachium stanie się główną europejską kwaterą Argo AI zarządzaną przez Karlheinza Wurma, obecnie CEO firmy AID. Po połączeniu z AID wzrośnie liczebność zespołu Argo AI z dotychczasowych 500 do 700 zatrudnionych na całym świecie. Wraz z centralą koncernu znajdującą się w Pittsburghu w Pensylwanii oraz siedzibą w Monachium Argo AI prowadzi pięć centrów rozwojowych – pozostałe znajdują się w Dearborn (Michigan), Cranbury (New Jersey) i w Palo Alto (Kalifornia). Argo AI testuje razem z Fordem system SDS w Miami i Waszyngtonie DC. Tam właśnie planuje się wprowadzenie w przyszłości komercyjnych usług mobilnych. © Volkswagen