reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Audi
Przemysł elektroniczny |

Audi wykorzystuje energię ze starych akumulatorów

Audi uruchomiło na kampusie EUREF największą w Niemczech jednostkę magazynowania energii. Ma ona pojemność 1,9 MWh i zrobiona jest ze zużytych akumulatorów litowo-jonowych wykorzystywanych wcześniej w pojazdach testujących interakcje pomiędzy samochodami elektrycznymi, a siecią energetyczną.

Celem realizowanego przez Audi projektu jest stworzenie inteligentnej sieci współpracy promującej transformację energetyczną.
Celem, który postawiło sobie Audi jest to, by do roku 2025, co trzeci nowo sprzedany pojazd firmy był wyposażony w napęd elektryczny. Do połowy następnej dekady cztery pierścienie oferować będą 30 zelektryfikowanych modeli. - Wraz ze wzrostem liczby modeli elektrycznych, rośnie też ilość mobilnych jednostek magazynowania energii. Wiąże się to z ogromnym potencjałem, pod warunkiem, że możliwości ich pojemności zostaną odpowiednio wykorzystane. Stąd niezmiernie ważne jest zagadnienie integracji pojazdów elektrycznych z przemysłem energetycznym – podkreśla Audi w komunikacie. Gdyby jeden na dziesięć samochodów osobowych w Niemczech był elektryczny, odpowiadałoby to elastycznej jednostce magazynowania energii o pojemności prawie 200 GWh. Inteligentne połączenie samochodów elektrycznych z odnawialnymi źródłami energii może mieć pozytywny wpływ na proces transformacji energetycznej. Pozwoliłoby to na ładowanie z wykorzystaniem energii słonecznej lub wiatrowej - w zależności od tego, co aktualnie jest dostępne. Ponadto potencjalnie umożliwiłoby elastyczne reagowanie na krótkoterminowe wahania mocy w sieci. W celu urzeczywistnienia tej wizji, Audi współpracuje z partnerami z branży energetycznej (np. z firmą The Mobility House). Jednostka magazynująca ustawiona na kampusie EUREF w Berlinie to zrobiony z betonu „pojemnik” o powierzchni ok. 110 m kw. Służy on jednocześnie jako pracujące w czasie rzeczywistym laboratorium, mające wiele innych zastosowań. Jednostka podłączona jest do berlińskiej sieci średniego napięcia, przesyłając do niej ok. jednego megawata mocy, co odpowiada średniemu zapotrzebowaniu ładowania ok. 200 samochodów elektrycznych. Dzięki pojemności 1,9 MWh, jednostka ta jest w stanie zasilać w energię elektryczną cały 5,5 hektarowy obszar naukowo – biurowego kampusu przez prawie dwie godziny. Innym przykładem wykorzystania starych akumulatorów, są stacje szybkiego ładowania, na których samochody mogą się ładować z mocą do 175 kW. Aby pokryć wysokie zapotrzebowanie na energię elektryczną w najbardziej ekonomiczny sposób i nie obciążać nadmiernie lokalnej sieci energetycznej, jednostka magazynująca pełni też rolę swoistego bufora. Inteligentna integracja z siecią energetyczną pozwala magazynowi energii na absorpcję nadmiaru energii elektrycznej z energii wiatrowej i systemów fotowoltaicznych lub z elektrociepłowni znajdującej się na terenie kampusu. Kompensuje to wahania napięcia w sieci, przeciwdziała przeciążeniom sieci w godzinach szczytu oraz pomaga zapobiegać awariom zasilania, poprzez stabilizację sieci przesyłowej. Eliminacja przeciążeń w godzinach szczytu oraz kompensacja wahań częstotliwości zmniejsza koszty energii. Dodatkowo, zasilanie jest zoptymalizowane pod względem neutralności emisji CO2. Inżynierowie Audi testują też włączanie stacjonarnych jednostek magazynujących energię do sieci energetycznej, tworząc tym samym sposób na ponowne wykorzystanie zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych, wykorzystujące fakt, że akumulatory pod demontażu z samochodu elektrycznego cały czas zachowują większość swej pojemności. Co więcej, Audi opracowuje również koncepcję efektywnego recyklingu akumulatorów ze zużytych już modułów jednostek magazynujących. © Audi

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-2
reklama
reklama