reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Siemens i Mercedes-Benz o fabryce Daimlera w Jaworze

Przedstawiciele Mercedes-Benz i Siemensa opowiadają o budowanej w Jaworze fabryce Daimlera: m.in. o możliwościach produkcyjnych i zastosowanej technologii automatyzacji. Start fabryki planowany jest na lato 2019 roku.

Od zeszłego tygodnia wiadomo już, że fabryka silników w Jaworze to jedna z dwóch olbrzymich inwestycji Daimlera w tym mieście. W ramach rozwoju elektromobilności Mercedes-Benz Cars w Jaworze na Dolnym Śląsku będzie również produkował baterie do samochodów elektrycznych. Dr Ewa Łabno-Falęcka, Head of Corporate Communication and External Affairs w Mercedes-Benz Manufacturing Poland oraz Mirosław Salwach, Project Manager Siemensa opowiadają pierwszej z zapowiedzianych inwestycji Daimlera. - Co będzie wytwarzane w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze? Ewa Łabno-Falęcka, Head of Corporate Communication and External Affairs w Mercedes-Benz Manufacturing Poland: - W naszej fabryce, neutralnej pod względem emisji CO2, będziemy produkować nowoczesne, wysoce efektywne dwulitrowe, czterocylindrowe silniki do pojazdów hybrydowych i samochodów osobowych z napędem konwencjonalnym. Budowa tego zakładu jest inwestycją w przyszłość i stanowi kamień milowy na drodze do mobilności jutra. - Jaka będzie wartość inwestycji i jakie jest obecnie zatrudnienie w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze? E Ł-F: - Suma inwestycji to ponad 500 mln EUR (ponad 2,1 mld PLN). Proces rekrutacji jest w toku, obecnie w spółce Mercedes-Benz Manufacturing Poland pracuje 190 osób. - Jak zatrudnienie to zmieni się w czasie? E Ł-F: Daimler AG docelowo planuje zatrudnić w fabryce w Jaworze ponad 1000 osób. Ponadto podpisujemy kontrakty z firmami zewnętrznymi - to też setki osób, które zatrudniane są w regionie. - Zapytajmy zatem wykonawcę inwestycji, jaki zakres prac realizowany będzie przez Siemens Polska podczas uruchamiania fabryki Daimler AG w Jaworze? Mirosław Salwach: - Budujemy kompletny, w pełni zautomatyzowany system transportowy do produkcji silników. Największa część naszych instalacji jest zlokalizowana w części zwanej final assembly – montaż końcowy. - Z czego składać się będzie system transportowy? MS: Głównym elementem naszego systemu transportowego będzie 700 podwieszanych zawieszek transportowych (całkowita długość linii przekracza 4 km), za pomocą których silniki transportowane będą w pełni automatycznie poprzez 70 taktów montażowych – od pobrania „surowego” bloku silnika aż do miejsca wysyłki w świat kompletnie zmontowanego silnika. Zbudowane zostaną 3 niezależne linie montażowe – każda o długości 200 metrów – dla silników 4 cylindrowych: silników benzynowych, silników Diesla oraz różnych typów silników w zależności od potrzeb produkcyjnych. Nasz system jest na tyle uniwersalny, że pozwoli dowolnie wybierać na każdej z linii rodzaj produkowanego silnika. Zapewnimy maksymalną produkcję w wysokości 750 tys. sztuk w roku (po 250 na każdą linię), przy zachowaniu niezawodności powyżej 98%. E Ł-F: Obecnie zakładamy, że fabryka w Jaworze będzie produkować 500-600 tys. silników rocznie. Zgodnie z założeniami zasady Przemysłu 4.0 będzie to inteligentna fabryka („smart factory”). Daje to możliwość elastycznego, szybkiego reagowania na potrzeby rynku, w tym optymalizacji procesów zgodnie z zamówieniami klientów. - Ilu inżynierów Siemens uczestniczy w tym projekcie? MS: Kontrakt jest realizowany we współpracy z kolegami z Siemens AG. Można śmiało powiedzieć, że wszystkie prace projektowe wykonane będą przez pracowników Siemensa. Zarządzanie projektem oraz – można powiedzieć, jego serce – prace programistyczne będą również w 100% zrealizowane przez pracowników Siemensa. Oczywiście przy pracach montażowych będziemy wspierać się podwykonawcami. W szczytowym momencie projektu zaangażujemy około 30 inżynierów oraz do 100 pracowników montażowych. - Jakie znaczenie dla Daimler AG ma fabryka w Jaworze? E Ł-F: Fabryka w Jaworze jest jedną z ponad 30 fabryk samochodów osobowych Mercedesa na świecie i pierwszą w Europie, która zajmie się produkcją silników poza granicami Niemiec. Pozwoli to firmie zwiększyć moce produkcyjne globalnej sieci Mercedes-Benz Cars. MS: Z tego, co wiemy od niemieckich kolegów, obecnie większość silników tego typu produkowanych jest w zakładzie w Koelleda w Niemczech i właśnie ten zakład, w realizacji którego również uczestniczyliśmy, był wzorcem do projektowania zakładu w Jaworze. E Ł-F: W procesie produkcji będą stosowane elementy Przemysłu 4.0, takie jak system zarządzania informacjami w czasie rzeczywistym, czy cyfrowe zarządzanie halą produkcyjną. Do transportu materiałów wykorzystywane będą zdalne systemy, których status można na bieżąco rejestrować i śledzić za pomocą komunikacji bezprzewodowej RFID. Plany zakładają również wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości i analiz Big Data, które mają wspierać pracowników w trakcie produkcji i montażu. Kolejny cel to eliminacja papierowej dokumentacji w obszarach produkcji oraz administracji. Ponadto zakład będzie całkowicie neutralny pod względem emisji CO2, a podstawą przyjaznej dla środowiska energii będą źródła odnawialne: wiatr i biomasa. Tym samym Jawor stanie się wzorem dla wszystkich fabryk sieci Mercedes-Benz Cars na świecie. - Jakie technologie Siemens i w jakim zakresie przydatne będą w tym projekcie? MS: Jak już wcześniej wspomniałem, głównym elementem naszego systemu jest 700 podwieszanych zawieszek transportowych. Te zawieszki są w całości naszym produktem, przez nas zaprojektowanym specjalnie pod potrzeby Daimlera z użyciem silników, falowników i sterowników Siemensa. Do sterowania i kontroli użyty będzie również system Siemensa PLB (Power Line Booster). Do tego należy doliczyć około 40 głównych stacji automatyki zbierających sygnały z obiektu oraz wzajemnie połączonych, działających w trybie automatycznym ponad 100 paneli operatorskich. Dodatkowo nasz system będzie połączony z zarządzaniem produkcją Daimlera. - Dlaczego fabrykę umiejscowiono w tej lokalizacji, jakie czynniki o tym zdecydowały? E Ł-F: Jawor był dla koncernu Daimler AG jedną z kilkudziesięciu lokalizacji w siedmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. O wygranej zadecydowały: korzystne położenie w sąsiedztwie autostrady A4 i drogi ekspresowej S3, odpowiednia działka, potencjał ludzki, ale też życzliwość i dobre przyjęcie lokalnych władz. Bardzo pomocna okazała się Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna. - Na jakim etapie jest teraz budowa fabryki? E Ł-F: Pierwsze urządzenia produkcyjne już zjechały do Jawora. Teraz konsekwentnie wyposażamy zakład. W pierwszej kolejności będziemy instalować elementy linii montażowej dla silników. Będą to m.in. urządzenia firmy Kiener, Siemens i Fröhlich. Warto podkreślić, że wszystkie nasze linie produkcyjne będą budowane według najnowszego standardu AGIPRO (agile production). AGIPRO to przede wszystkim ogromna elastyczność w dopasowywaniu produkcji do wymogów klienta. Rozwiązania, które zastosujemy, pozwalają na szybkie przezbrajania i wymianę urządzeń, ustanawiają także nowe standardy w ergonomii pracy na liniach montażowych. Na szczególną uwagę zasługuje zastosowanie technologii nanoslide w obróbce bloków silnika. Jest to obecnie najbardziej zaawansowana technologia w tej dziedzinie na świecie i stawia przed zespołem technologów najwyższe fachowe wyzwania. - Kiedy planowane jest rozpoczęcie produkcji? E Ł-F: Start produkcji przewidujemy w lecie 2019 roku, natomiast pierwsze silniki „made in Jawor” powinny opuścić naszą fabrykę i dotrzeć do klientów już na jesieni. Źródło: Siemens

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-1
reklama
reklama