reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 28 stycznia 2019

Siemens i Mercedes-Benz o fabryce Daimlera w Jaworze

Przedstawiciele Mercedes-Benz i Siemensa opowiadaj膮 o budowanej w Jaworze fabryce Daimlera: m.in. o mo偶liwo艣ciach produkcyjnych i zastosowanej technologii automatyzacji. Start fabryki planowany jest na lato 2019 roku.
Od zesz艂ego tygodnia wiadomo ju偶, 偶e fabryka silnik贸w w Jaworze to jedna z dw贸ch olbrzymich inwestycji Daimlera w tym mie艣cie. W ramach rozwoju elektromobilno艣ci Mercedes-Benz Cars w Jaworze na Dolnym 艢l膮sku b臋dzie r贸wnie偶 produkowa艂 baterie do samochod贸w elektrycznych. Dr Ewa 艁abno-Fal臋cka, Head of Corporate Communication and External Affairs w Mercedes-Benz Manufacturing Poland oraz Miros艂aw Salwach, Project Manager Siemensa opowiadaj膮 pierwszej z zapowiedzianych inwestycji Daimlera. - Co b臋dzie wytwarzane w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze? Ewa 艁abno-Fal臋cka, Head of Corporate Communication and External Affairs w Mercedes-Benz Manufacturing Poland: - W naszej fabryce, neutralnej pod wzgl臋dem emisji CO2, b臋dziemy produkowa膰 nowoczesne, wysoce efektywne dwulitrowe, czterocylindrowe silniki do pojazd贸w hybrydowych i samochod贸w osobowych z nap臋dem konwencjonalnym. Budowa tego zak艂adu jest inwestycj膮 w przysz艂o艣膰 i stanowi kamie艅 milowy na drodze do mobilno艣ci jutra. - Jaka b臋dzie warto艣膰 inwestycji i jakie jest obecnie zatrudnienie w fabryce Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze? E 艁-F: - Suma inwestycji to ponad 500 mln EUR (ponad 2,1 mld PLN). Proces rekrutacji jest w toku, obecnie w sp贸艂ce Mercedes-Benz Manufacturing Poland pracuje 190 os贸b. - Jak zatrudnienie to zmieni si臋 w czasie? E 艁-F: Daimler AG docelowo planuje zatrudni膰 w fabryce w Jaworze ponad 1000 os贸b. Ponadto podpisujemy kontrakty z firmami zewn臋trznymi - to te偶 setki os贸b, kt贸re zatrudniane s膮 w regionie. - Zapytajmy zatem wykonawc臋 inwestycji, jaki zakres prac realizowany b臋dzie przez Siemens Polska podczas uruchamiania fabryki Daimler AG w Jaworze? Miros艂aw Salwach: - Budujemy kompletny, w pe艂ni zautomatyzowany system transportowy do produkcji silnik贸w. Najwi臋ksza cz臋艣膰 naszych instalacji jest zlokalizowana w cz臋艣ci zwanej final assembly 鈥 monta偶 ko艅cowy. - Z czego sk艂ada膰 si臋 b臋dzie system transportowy? MS: G艂贸wnym elementem naszego systemu transportowego b臋dzie 700 podwieszanych zawieszek transportowych (ca艂kowita d艂ugo艣膰 linii przekracza 4 km), za pomoc膮 kt贸rych silniki transportowane b臋d膮 w pe艂ni automatycznie poprzez 70 takt贸w monta偶owych 鈥 od pobrania 鈥瀞urowego鈥 bloku silnika a偶 do miejsca wysy艂ki w 艣wiat kompletnie zmontowanego silnika. Zbudowane zostan膮 3 niezale偶ne linie monta偶owe 鈥 ka偶da o d艂ugo艣ci 200 metr贸w 鈥 dla silnik贸w 4 cylindrowych: silnik贸w benzynowych, silnik贸w Diesla oraz r贸偶nych typ贸w silnik贸w w zale偶no艣ci od potrzeb produkcyjnych. Nasz system jest na tyle uniwersalny, 偶e pozwoli dowolnie wybiera膰 na ka偶dej z linii rodzaj produkowanego silnika. Zapewnimy maksymaln膮 produkcj臋 w wysoko艣ci 750 tys. sztuk w roku (po 250 na ka偶d膮 lini臋), przy zachowaniu niezawodno艣ci powy偶ej 98%. E 艁-F: Obecnie zak艂adamy, 偶e fabryka w Jaworze b臋dzie produkowa膰 500-600 tys. silnik贸w rocznie. Zgodnie z za艂o偶eniami zasady Przemys艂u 4.0 b臋dzie to inteligentna fabryka (鈥瀞mart factory鈥). Daje to mo偶liwo艣膰 elastycznego, szybkiego reagowania na potrzeby rynku, w tym optymalizacji proces贸w zgodnie z zam贸wieniami klient贸w. - Ilu in偶ynier贸w Siemens uczestniczy w tym projekcie? MS: Kontrakt jest realizowany we wsp贸艂pracy z kolegami z Siemens AG. Mo偶na 艣mia艂o powiedzie膰, 偶e wszystkie prace projektowe wykonane b臋d膮 przez pracownik贸w Siemensa. Zarz膮dzanie projektem oraz 鈥 mo偶na powiedzie膰, jego serce 鈥 prace programistyczne b臋d膮 r贸wnie偶 w 100% zrealizowane przez pracownik贸w Siemensa. Oczywi艣cie przy pracach monta偶owych b臋dziemy wspiera膰 si臋 podwykonawcami. W szczytowym momencie projektu zaanga偶ujemy oko艂o 30 in偶ynier贸w oraz do 100 pracownik贸w monta偶owych. - Jakie znaczenie dla Daimler AG ma fabryka w Jaworze? E 艁-F: Fabryka w Jaworze jest jedn膮 z ponad 30 fabryk samochod贸w osobowych Mercedesa na 艣wiecie i pierwsz膮 w Europie, kt贸ra zajmie si臋 produkcj膮 silnik贸w poza granicami Niemiec. Pozwoli to firmie zwi臋kszy膰 moce produkcyjne globalnej sieci Mercedes-Benz Cars. MS: Z tego, co wiemy od niemieckich koleg贸w, obecnie wi臋kszo艣膰 silnik贸w tego typu produkowanych jest w zak艂adzie w Koelleda w Niemczech i w艂a艣nie ten zak艂ad, w realizacji kt贸rego r贸wnie偶 uczestniczyli艣my, by艂 wzorcem do projektowania zak艂adu w Jaworze. E 艁-F: W procesie produkcji b臋d膮 stosowane elementy Przemys艂u 4.0, takie jak system zarz膮dzania informacjami w czasie rzeczywistym, czy cyfrowe zarz膮dzanie hal膮 produkcyjn膮. Do transportu materia艂贸w wykorzystywane b臋d膮 zdalne systemy, kt贸rych status mo偶na na bie偶膮co rejestrowa膰 i 艣ledzi膰 za pomoc膮 komunikacji bezprzewodowej RFID. Plany zak艂adaj膮 r贸wnie偶 wykorzystanie rozszerzonej rzeczywisto艣ci i analiz Big Data, kt贸re maj膮 wspiera膰 pracownik贸w w trakcie produkcji i monta偶u. Kolejny cel to eliminacja papierowej dokumentacji w obszarach produkcji oraz administracji. Ponadto zak艂ad b臋dzie ca艂kowicie neutralny pod wzgl臋dem emisji CO2, a podstaw膮 przyjaznej dla 艣rodowiska energii b臋d膮 藕r贸d艂a odnawialne: wiatr i biomasa. Tym samym Jawor stanie si臋 wzorem dla wszystkich fabryk sieci Mercedes-Benz Cars na 艣wiecie. - Jakie technologie Siemens i w jakim zakresie przydatne b臋d膮 w tym projekcie? MS: Jak ju偶 wcze艣niej wspomnia艂em, g艂贸wnym elementem naszego systemu jest 700 podwieszanych zawieszek transportowych. Te zawieszki s膮 w ca艂o艣ci naszym produktem, przez nas zaprojektowanym specjalnie pod potrzeby Daimlera z u偶yciem silnik贸w, falownik贸w i sterownik贸w Siemensa. Do sterowania i kontroli u偶yty b臋dzie r贸wnie偶 system Siemensa PLB (Power Line Booster). Do tego nale偶y doliczy膰 oko艂o 40 g艂贸wnych stacji automatyki zbieraj膮cych sygna艂y z obiektu oraz wzajemnie po艂膮czonych, dzia艂aj膮cych w trybie automatycznym ponad 100 paneli operatorskich. Dodatkowo nasz system b臋dzie po艂膮czony z zarz膮dzaniem produkcj膮 Daimlera. - Dlaczego fabryk臋 umiejscowiono w tej lokalizacji, jakie czynniki o tym zdecydowa艂y? E 艁-F: Jawor by艂 dla koncernu Daimler AG jedn膮 z kilkudziesi臋ciu lokalizacji w siedmiu krajach Europy 艢rodkowo-Wschodniej. O wygranej zadecydowa艂y: korzystne po艂o偶enie w s膮siedztwie autostrady A4 i drogi ekspresowej S3, odpowiednia dzia艂ka, potencja艂 ludzki, ale te偶 偶yczliwo艣膰 i dobre przyj臋cie lokalnych w艂adz. Bardzo pomocna okaza艂a si臋 Wa艂brzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna. - Na jakim etapie jest teraz budowa fabryki? E 艁-F: Pierwsze urz膮dzenia produkcyjne ju偶 zjecha艂y do Jawora. Teraz konsekwentnie wyposa偶amy zak艂ad. W pierwszej kolejno艣ci b臋dziemy instalowa膰 elementy linii monta偶owej dla silnik贸w. B臋d膮 to m.in. urz膮dzenia firmy Kiener, Siemens i Fr枚hlich. Warto podkre艣li膰, 偶e wszystkie nasze linie produkcyjne b臋d膮 budowane wed艂ug najnowszego standardu AGIPRO (agile production). AGIPRO to przede wszystkim ogromna elastyczno艣膰 w dopasowywaniu produkcji do wymog贸w klienta. Rozwi膮zania, kt贸re zastosujemy, pozwalaj膮 na szybkie przezbrajania i wymian臋 urz膮dze艅, ustanawiaj膮 tak偶e nowe standardy w ergonomii pracy na liniach monta偶owych. Na szczeg贸ln膮 uwag臋 zas艂uguje zastosowanie technologii nanoslide w obr贸bce blok贸w silnika. Jest to obecnie najbardziej zaawansowana technologia w tej dziedzinie na 艣wiecie i stawia przed zespo艂em technolog贸w najwy偶sze fachowe wyzwania. - Kiedy planowane jest rozpocz臋cie produkcji? E 艁-F: Start produkcji przewidujemy w lecie 2019 roku, natomiast pierwsze silniki 鈥瀖ade in Jawor鈥 powinny opu艣ci膰 nasz膮 fabryk臋 i dotrze膰 do klient贸w ju偶 na jesieni. 殴r贸d艂o: Siemens
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1