reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 22 stycznia 2019

Kamery termowizyjne usprawni膮 autonomiczne samochody

Kamery termowizyjne montowane obecnie w luksusowych samochodach pozwalaj膮 wychwyci膰 obecno艣膰 obiektu na drodze z odleg艂o艣ci nawet 200 metr贸w, zapewniaj膮c kierowcy niemal trzykrotnie wi臋cej czasu na reakcj臋 ni偶 zwyk艂e reflektory.
Wkr贸tce kamery termowizyjne mog膮 si臋 sta膰 podstawowym wyposa偶eniem inteligentnych samochod贸w autonomicznych. Pozwol膮 dostrzec pieszych z du偶ej odleg艂o艣ci, pozwalaj膮c maszynie szybciej zareagowa膰 na zdarzenia drogowe i zwi臋kszy膰 szans臋 na unikni臋cie wypadku. Zaprezentowano ju偶 pierwszy autonomiczny pojazd wyposa偶ony w kamery termowizyjne.
鈥 Termowizja dodaje co艣, czego nie ma 偶aden z dotychczasowych system贸w 鈥 zdolno艣膰 do wykrywania ludzi i zwierz膮t z odleg艂o艣ci 200 metr贸w. To obecnie brakuj膮cy element uk艂adanki, jak膮 jest realne wdro偶enie samochod贸w autonomicznych. Aspekt bezpiecze艅stwa jest tu wa偶ny. Kamera termowizyjna znacznie poprawia zdolno艣膰 do wykrywania ludzi, poniewa偶 cia艂o ludzkie emituje rejestrowane przez ni膮 promieniowanie cieplne 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Jay James z firmy Flir Systems. Obecnie projektowane samochody autonomiczne do wykrywania przeszk贸d na drodze wykorzystuj膮 kamery 艣wiat艂a widzialnego, radary oraz lidary, czyli technologi臋 pomiaru odleg艂o艣ci za po艣rednictwem lasera. Taki zestaw zapewnia wysoki poziom bezpiecze艅stwa i mo偶liwo艣膰 wykrywania obiekt贸w na drogach. Eksperci zwracaj膮 jednak uwag臋 na to, 偶e do pe艂ni bezpiecze艅stwa brakuje zwi臋kszenia widoczno艣ci w nocy. Problem mog膮 rozwi膮za膰 kamery termowizyjne. Zaprezentowany na targach CES 2019 prototypowy samoch贸d od Flir Systems jest pierwszym autem autonomicznym, w kt贸rym obok radar贸w, lidar贸w i kamer 艣wiat艂a widzialnego wykorzystuje si臋 tak偶e czujniki podczerwieni do mapowania otoczenia pojazdu. W przysz艂o艣ci po takie rozwi膮zanie mog膮 si臋gn膮膰 tak偶e inni producenci zainteresowani rozwojem bran偶y autonomicznych samochod贸w. 鈥 Systemy te dot膮d s艂u偶y艂y zwykle do wgl膮du kierowcom, pozwalaj膮c na pi臋ciokrotne zwi臋kszenie odleg艂o艣ci widzenia ni偶 w przypadku przednich 艣wiate艂. Przy je藕dzie z pr臋dko艣ci膮, z jak膮 poruszamy si臋 po autostradzie, reflektory zapewniaj膮 oko艂o 3 sekund czasu na reakcj臋. Kamera termowizyjna daje 15 sekund, co ma niebagatelne znaczenie dla bezpiecze艅stwa 鈥 twierdzi ekspert. Flir Systems produkuje kamery termowizyjne dla firmy Autoliv, najwi臋kszego producenta system贸w bezpiecze艅stwa dla bran偶y motoryzacyjnej. Dotychczas wykorzystywano je w tradycyjnych samochodach klasy premium od BMW i Audi, ale coraz wi臋cej firm planuje wdro偶y膰 je do swoich pojazd贸w. Jednym z pionier贸w wykorzystania tej technologii w pojazdach autonomicznych mo偶e si臋 okaza膰 firma AdaSky, kt贸ra podczas targ贸w CES 2019 zaprezentowa艂a system termowizyjny VIPER. Wysokiej jako艣ci kamera termowizyjna wsp贸艂pracuje ze sztuczn膮 inteligencj膮, kt贸ra pomaga analizowa膰 obrazy przechwycone przez matryc臋. Rozwi膮zanie charakteryzuje si臋 zauwa偶alnie wy偶sz膮 rozdzielczo艣ci膮 pracy ni偶 lidary i radary, ponadto znacznie lepiej radzi sobie w s艂abych warunkach pogodowych, np. podczas deszczu czy we mgle. 鈥 Kamery termowizyjne reaguj膮 na d艂ugo艣膰 fali pomi臋dzy 8 a 12 mikron贸w. Nie jeste艣my w stanie tego zobaczy膰, ale nasze cia艂a ca艂y czas emituj膮 to promieniowanie. Wyobra偶am sobie, 偶e ka偶dy z nas jest jak 60-watowa 偶ar贸wka 鈥 to w艂a艣nie widz膮 nasze kamery, o taki rodzaj 鈥炁泈iat艂a鈥 tu chodzi 鈥 t艂umaczy Jay James.
Firma Absolute Reports oszacowa艂a, 偶e warto艣膰 globalnego rynku system贸w obrazowania termicznego wzro艣nie z 2,58 mld dol. w 2017 roku do 4,46 mld dol. w 2023 roku. W tym czasie bran偶a b臋dzie si臋 rozwija膰 w tempie 艣rednio 7,8 proc. w skali roku.
Nad wykorzystaniem termowizji w pojazdach inteligentnych pracuj膮 tak偶e wielkie koncerny motoryzacyjne, kt贸re widz膮 w tej technologii narz臋dzie do wprowadzenia w pe艂ni autonomicznych samochod贸w. In偶ynierowie z Toyota Research Institute przerobili hybrydowego Lexusa LS 500h na auto przysz艂o艣ci, w kt贸rym termowizja jest jednym z kluczowych element贸w systemu wczesnego ostrzegania. Uber zak艂ada, 偶e pierwsze autonomiczne pojazdy w jego flocie wyrusz膮 na ulice do 2021 roku. Z kolei w艂adze Tokio chcia艂yby uruchomi膰 flot臋 autonomicznych samochod贸w ju偶 w przysz艂ym roku, z okazji Zimowych Igrzysk Olimpijskich organizowanych przez to miasto. 鈥 Mamy nadziej臋, 偶e do ko艅ca roku wszyscy producenci projektuj膮cy autonomiczne samochody b臋d膮 艣wiadomi, 偶e potrzebuj膮 kamer termowizyjnych. Potem pozostaje kwestia, kiedy samochody autonomiczne poziomu 4 i 5 trafi膮 do produkcji. My艣l臋, 偶e do ko艅ca roku kamery termowizyjne stan膮 si臋 nieodzownym elementem zestawu czujnik贸w w tego rodzaju pojazdach 鈥 przewiduje przedstawiciel Flir Systems. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1