reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 22 listopada 2018

Polska firma stworzy艂a inteligentne pó艂ki sklepowe

Polska firma Surge Cloud stworzy艂a inteligentne p贸艂ki sklepowe, kt贸re dzi臋ki specjalnym sensorom zbieraj膮 dane o dost臋pno艣ci produkt贸w, rotacji czy ilo艣ci brakuj膮cego towaru. Umo偶liwia to redukowanie strat, optymalizowanie ekspozycji i kontrol臋 nad oferowanymi produktami oraz pozwala poradzi膰 sobie z coraz wi臋kszym niedoborem pracownik贸w.
鈥 Zajmujemy si臋 przede wszystkim optymalizacj膮 koszt贸w i efektywno艣ci膮 sprzeda偶y. Dzisiaj firmy takie jak Coca-Cola czy Fanta, kt贸re produkuj膮 napoje i sprzedaj膮 je w swoich lod贸wkach czy urz膮dzeniach promocyjnych, maj膮 problem, bo nie wiedz膮 na bie偶膮co, czy cokolwiek si臋 w nich znajduje. Wysy艂aj膮 pracownik贸w, 偶eby sprawdzi膰, czy towar znajduje si臋 na ekspozycji, i dopiero potem go domawiaj膮. My dajemy technologi臋, kt贸ra robi to za nich 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin D膮browski, prezes zarz膮du Surge Cloud.

Nowe technologie w bran偶y retail to zar贸wno odpowied藕 na potrzeby klient贸w, kt贸rzy oczekuj膮 wygody, prostoty i intuicyjnej obs艂ugi, jak i u艂atwienie dla sprzedawc贸w czy sieci handlowych, kt贸re pozwala im ci膮膰 koszty i zwi臋ksza膰 sprzeda偶.
Digitalizacja jest kluczem do przysz艂o艣ci zakup贸w 鈥 to g艂贸wny wniosek z ubieg艂orocznego raportu 鈥濸rzysz艂o艣膰 zakup贸w. Najwa偶niejsze trendy w retail dzi艣 i w 2030 roku”, opracowanego przez Comarch i Kantar TNS. Zdaniem wi臋kszo艣ci konsument贸w (86 proc.) do ko艅ca przysz艂ej dekady elektroniczne i mobilne p艂atno艣ci ca艂kiem zast膮pi膮 tradycyjne kasy sklepowe, a w miejsce sprzedawc贸w pojawi膮 si臋 spersonalizowani, wirtualni asystenci (61 proc.). Jak wynika z raportu, 87 proc. klient贸w jest przekonanych, 偶e wi臋kszo艣膰 sklep贸w b臋dzie im zapewnia膰 cyfrowe us艂ugi i rozwi膮zania. Sklepy bez kas, inteligentne koszyki, p艂atno艣ci bezgot贸wkowe, spersonalizowane oferty czy wirtualni doradcy 鈥 tak wed艂ug konsument贸w b臋d膮 wygl膮da膰 sklepy za kilkana艣cie lat.

鈥 Sprzeda偶 bezpo艣rednia przechodzi obecnie transformacj臋 w dw贸ch segmentach. Z jednej strony jest to digitalizacja, czyli pojawia si臋 coraz wi臋cej danych i informacji, kt贸re nale偶y przeanalizowa膰. Z tego punktu widzenia wa偶ny jest partner, kt贸ry we w艂a艣ciwy spos贸b zajmie si臋 t膮 analiz膮. Z drugiej strony mamy tendencj臋 bycia bli偶ej klienta 鈥 wszystkie sklepy zbli偶aj膮 si臋 do klienta, s膮 tam, gdzie on codziennie przebywa 鈥 m贸wi Marcin Popiak, dyrektor regionalny sprzeda偶y w Crane Merchandising Systems.

Inteligentna p贸艂ka to rozwi膮zanie, kt贸re umo偶liwi sieciom handlowym i producentom kontrol臋 nad produktami oferowanymi w sklepie. Obecnie brak danych o dost臋pno艣ci produkt贸w, rotacji czy ilo艣ci towaru, kt贸ry znajduje si臋 na stanie oraz czas potrzebny na ich pozyskanie generuje koszty dla sklepu wielkopowierzchniowego i utrudnia prac臋 producenta czy przedstawiciela handlowego. Inteligenta p贸艂ka gromadzi takie informacje w czasie rzeczywistym, co umo偶liwia zredukowanie strat w sprzeda偶y i poprawia wydajno艣膰 ekspozycji poszczeg贸lnych produkt贸w.

鈥 Inteligenta p贸艂ka za pomoc膮 sensor贸w sprawdza prezencj臋 konkretnych produkt贸w. Jeste艣my w stanie dowiedzie膰 si臋, jaki produkt si臋 na niej znajduje, jaki ma termin przydatno艣ci do spo偶ycia i czy jest utrzymany planogram. Automatyzujemy wszystkie te informacje, kt贸rych ka偶dy merchandiser potrzebuje 鈥 podkre艣la Marcin D膮browski.

Dane zbierane przez tak膮 inteligentn膮 p贸艂k臋 s膮 przesy艂ane na serwer i mog膮 z nich korzysta膰 sieci handlowe czy producenci, co znacznie redukuje koszty operacyjne zwi膮zane z zarz膮dzaniem merchandisingiem.

鈥 Obecnie skupiamy si臋 na producentach napoj贸w, kt贸rzy maj膮 swoje urz膮dzenia sklepowe 鈥 lod贸wki, rega艂y w POS-ach. Dodatkowo interesuj膮 nas sieci, w kt贸rych jest silna marka w艂asna 鈥 m贸wi Marcin D膮browski.

鈥 Ca艂y handel detaliczny ma dzi艣 problemy z dost臋pno艣ci膮 pracownik贸w, poda偶 pracy jest coraz mniejsza. Natomiast komputery i technologia s膮 dobre w wykonywaniu powtarzalnych czynno艣ci, gdzie nie trzeba podejmowa膰 skomplikowanych decyzji. Maszyny s膮 dzi艣 w stanie wykona膰 za nas wszystkie te prace: od uk艂adania produkt贸w na p贸艂ce, przez kontrol臋, a偶 po automatyzacj臋 p艂atno艣ci. Tym w艂a艣nie si臋 zajmujemy. Wprowadzamy technologi臋 tam, gdzie mo偶e ona zast膮pi膰 cz艂owieka 鈥 m贸wi prezes Surge Cloud Marcin D膮browski.

Obok inteligentnych p贸艂ek sklepowych specjalizuj膮ca si臋 w handlometrii (zarz膮dzaniu sprzeda偶膮 w sklepach oparte na danych) polska firma Surge Cloud stworzy艂a r贸wnie偶 dzia艂aj膮ce na podobnej zasadzie witryny ch艂odnicze i ch艂odziarki.

Kolejny projekt to automatyzacja procesu kasowego, kt贸ra pozwoli zaoszcz臋dzi膰 oko艂o 30 proc. koszt贸w pracy. Z ubieg艂orocznego badania 鈥濩zy Polacy s膮 gotowi na sklepy bez kas?”, przeprowadzonego na zlecenie MasterCard, wynika, 偶e sklepowe kolejki to dla 47 proc. konsument贸w najbardziej frustruj膮cy element codziennych zakup贸w, kt贸ry poch艂ania 艣rednio a偶 18 minut. Blisko po艂owie badanych zdarzy艂o si臋 w og贸le zrezygnowa膰 z zakup贸w, poniewa偶 kolejka by艂a zbyt d艂uga. W wielu supermarketach powszechnym widokiem s膮 ju偶 samoobs艂ugowe kasy, ale technologia idzie naprz贸d i na rynku ca艂y czas pojawiaj膮 si臋 coraz nowocze艣niejsze rozwi膮zania. Zdaniem prezesa Surge Cloud Marcina D膮browskiego w przysz艂o艣ci ten proces b臋dzie si臋 odbywa艂 automatycznie, na zasadzie 鈥瀟ake and go”.

鈥 Sklepy samoobs艂ugowe daj膮 mo偶liwo艣膰 usprawnienia transakcji przy kasie, co pozwala na szybsz膮 finalizacj臋 zakup贸w. Zyskuj膮 na tym zar贸wno producenci, jak i klienci. Takie aspekty jak wygoda, do艣wiadczenie klienta, personalizacja, b臋d膮 zmienia膰 rynek w najbli偶szym czasie. Klient ma podej艣膰 do p贸艂ki, wzi膮膰 towar i zap艂aci膰 bez potrzeby stania w kolejce 鈥 ocenia Marcin Popiak, dyrektor regionalny sprzeda偶y w Crane Merchandising Systems.

Dobrym przyk艂adem tego, jak nowe technologie mog膮 zmieni膰 tradycyjne sklepy jest pilota偶owe rozwi膮zanie Amazona. Na pocz膮tku tego roku gigant otworzy艂 w Seattle pierwszy na 艣wiecie sklep w pe艂ni samoobs艂ugowy, w kt贸rym nie trzeba sta膰 w kolejce do kasy, 偶eby zap艂aci膰 za zakupy. Po wej艣ciu do sklepu klient skanuje przy specjalnej bramce sw贸j telefon z zainstalowan膮 aplikacj膮. Nast臋pnie wybiera ze sklepowych p贸艂ek to, czego potrzebuje, a wybrane produkty pojawiaj膮 si臋 w wirtualnym koszyku w jego telefonie dzi臋ki kamerom i czujnikom. Po zako艅czeniu zakup贸w mo偶e po prostu wyj艣膰 ze sklepu, a odpowiednia kwota rachunku jest automatycznie pobierana z jego karty p艂atniczej.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2