reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 02 listopada 2018

Samoloty pionowego startu i l膮dowania sprawdz膮 si臋 w rolnictwie i przy szacowaniu szkód

Popularyzacja dron贸w sprawi艂a, 偶e coraz cz臋艣ciej m贸wi si臋 o wprowadzeniu do powszechnego u偶ytku samolot贸w typu VTOL. U艂atwi膮 one patrolowanie i monitorowanie rozleg艂ych teren贸w i pomog膮 zmniejszy膰 korki w du偶ych aglomeracjach. Wkr贸tce mo偶emy spodziewa膰 si臋 VTOL-a polskiej konstrukcji.
Europejska Agencja Bezpiecze艅stwa Lotniczego prowadzi konsultacje, kt贸re maj膮 doprowadzi膰 do wypracowania zasad certyfikowania pojazd贸w VTOL dla transportu. Nad lataj膮cymi samochodami i taks贸wkami pracuj膮 ju偶 takie korporacje, jak Toyota oraz Uber. W Polsce tak偶e powstaje projekt samolotu pionowego startu i l膮dowania.

鈥 Samolot typu VTOL (Vertical Take Off and Landing 鈥 przyp. red.) czyli samolot pionowego startu i l膮dowania, zaprojektowany jest w uk艂adzie quadplane, tzn. jest to po艂膮czenie quadrokoptera z samolotem do lotu poziomego. Sk艂ada si臋 on z pi臋ciu silnik贸w, cztery s艂u偶膮 do startu i l膮dowania pionowego, pi膮ty s艂u偶y do lotu poziomego 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Tomasz Tworek, mechatronik z firmy BZB UAS.

Dynamiczny rozw贸j bran偶y bezza艂ogowych pojazd贸w lataj膮cych sprawi艂, 偶e wzros艂o zainteresowanie samolotami typu VTOL. Pojazdy te kontroluje si臋 r贸wnie 艂atwo co klasyczne drony, ale ich cykl pracy na baterii jest zauwa偶alnie d艂u偶szy. Dzi臋ki temu o wiele lepiej sprawdzaj膮 si臋 w zastosowaniach profesjonalnych. In偶ynierowie z firmy FlyTech UAV skonstruowali ultraprzeno艣ny samolot Birdie dla geodet贸w i rolnik贸w. Sprz臋t ten jest w stanie sfotografowa膰 w ci膮gu jednogodzinnego lotu teren o powierzchni do 8 km2, a stacja bazowa pozwoli precyzyjnie zaplanowa膰 i 艣ledzi膰 tras臋 przelotu.

Nad wielofunkcyjnymi, bezza艂ogowymi VTOL-ami pracuje r贸wnie偶 po艂udniowokorea艅ski producent helikopter贸w oraz samolot贸w wojskowych i cywilnych Korea Aerospace Industries. Ich prototypowy model Night Intruder 600 VT zbudowany jest na podstawie klasycznych, dwuosobowych 艣mig艂owc贸w. Taka konstrukcja sprawia, 偶e mo偶e zosta膰 przystosowany do pracy w dowolnych warunkach, zw艂aszcza 偶e w pe艂ni wyposa偶ony pozwoli prowadzi膰 nawet 6-godzinne misje.

Nad konstrukcj膮 VTOL pracuj膮 tak偶e polscy in偶ynierowie z firmy BZB UAS. 鈥 Nasz samolot znajdzie zastosowanie w trzech g艂贸wnych obszarach. W precyzyjnym rolnictwie b臋dzie mo偶liwo艣膰 zbadania jako艣ci upraw, reagowania na ewentualne anomalia oraz mo偶liwo艣膰 precyzyjnego dozowania nawoz贸w. W le艣nictwie b臋dzie mo偶na okre艣li膰 ewentualne szkody powsta艂e na skutek np. huragan贸w. Je偶eli chodzi o zastosowanie w in偶ynierii l膮dowej, tutaj mo偶na wykorzysta膰 samolot do bada艅 obj臋to艣ciowych oraz sprawdzania profilu wysoko艣ci ziemi 鈥 t艂umaczy ekspert.

Wed艂ug Index Markets Research w 2017 warto艣膰 rynku autonomicznych samolot贸w pionowego startu i l膮dowania wynios艂a 3,2 mld dol. Szacuje si臋, 偶e do 2022 roku osi膮gnie warto艣膰 7,88 mld dol. przy 艣redniorocznym tempie wzrostu na poziomie 19,82 proc.
Samoloty pionowego startu i l膮dowania mog膮 tak偶e zrewolucjonizowa膰 bran偶臋 transportow膮. Europejska Agencja Bezpiecze艅stwa Lotniczego przygotowuje ju偶 stosowne przepisy, kt贸re umo偶liwi膮 wprowadzenie na rynek lataj膮cych taks贸wek. Nad pojazdami tego typu pracuj膮 dzi艣 zar贸wno najwi臋ksze korporacje, jak i obiecuj膮ce start-upy. In偶ynierowie Toyoty opatentowali ju偶 hybrydowy pojazd je偶d偶膮co-lataj膮cy. Toyota dual-mode ma by膰 samochodem, kt贸ry w razie potrzeby zamieni si臋 w samolot typu VTOL. Ko艂a tego pojazdu osadzono na specjalnych wysi臋gnikach, kt贸re mo偶na unie艣膰 ponad karoseri臋 i zamieni膰 w silniki wirowe.

Znacznie ambitniejsze plany na rozw贸j tego segmentu gospodarki ma Uber, kt贸ry chce stworzy膰 lataj膮ce taks贸wki wyposa偶one w system autonomicznego sterowania. Firma pracuje ju偶 nad pierwszymi modelami tych pojazd贸w, kt贸re mia艂yby trafi膰 do u偶ytku w ci膮gu najbli偶szych dziesi臋ciu lat. Korporacja zak艂ada, 偶e pilota偶owy program uberAIR wystartuje nie p贸藕niej ni偶 w 2028 roku. W pierwszej kolejno艣ci z podniebnych, autonomicznych taks贸wek maj膮 skorzysta膰 u偶ytkownicy takich miast jak Dallas czy Los Angeles.

Znacznie wcze艣niej mo偶emy si臋 spodziewa膰 pierwszego polskiego VTOL-a. 鈥 Pierwszych test贸w naszego samolotu typu VTOL mo偶emy si臋 spodziewa膰 na pocz膮tku przysz艂ego roku. Do czerwca 2019 r. mamy zamiar oblata膰 pierwsze prototypy 鈥 przewiduje Tomasz Tworek.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-1