reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© saniphoto dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 30 pa藕dziernika 2018

Sunex liczy na rekordowe wyniki

- Ten rok b臋dzie rekordowy pod wzgl臋dem wynik贸w na ka偶dym poziomie, podobnie jak przysz艂y pod wzgl臋dem sprzeda偶y produkt贸w w Polsce 鈥 m贸wi w wywiadzie dla portalu akcjonariat.pl Romuald Kalyciok, prezes zarz膮du Sunex SA.

Akcjonariat.pl: 鈥 Ostatnie kwarta艂y pokazuj膮, 偶e sp贸艂ka ro艣nie w dwucyfrowym tempie - po 9 miesi膮cach 2018 roku przychody zwi臋kszy艂y si臋 o 38% w uj臋ciu r/r do 43,7 mln z艂. Czy ten trend jest trwa艂y?



Romuald Kalyciok, prezes zarz膮du SUNEX SA: 鈥 Zacz膮艂 si臋 dobry okres dla sp贸艂ki. Wzrosty rozpocz臋艂y si臋 w 2017 roku. Wcze艣niej od 2013 roku do ko艅ca 2016 roku zrealizowali艣my zaplanowane projekty zwi膮zane z wdro偶eniami nowych produkt贸w. W du偶ej mierze dzi臋ki temu jeste艣my w stanie osi膮ga膰 wy偶sze obroty i - co r贸wnie wa偶ne - uda艂o si臋 zmniejszy膰 efekt sezonowo艣ci sprzeda偶y. Wprowadzili艣my do sprzeda偶y produkty, kt贸re bran偶a instalacyjna mo偶e montowa膰 ca艂y rok. Nale偶y doda膰, 偶e obni偶enie sezonowo艣ci powoduje wzrost zysk贸w w ca艂ym roku. Chcemy utrzyma膰 tendencj臋 wzrostow膮 w kolejnych kwarta艂ach. Ten rok b臋dzie rekordowy pod wzgl臋dem wynik贸w na ka偶dym poziomie, podobnie jak przysz艂y pod wzgl臋dem sprzeda偶y produkt贸w w Polsce, czemu b臋dzie s艂u偶y艂 mocny wzrost cen energii elektrycznej.

鈥 Skoro jeste艣my przy wysokich cenach pr膮du, to czy mo偶na za艂o偶y膰, 偶e w kolejnych kwarta艂ach b臋dzie to jeden z g艂贸wnych czynnik贸w determinuj膮cych rozw贸j sp贸艂ki?



鈥 Wzrost cen energii powinien okaza膰 si臋 stymulatorem rosn膮cej sprzeda偶y naszych produkt贸w w Polsce. Szersze grono klient贸w oraz instalatorzy ju偶 zaczyna pyta膰 o produkty bardziej energooszcz臋dne, a co za tym idzie korzystniejsze w eksploatacji pod wzgl臋dem finansowym. Rynek pomp ciep艂a w Polsce wzr贸s艂 w 2017 roku o oko艂o 25%. W przysz艂ym roku spodziewam si臋 wr臋cz skokowego wzrostu, gdy偶 coraz wi臋cej ludzi zaczyna postrzega膰 zakup pompy ciep艂a jako alternatyw臋 dla ogrzewania standardowego. Na razie du偶o wi臋cej pomp ciep艂a eksportujemy. Na rynku zagranicznym 艣wiadomo艣膰 ekologiczna klient贸w jest du偶o wy偶sza.

鈥 W Europie rynek odnawialnych 藕r贸de艂 energii rozwija si臋 dynamicznie od lat. Polska pod tym wzgl臋dem jest daleko w tyle. Liczycie na przy艣pieszenie w tym wzgl臋dzie?



鈥 Po latach zaniedba艅 podej艣cie ze strony w艂adz zmienia si臋. Je艣li zasygnalizowane programy b臋d膮 realizowane, na przyk艂ad Czyste powietrze, to dobrze wr贸偶y sprzeda偶y naszych produkt贸w. Nale偶y oczekiwa膰, 偶e nowe przepisy (m. in. Dyrektywa nakazuj膮ca do 2020 roku zwi臋kszenie udzia艂u 藕r贸de艂 odnawialnych w bilansie energetycznym do 20 % we wszystkich krajach UE) i coraz wi臋ksza 艣wiadomo艣膰 spo艂eczna, poparta wzgl臋dami ekonomicznymi, przyspiesz膮 rozw贸j tego rynku.

鈥 Odpowiedzi膮 sp贸艂ki na spodziewany wzrost popytu, poparty ch臋ci膮 rozwoju, s膮 planowane inwestycje zwi臋kszaj膮ce moce produkcyjne. Jak wygl膮da harmonogram tych przedsi臋wzi臋膰?



鈥 Inwestycje zostan膮 oddane do u偶ytku w I p贸艂roczu przysz艂ego roku. B臋dzie to okres w kt贸rych chcemy uruchomi膰 lini臋 technologiczn膮. Z seryjn膮 produkcj膮 chcieliby艣my ruszy膰 w drugiej po艂owie 2019 roku. Pierwszy rok b臋dzie okresem dopasowania asortymentu do rynku.

鈥 Jaki jest koszt tych inwestycji i na jakie efekty liczycie po jej zako艅czeniu?



鈥 Budowa nowoczesnej hali produkcyjnej b臋dzie kosztowa艂a 3 mln z艂. Kolejne 6 mln z艂 poch艂onie wdro偶enie nowych produkt贸w. Na realizacj臋 tych inwestycji otrzymali艣my dofinansowanie w wysoko艣ci 2,1 mln z艂, oraz kredyt w wysoko艣ci 6,6 mln z艂. W przysz艂o艣ci nowe inwestycje pozwol膮 nam osi膮gn膮膰 upragnione 100 mln z艂 przychod贸w. Chcemy ruszy膰 z produkcj膮 niszowego asortymentu, kt贸ry obecnie wytwarza niewielka grupa producent贸w. Chodzi tu o produkty u偶ywane przy wsp贸艂pracy z nowoczesnymi systemami grzewczymi. Dzi臋ki temu liczymy na istotny wzrost sprzeda偶y oraz uzyskanie wy偶szych mar偶. Inwestycja pozwoli umocni膰 si臋 na pozycji krajowego lidera w艣r贸d producent贸w innowacyjnych rozwi膮za艅 opartych o odnawialne 藕r贸d艂a energii.

鈥 Za granic膮 ca艂y czas budujecie swoj膮 mark臋. Kluczowym rynkiem s膮 Niemcy, czy podobny potencja艂 widzicie w innych krajach?



鈥 Eksport stanowi oko艂o 65% og贸lnej sprzeda偶y. G艂贸wnym rynkiem zbytu dla sp贸艂ki s膮 Niemcy, gdzie jeste艣my obecni od pocz膮tku naszego istnienia. Sprzedajemy te偶 do pozosta艂y kraj贸w w Europie. Wszystkie inne rynki poza Europ膮 obs艂uguj膮 nasi partnerzy handlowi. Przygotowujemy si臋 do tego, aby bezpo艣rednio zaistnie膰 na tych rynkach. Obecno艣膰 na takich rynkach jak Kanada, USA czy Brazylia by艂aby dla nas warto艣ciowa. Jednak na razie musimy zwi臋kszy膰 skal臋 produkcji, aby bezpo艣rednie wej艣cie na inne kontynenty zako艅czy艂o si臋 sukcesem.

鈥 Ze sp贸艂k膮 wsp贸艂pracuje Polska Ekologia, kt贸ra jest g艂贸wnym akcjonariuszem SUNEX SA. Jak wygl膮da to od strony operacyjnej?



鈥 Polska Ekologia sprzedaje produkty SUNEX nie do hurtowni czy du偶ych deweloper贸w, ale instalator贸w i klient贸w ko艅cowych. Obs艂uguje rynek przetarg贸w, kt贸ry jest wa偶ny z naszego punktu widzenia. Polska Ekologia posiada sklep internetowy, co pozwala nie tylko sprzedawa膰 drog膮 on-line, ale tak偶e budowa膰 mark臋 SUNEX. Niewykluczone, 偶e wyniki obu sp贸艂ek b臋d膮 konsolidowane w przysz艂ym roku. Roczne obroty Polskiej Ekologii si臋gaj膮 oko艂o 25 mln z艂.

鈥 Dobre perspektywy i poprawiaj膮ce si臋 wyniki mog膮 rodzi膰 pytanie kiedy SUNEX zdecyduje si臋 na wyp艂at臋 pierwszej dywidendy?



鈥 Najpierw chcieliby艣my zwi臋kszy膰 free float na gie艂dzie i popracowa膰 nad wi臋kszym zyskiem. Dopiero kolejnym krokiem by艂aby wyp艂ata dywidendy. Je艣li chodzi o zwi臋kszenie p艂ynno艣ci akcji to rozwa偶amy r贸偶ne scenariusze. Mo偶liwa jest emisja akcji lub sprzeda偶 pakietu akcji przez Polsk膮 Ekologi臋 dla wybranego inwestora finansowego. Mog臋 powiedzie膰, 偶e zg艂aszaj膮 si臋 do nas zainteresowani inwestorzy.

鈥 Dzi臋kuje za rozmow臋.


殴r贸d艂o: akcjonariat.pl
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2