reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Rynki | 07 wrze艣nia 2018

Najprostsze laptopy trac膮 na rzecz smartfonów

Sprzeda偶 komputer贸w stacjonarnych i przeno艣nych na 艣wiecie kurczy si臋 o oko艂o 10 proc. w uj臋ciu ilo艣ciowym. Mocniej trac膮 desktopy, nieco mniejsze spadki notuj膮 laptopy 鈥 m贸wi ekspert GfK Polonia.
鈥 Obserwujemy te偶 inny ciekawy trend 鈥 艣rednia cena idzie do艣膰 istotnie w g贸r臋, o ok. 5 proc. w obu przypadkach 鈥 wskazuje w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Biznes Maciej Piekarski z GfK Polonia.

Klienci maj膮 coraz wi臋ksze wymagania wzgl臋dem komputer贸w. Te z wysokiej klasy procesorami, rozbudowan膮 pami臋ci膮 RAM, pami臋ci膮 flash i hybrydowymi dyskami twardymi sprzedaj膮 si臋 coraz lepiej. Ro艣nie te偶 rynek komputer贸w premium i przeznaczonych dla graczy. Spada za to sprzeda偶 komputer贸w stacjonarnych, desktop贸w i laptop贸w, za kt贸r膮 w du偶ej mierze odpowiada ekspansja smartfon贸w. Do urz膮dze艅 mobilnych wprowadzane s膮 kolejne innowacje.
Globalne dane GfK wskazuj膮, 偶e w ci膮gu I p贸艂rocza 2018 segment komputer贸w stacjonarnych zanotowa艂 spadek o 14 proc. w uj臋ciu ilo艣ciowym, z kolei segment komputer贸w przeno艣nych 鈥 o 9 proc. Wzros艂y za to 艣rednie ceny sprzeda偶y zar贸wno komputer贸w przeno艣nych 鈥 o 5 proc. do 602 euro, jak i stacjonarnych 鈥 o 7 proc. do warto艣ci 527 euro.

鈥 W Polsce te spadki s膮 nieco mocniejsze. Laptopy bardziej trac膮 w por贸wnaniu ze 艣wiatem 鈥 o 14 proc. Natomiast trend wzrostu ceny w Polsce jest jeszcze wyra藕niejszy ni偶 na 艣wiecie. I to w obu przypadkach. Je偶eli chodzi o laptopy, to jest to kilkana艣cie procent w skali roku 鈥 powiedzia艂 Maciej Piekarski w rozmowie przeprowadzonej podczas targ贸w IFA w Berlinie.

Wyniki rynku zale偶膮 w du偶ej mierze od regionu. Przyk艂adowo wzrost w segmencie komputer贸w stacjonarnych notowa艂y kraje Europy 艢rodkowej (o 9 proc.) i dawne republiki Zwi膮zku Radzieckiego (4 proc.), a w segmencie komputer贸w przeno艣nych 鈥 Ameryka 艢rodkowa (14 proc.) i region CIS (18 proc.). Rosja, Ukraina i Kazachstan osi膮gn臋艂y wzrost przychod贸w w segmencie komputer贸w przeno艣nych na poziomie 19鈥36 proc. Ukraina dodatkowo te偶 zanotowa艂a wzrost przychod贸w o 64 proc. w segmencie komputer贸w stacjonarnych.

鈥 Rynki, kt贸re prze偶ywa艂y dosy膰 istotne kryzysy gospodarcze w ostatnich latach, dzi艣 notuj膮 wzrosty. Mowa tutaj g艂贸wnie o krajach Europy Wschodniej, kt贸re odzyskuj膮 wigor. Widzimy te偶 pozytywn膮 sytuacj臋 w Ameryce 艁aci艅skiej. Natomiast reszta 艣wiata jest na minusie. Im bardziej rozwini臋ty rynek, tym ten minus jest wi臋kszy 鈥 wyja艣nia Maciej Piekarski.

Rosn膮 za to wymagania klient贸w wzgl臋dem komputer贸w. Coraz wi臋ksz膮 sprzeda偶 generuj膮 komputery z procesorami najwy偶szej klasy, rozbudowan膮 pami臋ci膮 RAM, pami臋ci膮 flash (SSD) i hybrydowymi dyskami twardymi (HDD + SSD). Komputery stacjonarne z hybrydowym dyskiem twardym odpowiada艂y za niemal 1/3 warto艣ci obrot贸w w tym segmencie, a modele z pami臋ci膮 powy偶ej 1 tys. GB 鈥 za 68 proc. Komputery mobilne z dyskami SSD, nieprzeznaczone do gier, przyczyni艂y si臋 dodatkowo do zwi臋kszenia popularno艣ci cienkich notebook贸w. Ju偶 40 proc. urz膮dze艅 sprzedanych do ko艅ca czerwca by艂o wyposa偶onych w dyski SSD. Globalny rynek komputer贸w przeno艣nych z procesorami najwy偶szej klasy wzr贸s艂 o 2 proc., g艂贸wnie ze wzgl臋du na notebooki o wysokiej wydajno艣ci przeznaczone do gier, w przypadku kt贸rych przychody ze sprzeda偶y wzros艂y o 32 proc.

鈥 W Polsce wci膮偶 najlepiej sprzedaj膮 si臋 zwyk艂e laptopy. Mocno jednak zyskuj膮 na znaczeniu te nowocze艣niejsze komputery, wyposa偶one np. w dyski flashowe, czy to czyste SSD, czy te偶 nap臋d hybrydowy, ultrabooki, a z drugiej strony urz膮dzenia do grania, czyli notebooki i desktopy gamingowe 鈥wymienia ekspert GfK.

Jak przekonuje, na og贸lny spadek sprzeda偶y komputer贸w wp艂ywa du偶a ekspansja smartfon贸w, kt贸re staj膮 si臋 urz膮dzeniami coraz bardziej zaawansowanymi technologicznie.

鈥 Wp艂yw smartfon贸w na rynek komputer贸w jest dwojaki. Z jednej strony odbieraj膮 rynek notebookom, a z drugiej strony inspiruj膮 producent贸w do tego, 偶eby wypuszczali produkty, kt贸re te偶 s膮 艂adne, ciekawe, bardzo wydajne 鈥 t艂umaczy ekspert GfK Polonia. 鈥 Smartfony s膮 urz膮dzeniami nie tylko do pracy, rozrywki, lecz tak偶e podkre艣laj膮 nasz膮 osobowo艣膰, s膮 cz臋艣ci膮 naszego stylu 偶ycia. Dlatego nowoczesne laptopy upodabniaj膮 si臋 pod tym wzgl臋dem do smartfon贸w.

Wprowadzane s膮 kolejne innowacje, dzi臋ki kt贸rym smartfony staj膮 si臋 centrum rozrywki. Z danych GfK wynika, 偶e obecnie niemal 20 proc. urz膮dze艅 tego typu sprzedawanych w Polsce umo偶liwia odtwarzanie film贸w w wersji 4K. Ro艣nie popyt na urz膮dzenia premium 鈥 o 20 proc. wzros艂a sprzeda偶 smartfon贸w za ponad 500 euro.

鈥 To suma drobnych innowacji, pocz膮wszy od ergonomii, czyli mniejszych ramek, dzi臋ki czemu w tej samej obudowie mo偶na zawrze膰 wi臋kszy ekran, sko艅czywszy na bezpiecze艅stwie 鈥 to przede wszystkim skaner linii papilarnych, ale te偶 identyfikacja po rysach twarzy czy po t臋cz贸wkach, wi臋cej pami臋ci RAM, szybsze procesory, lepsze rozdzielczo艣ci ekran贸w 鈥 wymienia Maciej Piekarski.

Tylko w I po艂owie 2018 roku na 艣wiecie sprzedano 693,5 mln smartfon贸w. Przychody wzros艂y o 3 proc. rdr. do poziomu 215,3 mld euro. Za ponad 40 proc. sprzeda偶y odpowiadaj膮 Indie i Chiny. W Polsce 鈥 zdaniem eksperta GfK Polonia 鈥 dla klient贸w du偶e znaczenie ma wbudowany aparat i mo偶liwo艣ci fotograficzne. To czynniki, kt贸re nap臋dzaj膮 rodzimy rynek smartfon贸w.

鈥 Globalnie 艣rednia cena ro艣nie i warto艣膰 rynku wci膮偶 jest na plusie. W Polsce sprzeda偶 ro艣nie zar贸wno pod wzgl臋dem ilo艣ciowym, jak i warto艣ciowym. 艢rednia cena te偶 bardzo wyra藕nie posz艂a w g贸r臋, bo o kilkana艣cie procent w skali roku. Wynika to st膮d, 偶e przesiadka na lepsze modele jest jeszcze szybsza ni偶 na 艣wiecie 鈥 podkre艣la Maciej Piekarski.

殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2