reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Nauka | 05 września 2018

Naukowiec z PG otrzymał ponad milion złotych na rozwój elektromobilności

Co zrobić, żeby samochód elektryczny zużywał mniej prądu? Nad tym problemem pracuje dr inż. Rafał Andrzejczyk z Wydziału Mechanicznego Politechniki Gdańskiej.
Samochody elektryczne zużywają energię nie tylko na poruszanie się, lecz także – podobnie jak modele spalinowe – między innymi na ogrzewanie, wentylację i klimatyzację. Szacuje się, że funkcje te, znane pod angielską nazwą HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning) mogą odpowiadać za konsumpcję do 30 proc. energii elektrycznej w pojeździe.

Projekt dr. inż. Rafała Andrzejczyka zatytułowany „Bio-ekoinnowacyjny przenośny magazyn termalny dla zastosowań elektromobilnych” otrzymał wynoszące prawie 1,2 mln PLN dofinansowania w organizowanym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju programie LIDER IX.
– Systemy zapewniające komfort wewnątrz kabiny samochodowej wykorzystują w większości energię elektryczną pochodzącą z baterii zasilających również układ silników elektrycznych i innych podzespołów. Wysokie zużycie energii przez instalację HVAC wydatnie obniża zasięg pojazdu i zwiększa częstotliwość ładowania akumulatorów, co z kolei przekłada się na skrócenie ich żywotności – tłumaczy dr inż. Rafał Andrzejczyk.

Rozwiązaniem może być opracowywany przez adiunkta w Katedrze Energetyki i Aparatury Przemysłowej Wydziału Mechanicznego PG magazyn termalny współpracujący z systemem HVAC znajdującym się w samochodzie. Technologia rozwijana przez dra inż. Rafała Andrzejczyka ma ograniczyć ilość zużywanej energii elektrycznej, jak również podnieść sprawność magazynowania energii w bateriach elektrycznych.

Magazyn będzie niewielkim podzespołem współpracującym z systemem zapewniania komfortu cieplnego pojazdu. Wypełnienie tego urządzenia zostanie dobrane w sposób umożliwiający osiągnięcie jak największej ilości zmagazynowanej energii przy możliwie niewielkiej masie. To zaś przełoży się na dużą wydajność rozwiązania i zachowanie kompaktowości konstrukcji.

– W zamierzeniach jako nośnik magazynujący energię ma zostać wykorzystana substancja biodegradowalna. Pozwoli to na zmniejszenie negatywnego wpływu instalacji na środowisko naturalne – zaznacza naukowiec.

Kolejną innowacją ma być system ładowania magazynu. Możliwe będzie między innymi wykorzystanie termosyfonu dwufazowego/rurki ciepła w celu wyeliminowania w procesie akumulacji strat czynnika pośredniczącego. Samo ładowanie będzie mogło się odbywać w scentralizowanych jednostkach, rozlokowanych np. na istniejących stacjach paliw, a także poprzez transformację energii elektrycznej odzyskiwanej z hamowania pojazdu w układzie HVAC. Pierwsze rezultaty projektu spodziewane są w drugiej połowie 2021 roku.

LIDER to program Narodowego Centrum Badań i Rozwoju służący poszerzaniu kompetencji młodych naukowców w samodzielnym planowaniu, zarządzaniu oraz kierowaniu zespołem badawczym podczas realizacji projektów mogących zostać wdrożonymi w gospodarce. W aktualnej edycji mogły uczestniczyć osoby, które nie ukończyły jeszcze 35. roku życia. Wysokość środków finansowych przyznanych na projekt naukowca z Politechniki Gdańskiej to dokładnie 1 199 907,50 PLN.



Źródło: © Politechnika Gdańska

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
September 26 2018 11:55 V11.1.1-1