reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Politechnika Wroclawska Przemys艂 elektroniczny | 09 lipca 2018

Studenci Politechniki Wroc艂awskiej opracowali elektryczny motocykl

W ubieg艂y czwartek studenci oficjalnie zaprezentowali sw贸j najnowszy projekt. Ich pojazd jest pierwszym w Polsce lekkim motocyklem elektrycznym przystosowanym do rajd贸w w trudnych warunkach terenowych, takich jak np. Rajd Dakar.
- Obszar nap臋d贸w elektrycznych jest dobrze postrzegany w gospodarce, dlatego dzia艂alno艣膰 naszych student贸w doskonale wpisuje si臋 w obecne trendy. To bardzo udany projekt i jestem przekonany, 偶e nie ma szans, 偶eby na zawodach si臋 nie uda艂o. Trzymamy za was kciuki, 偶eby艣cie z Hiszpanii wr贸cili cali, zdrowi i z medalami 鈥 powiedzia艂 dr in偶. Jacek Lamperski, prorektor ds. studenckich PWr. Prace nad konstrukcj膮 trwa艂y jedena艣cie miesi臋cy, ale za nim w og贸le narodzi艂a si臋 koncepcj膮 pojazdu, konieczne by艂o zbudowanie zespo艂u. 鈥 Co roku musimy tworzy膰 grup臋 od podstaw, wybra膰 lider贸w, rozdzieli膰 zadania, okre艣li膰 ramy ca艂ego projektu. Dopiero w贸wczas rusza faza designu, a potem wsp贸lnie pracujemy nad tym, jak ma wygl膮da膰 rama pojazdu. Wa偶ne jest, 偶eby ten element, opr贸cz funkcjonalno艣ci wygl膮da艂 te偶 nowocze艣nie 鈥 t艂umaczy Wojciech Pawlak, prezes Ko艂a Naukowego PIRM. Thunder wa偶y 120 kg i ma moc 30 kW, czyli ok. 40 KM 鈥 to bardzo dobry stosunek mocy do masy, co jest niezwykle istotne w rajdach terenowych. Pojemno艣膰 baterii zamontowanej w motocyklu, kt贸ra zosta艂a w ca艂o艣ci zaprojektowana przez naszych student贸w, pozwala na przejechanie ok. 90 km z pr臋dko艣ci膮 120 km/h. Dzi臋ki specjalnemu systemowi wyczerpany akumulator mo偶na wymie膰 w ci膮gu zaledwie kilku sekund. To w艂a艣nie projekt baterii by艂 najwi臋kszym wyzwaniem w ca艂ym przedsi臋wzi臋ciu. 鈥 Pierwszy raz korzystamy w naszym motocyklu z baterii o tak du偶ej mocy. Dotychczas nasze konstrukcje mia艂y moc ok. 10 kW, tym razem to a偶 30 kW. Ju偶 teraz widzimy, co jeszcze mo偶emy poprawi膰 鈥 wyja艣nia Wojciech Pawlak. Nowy motocykl jest tak偶e o ok. 30 kg ci臋偶szy od ubieg艂orocznego modelu LEM Falcon. Wynika to nie tylko z wymaga艅, kt贸re s膮 stawiane maszynom bior膮cym udzia艂 w Rajdzie Dakar, ale tak偶e z zastosowania wi臋kszych ni偶 dotychczas modu艂贸w 鈥 silnika, baterii i zawieszenia. Przy projektowaniu konstrukcji studenci korzystali m.in. z technologii druku 3D. Na specjalistycznych drukarkach powsta艂y m.in. os艂ony 艂a艅cucha i formy na elektronik臋. Na potrzeby motocykla przygotowana zosta艂a tak偶e aplikacja, kt贸ra wy艣wietla kierowcy m.in. aktualne informacje o stanie motocykla oraz lokalizacj臋 GPS. 鈥 Nowoczesnym rozwi膮zaniem s膮 tak偶e zastosowane przez nas baterie litowo-jonowe. Ta technologia mocno si臋 rozwija, a za kilka lat Polska ma by膰 jednym z najwi臋kszych producent贸w tego typu baterii, my艣l臋 wi臋c, 偶e powinni艣my je rozwija膰 zar贸wno na uczelniach, jak i w naszych projektach. Skoro baterie maj膮 by膰 przysz艂o艣ci膮 motoryzacji, to musimy sprawdzi c, jak bardzo s膮 wytrzyma艂e i jak zachowuj膮 si臋 w ekstremalnych warunkach 鈥 podkre艣la Wojciech Pawlak. LEM Thunder ju偶 nied艂ugo wystartuje w SmartMoto Challenge 2018 w Barcelonie (16-22 lipca). Do tej pory studenci wyst臋powali na zawodach w Hiszpanii pi臋膰 razy i mog膮 pochwali膰 si臋 m.in. zwyci臋stwami w 2014 i w 2017 r. i trzykrotnym zdobyciem trzeciego miejsca (w 2013, 2015 i 2016). Nast臋pnie w dniach 22-26 sierpnia we Wroc艂awiu cz艂onkowie KN PIRM po raz pierwszy zorganizuj膮 polsk膮 edycj臋 zawod贸w motocykli elektrycznych pod nazw膮 Wroc艂aw SmartMoto Challenge. Zwie艅czeniem projektu LEM Thunder ma by膰 start w Rajdzie Dakar 2019 (6-17 stycznia). 殴rod艂o: 漏 Politechnika Wroc艂awska
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1