reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemysł elektroniczny | 27 kwietnia 2018

Wykład Wamtechnik na TEC Warszawa 2018

Tematyka prac nad bateriami żywo zajmuje każdego właściciela smartfona, więc z pewnością warto posłuchać co o technologiach zasilania bateryjnego ma do powiedzenia Krzysztof Lubianiec, ekspert firmy Wamtechnik.
Wykład pt. „Przegląd technologii zasilania bateryjnego dla wybranych aplikacji” wygłosi Krzysztof Lubianiec, biznes partner ds. rozwoju & PR w firmie Wamtechnik. Zapraszamy serdecznie na seminarium TEC Warszawa 2018, które zapraszamy 17 maja do hotelu Double Tree by Hilton. Darmowa rejestracja na to wydarzenie możliwa jest pod tym linkiem.

evertiq.pl: -- Czy w najbliższym czasie możemy faktycznie spodziewać się jakiegoś przełomu na rynku systemów zasilania czy też na razie będzie to raczej udoskonalanie istniejących rozwiązań?

Krzysztof Lubianiec – Wamtechnik: - Technologicznie w skali najbliższych 5-7 lat nie widać perspektywy na przełom. Dominujące pozostaną technologie na bazie litu, oferujące obecnie najlepsze parametry energetyczne oraz najszybszy rozwój. Prowadzone są badania fizyko-chemiczne nad nowymi systemami elektrochemicznymi, ale wymagają one jeszcze wielu lat badań na poziomie laboratoriów przed wprowadzeniem na rynek.

Oczywiście pozostaną tak zwane "stare i sprawdzone technologie": akumulatory na bazie niklu oraz akumulatory kwasowo-ołowiowe oraz dla baterii nieładowanych ogniwa litowe i alkaliczne.

- Które kierunki rozwoju technologii zasilania wydają się obecnie najbardziej obiecujące? Dlaczego?

- Zdecydowanie ogniwa na bazie litu. Rynek wymaga dużych energii i długiej żywotności, a technologie litowe oferują obecnie najlepsze parametry i możliwości rozwoju. Potencjał tej technologii nie został wyczerpany, dotychczasowy poziom rozwoju oraz już uruchomione badania gwarantują osiągnięcie dobrych rezultatów we względnie krótkim czasie i z bardzo dużym prawdopodobieństwem sukcesu.

Trzeba zauważyć, że rozwija się również rynek akumulatorów w najstarszej, ale bardzo dobrej technologii kwasowo-ołowiowej. Ilościowo technologia ta stanowi cały czas 90% całego rynku akumulatorów na świecie (głównie motoryzacja i duże systemy magazynowania energii), i poprawa parametrów w tym obszarze pozwoli na utrzymanie wysokiej pozycji tej technologii w przemyśle.


- Czy rozwój systemów zasilania dla różnych aplikacji jest równomierny, czy też są obszary, w których to tempo jest wyraźnie szybsze?

- Są cztery obszary, w których rozwój systemów zasilania jest najbardziej efektywny. Co dość zrozumiałe, są to obszary, dla których prognozuje się największą sprzedaż:
  1. Elektronika konsumencka (typu telefony, komputery, tablety, kamery), która wymaga coraz więcej energii w małym rozmiarze. Rynek zbliża się do nasycenia (szacowany wzrost 1-2% rocznie), ale rynek ten liczony jest w miliardach urządzeń rocznie (w roku 2017: 2 miliardy telefonów i 350 milionów notebooków i tabletów).

  2. Urządzenia profesjonalne, zarówno duże stacjonarne systemy magazynowania energii, jak też urządzenia mniejsze, jak elektronarzędzia, profesjonalne napędy elektryczne (np. roboty), sprzęt pomiarowy i transmisji danych (np. znaczniki radiowe RFID), gdzie wymagane są stabilne źródła zasilania o długiej żywotności.

  3. Przemysł pojazdów elektrycznych xEV. Segment, który procentowo rośnie najszybciej. Nie może się jeszcze mierzyć z pojazdami spalinowymi, ale wiele decyzji zostało podjętych i na kilku potężnych rynkach zbytu (jak np. produkcja autobusów w Chinach) pojazdy elektryczne niedługo zaczną dominować nad spalinowymi. Wielkość inwestycji koncernów motoryzacyjnych w napędy elektryczne i źródła ich zasilania idzie w setki miliardów dolarów (np. sam Volkswagen zaplanował inwestycje rzędu 50 mld USD w skali 7 lat).

  4. Ponownie trzeba wspomnieć o akumulatorach kwasowo-ołowiowych. Ponieważ jest to zdecydowanie największa część rynku, w tej branży również prowadzone są intensywne badania nad poprawą parametrów, głównie poprawą żywotności i wyśrubowanych parametrów ładowania wymaganych przez nowoczesny sprzęt. Nie mogą one osiągnąć poziomu energii ogniw litowych, nie staną się na przykład głównym zasilaniem dla pojazdów elektrycznych zapewniającym zasięg jazdy 500 km, ale jako akumulatory wspomagające systemy pojazdu albo w systemach magazynowania energii są w wielu przypadkach najlepszym rozwiązaniem, technicznie i kosztowo.

- Dziękuję za rozmowę!

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
October 15 2018 11:45 V11.5.4-1