reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© wizzyfx dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 17 kwietnia 2018

Nowe, ta艅sze RFID znajdzie wi臋cej zastosowa艅

Przysz艂o艣ci膮 s膮 znaczniki RFID bez kontroler贸w, kt贸rych znacznie mniejszy koszt pozwoli na implementacj臋 w wielu r贸偶nych dziedzinach i miejscach, np. w sklepach detalicznych.
鈥 RFID jest jedn膮 z wa偶niejszych technologii zwi膮zanych z komunikacj膮 i identyfikacj膮 w przemy艣le. Technologi臋 mo偶emy stosowa膰 zamiennie z kodami kreskowymi, ale jest to komunikacja o wiele bardziej zaawansowana, bo jest to komunikacja dwustronna. W przypadku kod贸w kreskowych mamy tylko odczyt raz ju偶 zapisanej informacji, w przypadku RFID mo偶e by膰 to odczyt i zapis, mo偶emy zmienia膰 te dane, wykasowywa膰, zast臋powa膰 nowymi informacjami. Jest to swoisty pendrive dla przemys艂u, czyli jeste艣my w stanie te informacje wymiennie, dwukierunkowo, w czasie rzeczywistym 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Grzegorz Banakiewicz, mened偶er ds. rozwoju w firmie Balluff, zajmuj膮cej si臋 automatyzacj膮 fabryk.
Technologia RFID s艂u偶y automatyzacji przemys艂u nie tylko poprzez identyfikacj臋 towar贸w, lecz tak偶e przez umo偶liwienie monitorowania i zarz膮dzania procesami produkcyjnymi. Ten typ komunikacji znalaz艂 ju偶 powszechne zastosowanie w handlu, hotelarstwie, zabezpieczeniach pomieszcze艅 czy przemy艣le. Znajdziemy go mi臋dzy innymi w zabezpieczeniach sklepowych towar贸w przed kradzie偶膮, systemach elektronicznej ewidencji czasu pracy czy kartach magnetycznych umo偶liwiaj膮cych otwarcie drzwi w firmie lub hotelowym pokoju.
Technologia RFID (ang. Radio Frequency Identification) polega na wykorzystaniu fal radiowych do identyfikacji os贸b i przedmiot贸w. Dzia艂a to w ten spos贸b, 偶e do przedmiot贸w przyczepia si臋 specjalne znaczniki z wbudowan膮 anten膮 nadawczo-odbiorcz膮 i uk艂adem elektronicznym, na kt贸rym s膮 zakodowane dane. Z drugiej strony systemu komunikacji znajduje si臋 czytnik z anten膮. Pocz膮tki tej technologii znajdziemy w wykrywaczach metalu z lat 40. ubieg艂ego wieku. Jej dalszy rozw贸j przypad艂 na lata 60., kiedy to w sklepach pojawi艂y si臋 pierwsze oparte na komunikacji radiowej systemy antykradzie偶owe. Obecnie powszechnie stosuje si臋 j膮 w r贸偶nego rodzaju kartach identyfikacyjnych, np. w hotelach zamiast kluczy, w klubach i obiektach sportowych czy w firmach, gdzie mo偶emy przydzieli膰 danej osobie dost臋p do infrastruktury lub pomieszcze艅. 鈥 W przemy艣le RFID znajduje r贸偶ne zastosowania, pocz膮wszy od identyfikacji w trakcie r贸偶nego rodzaju czynno艣ci monta偶owych, kt贸ra pozwala nie tylko zidentyfikowa膰, lecz tak偶e 艣ledzi膰 produkt. Mo偶emy technologii tej u偶y膰 r贸wnie偶 do monitorowania i zatwierdzania kolejnych operacji, czyli je偶eli operacja jest wykonana prawid艂owo, robimy zapis, dopuszczamy do kolejnego etapu produkcji. Je偶eli zale偶y nam na tym, 偶eby np. wybra膰 odpowiednie narz臋dzie do danego procesu, mog膮 by膰 zapisane i dopuszczone tylko narz臋dzia z odpowiedni膮 referencj膮 鈥 wyja艣nia Grzegorz Banakiewicz. RFID znajdzie jednak zastosowanie nie tylko w przemy艣le. Rozw贸j internetu rzeczy pozwoli tej technologii na zupe艂nie now膮 gam臋 zastosowa艅. Znaczniki RFID mo偶na umie艣ci膰 niemal wsz臋dzie: w r贸偶nego rodzaju urz膮dzeniach IoT, ale r贸wnie偶 np. w koszulkach, co pozwoli oznaczy膰 przyby艂ych np. na konferencj臋 uczestnik贸w. Dzi臋ki temu organizator konferencji b臋dzie dok艂adnie wiedzia艂, kto w niej uczestniczy. RFID mo偶e znale藕膰 zastosowanie wsz臋dzie, gdzie wymagana jest identyfikacja, zar贸wno przedmiot贸w, jak i ludzi. Najwi臋ksz膮 barier膮 przy wprowadzaniu technologii radiowej identyfikacji na rynek jest jej koszt. Tradycyjny tag RFID, u偶ywany np. w kartach magnetycznych, kosztuje ok. 10 cent贸w. To stosunkowo du偶o, je艣li ma by膰 wykorzystywany np. w sklepach, gdzie niejednokrotnie otagowany towar b臋dzie ta艅szy od samego znacznika. Odpowiedzi膮 maj膮 by膰 tagi RFID, kt贸re nie wymagaj膮 u偶ycia mikrokontrolera w nadajniku. Ich koszt maleje do 1 centa, poniewa偶 tagi mog膮 by膰 w ca艂o艣ci drukowane na drukarkach RFID. To za艣 otwiera pole do zastosowania technologii w wielu innych ni偶 przemys艂, dziedzinach, jak np. sklepy detaliczne czy logistyka.
Z raportu opracowanego przez IDTechEx wynika, 偶e szacunkowa warto艣膰 艣wiatowego rynku RFID w 2017 roku wynios艂a 11,2 mld dol. Do 2022 roku rynek ten ma osi膮gn膮膰 warto艣膰 14,9 mld dol. W 2017 roku na rynek mog艂o trafi膰 ponad 18 mld tag贸w RFID.
SBB Cargo wdra偶a infrastruktur臋 RFID dla ponad 10 tys. wagon贸w towarowych i pasa偶erskich, a tak偶e ca艂ej szwajcarskiej sieci kolejowej, w celu optymalizacji proces贸w logistycznych. Kirschenhofer Maschinenbau wykorzystuje automatyczn膮 identyfikacj臋 narz臋dzi do produkcji katalizator贸w ci臋偶ar贸wek. W ten spos贸b do ka偶dego zadania u偶ywane s膮 odpowiednie narz臋dzia. Airbus z kolei korzysta z rozwi膮zania RFID w wewn臋trznym zestawie kabinowym modelu A380, do automatycznego sprawdzania urz膮dze艅 testowych. Wed艂ug Technavio rynek tag贸w RFID bez kontroler贸w b臋dzie si臋 rozwija艂 w najbli偶szych latach w tempie 27 proc. 艣redniorocznie. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 01:06 V12.2.0-1