reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Amica Przemys艂 elektroniczny | 07 marca 2018

Grupa Amica z rekordowymi przychodami i zyskami

Polski producent du偶ego AGD zanotowa艂 narastaj膮co po czterech kwarta艂ach 2017 roku rekordowe prawie 2,654 mln PLN skonsolidowanej sprzeda偶y, co oznacza wzrost o 7% w por贸wnaniu do obrot贸w za rok 2016.
Sprzeda偶 produkt贸w (sprz臋t grzejny) odpowiada艂a za 47% sprzeda偶y, a towar贸w 鈥 za 53% (+2 pkt. proc. rdr). - Grupa Amica wypracowa艂a jednocze艣nie solidne wyniki finansowe - blisko 188 mln PLN wyniku EBITDA oraz ponad 146 mln PLN zysku brutto. Rezultaty te by艂yby wyra藕nie lepsze, gdyby nie konserwatywne podej艣cie ksi臋gowe: w IV kwartale dokonano odpisu w wysoko艣ci 7,7 mln PLN (100%) na nale偶no艣膰 od upad艂ego klienta w Rosji z powodu d艂ugotrwa艂ego procesu jej odzyskania. Obecnie trwa post臋powanie s膮dowe, maj膮ce na celu odzyskanie nale偶nej zap艂aty od ubezpieczyciela, co mo偶e spowodowa膰 odwr贸cenie dokonanego odpisu w przysz艂o艣ci. 鈥 informuje Amica w komunikacie.

Jak podkre艣la Amica, wzrost zaksi臋gowanego narastaj膮co po czterech kwarta艂ach 2017 roku zysku netto o 35% rdr, do ponad 146 mln PLN (najwy偶szy wynik w historii), odzwierciedla rozw贸j potencja艂u biznesowego Amiki. W zysku netto uj臋te zosta艂o bowiem 艂膮cznie 54,7 mln PLN aktywa podatkowego, zwi膮zanego z dokonanymi inwestycjami we Wronkach, w Kostrzy艅sko-S艂ubickiej SSE, z czego 8,8 mln PLN w IV kwartale. W tym okresie (pa藕dziernik-grudzie艅) przychody Grupy Amica wzros艂y o 12%, do 750 mln PLN, co pozwoli艂o na wygenerowanie 45 mln PLN wyniku EBITDA oraz zaksi臋gowanie 27 mln PLN zysku netto.

- Rok 2016 jest wysok膮 baz膮 por贸wnawcz膮, a mimo to w okresie czterech kwarta艂贸w roku 2017 zwi臋kszyli艣my przychody i zanotowali艣my rekordowy zysk netto. Jednocze艣nie wyniki roku 2017 obarczone s膮 czynnikami o charakterze przej艣ciowym, jak miks produktowy i geograficzny oraz zmniejszenie zapas贸w u dystrybutor贸w w Polsce. Co jednak wa偶ne, rentowno艣膰 EBITDA znalaz艂a si臋 w za艂o偶onym przedziale 7-8% - m贸wi Wojciech Kocikowski, wiceprezes zarz膮du ds. finansowych w Amica SA.

Sp贸艂ka przypomina, 偶e w ubieg艂ym roku ponios艂a jednorazowe koszty zwi膮zane z przeniesieniem na prze艂omie trzeciego i czwartego kwarta艂u logistyki z wynajmowanych magazyn贸w do uruchomionego przy zak艂adzie we Wronkach nowoczesnego magazynu wysokiego sk艂adowania (inwestycja warta oko艂o 60 mln PLN). Znajduje si臋 w nim 26 tys. miejsc paletowych, mog膮cych pomie艣ci膰 230 tys. urz膮dze艅 du偶ego AGD, a w pe艂ni zautomatyzowany system sterowania pozwala uk艂ada膰 oko艂o 1,6 tys. sztuk sprz臋tu na godzin臋.

Jednym z filar贸w strategii rozwoju Grupy Amica jest dokonywanie komplementarnych przej臋膰, czego przyk艂adem jest francuska sp贸艂ka dystrybucyjna Sideme (marzec 2017 roku). Sta艂a si臋 ona baz膮 do ekspansji na trzecim co do wielko艣ci rynku Europy. Grupa Amica wypracowa艂a ju偶 wcze艣niej siln膮 pozycj臋 na europejskim rynku nr 1 (Niemcy) oraz przej臋艂a pod koniec 2015 r. istotn膮 sp贸艂k臋 dystrybucyjn膮 na rynku nr 2 (CDA w Wielkiej Brytanii). W rezultacie najwi臋kszym regionem sprzeda偶owym Grupy Amica sta艂a si臋 Europa Zachodnia, kt贸ra w okresie czterech kwarta艂贸w 2017 r. odpowiada艂a za 39% ca艂kowitych przychod贸w przy wzro艣cie warto艣ci sprzeda偶y w z艂otych o 18% rdr.

W zwi膮zku ze zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapas贸w dystrybutor贸w, szczeg贸lnie widoczne w II i III kw.) krajowe przychody Amiki spad艂y w okresie czterech kwarta艂贸w 2017 roku o 4,5% rdr, stanowi膮c 27% ca艂kowitej sprzeda偶y Grupy.

W regionie Wsch贸d 鈥 dzi臋ki stabilizacji sytuacji politycznej i gospodarczej - sprzeda偶 Grupy Amica, liczona w z艂otych, wzros艂a o 10% rdr, a obszar ten odpowiada艂 za 18% skonsolidowanej sprzeda偶y. Natomiast w krajach skandynawskich (8% skonsolidowanych przychod贸w) Grupa Amica zwi臋kszy艂a sprzeda偶 sprz臋tu grzejnego przy spadku w obszarze ch艂odnictwa, co w rezultacie zni偶y艂o przychody w z艂otych o 6%. Natomiast warto艣膰 sprzeda偶y w regionie Po艂udnie (7% przychod贸w Grupy Amica) zwi臋kszy艂a si臋 rok do roku o 10%, a motorem wzrostu na rynku czeskim i s艂owackim (+11%) by艂 asortyment towar贸w handlowych, dzi臋ki kt贸remu Amica staje si臋 dostawc膮 pe艂nego portfolio produkt贸w AGD. Warto艣膰 sprzeda偶y w pozosta艂ych krajach najmocniej wzros艂a na W臋grzech (+79% rdr) i w Izraelu (+33% rdr).

漏 Amica
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2