reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Intel: rozwój techniki w 2018 roku i nie tylko

Styczeń to wciąż dobry czas na prognozy dotyczące trendów technologicznych w całym roku. Co czeka nas w ciągu kolejnych 12 miesięcy?

- Najbliższy rok będzie pracowitym okresem w zakresie opracowywania technologii, ponieważ obejmie wszystko – od wirtualnej rzeczywistości po robotykę. Niektóre z innowacji, które zaczęły się rozwijać w 2017 roku, osiągnęły bardziej zaawansowany etap na początku 2018 roku. Firmy, które śledzą te trendy technologiczne, zyskają znaczną przewagę nad konkurencją – zauważą Libby Plummer, dziennikarka i miłośniczka technologii na łamach portalu www.intel.pl. Prawdopodobnie najważniejszym trendem technologicznym w 2018 roku będzie sztuczna inteligencja (AI). Sztuczna inteligencja nie tylko pomoże rosnącej liczbie firm w podejmowaniu trafniejszych decyzji biznesowych przez wyodrębnianie kluczowych danych, lecz również zostanie zintegrowana z wieloma urządzeniami konsumenckimi. Tempo cyfrowej innowacji będzie coraz większe, a wszystkie myślące perspektywicznie firmy muszą przygotować się do obsługi sztucznej inteligencji, aby zachować przewagę nad konkurencją. Znaczenie integracji sztucznej inteligencji z przyszłą infrastrukturą zostało uwzględnione przez nowo utworzony „wskaźnik gotowości władz do wdrożenia sztucznej inteligencji”, który określa, czy rządy poszczególnych krajów są przygotowane do korzystania z tej technologii. Raport na ten temat stawia obecnie Wielką Brytanię na pierwszym miejscu w tym zakresie w związku z silną pozycją branży nowoczesnych technologii w tym kraju oraz najlepszymi na świecie ośrodkami badań nad sztuczną inteligencją. Sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana w wielu sektorach, od opieki zdrowotnej, handlu i sportu aż po produkcję, logistykę i rozrywkę. W tym roku dojdzie również do znaczącego rozwoju sztucznej inteligencji, z którą można nawiązać konwersację, takiej jak popularni asystenci głosowi Siri firmy Apple i Alexa firmy Amazon. Powstaną dodatkowe kanały sprzedaży, umożliwiające robienie zakupów za pomocą poleceń głosowych. Rewolucja w zakresie sztucznej inteligencji będzie wspierana przez technologię, taką jak Intel Nervana Neural Network Processors (NNP), która pozwoli na wyodrębnianie przydatnych informacji z danych za pośrednictwem uczenia maszynowego. Łączność 5G Niezwykle szybko zbliża się 2020 rok, w którym zostanie wdrożona sieć 5G. Firmy muszą przygotować się na to nowe rozwiązanie. Dzięki błyskawicznej szybkości działania, małemu opóźnieniu i znacznie zwiększonej przepustowości przesyłu danych sieć 5G będzie siłą napędową wielu technologii, w tym pojazdów autonomicznych. Sieć komórkowa nowej generacji umożliwi przesyłanie ogromnych ilości danych wymaganych do poruszania się samochodu bezzałogowego, takich jak informacje o mapach i nawigacji, diagnostyka samochodu i dane dotyczące ruchu w czasie rzeczywistym. Wraz z urzeczywistnianiem się wizji świata, w którym floty pojazdów autonomicznych poruszają się po drogach, w tym roku oraz w kolejnych latach będziemy przyglądać się rozwojowi technologii samochodów bezzałogowych. Co więcej, gdy pojazdy autonomiczne staną się jednym z głównych środków transportu, a ludzie nie będą musieli nieustannie ich kontrolować, ludzie zyskają ogromną ilość czasu na wykonywanie innych czynności, takich jak zdalna praca czy oglądanie przesyłanych strumieniowo filmów. Firma Intel określa tę ogromną szansę jako „gospodarkę pasażerów” i przewiduje, że branża ta będzie warta 7 bilionów dolarów do 2050 roku 2. - Przedsiębiorstwa już teraz powinny zacząć zastanawiać się nad strategią w zakresie pojazdów autonomicznych – mówi Brian Krzanich, prezes firmy Intel. - Niecałe dziesięć lat temu nikt nie mówił o potencjale wyłaniającej się gospodarki opartej na aplikacjach czy współdzieleniu, ponieważ nikt nie przewidział ich nadejścia. Dlatego tę rozmowę o gospodarce pasażerów rozpoczęliśmy wcześniej, tak aby uczulić ludzi na mnogość możliwości, jakie pojawią się, gdy tylko samochody staną się najpotężniejszymi mobilnymi urządzeniami generującymi dane, z jakich korzystamy, i gdy ludzie zamienią prowadzenie samochodów na podróżowanie nimi. Dzięki możliwości obsługi miliardów połączonych urządzeń i czujników Internetu rzeczy sieci 5G będą wytyczać ścieżkę rozwoju futurystycznych miast inteligentnych. Niezwykle szybka łączność pozwoli na zbieranie danych w czasie rzeczywistym, które umożliwią planistom przestrzennym i lokalnym urzędnikom podejmowanie trafniejszych decyzji oraz efektywniejsze projektowanie przestrzeni. Pomoże to nie tylko obniżyć poziom zanieczyszczeń i podnieść bezpieczeństwo w miejscach publicznych, ale usprawni też świadczenie usług, takich jak parkowanie lub robienie zakupów. Robotyka Roboty już teraz stały się nieodzownymi narzędziami w branży inteligentnej produkcji, lecz w 2018 roku technologia ta wykroczy poza środowisko fabryczne. W tym roku robotyka zrobi wielki krok naprzód w kierunku głównego nurtu dzięki wprowadzeniu na rynek robotów domowych. Roboty te będą skupiały się na dotrzymywaniu towarzystwa, pomocy domowej i edukacji. Prawdopodobne jest również, że do użytku zostaną wprowadzone kolejne roboty, takie jak oparty na technologiach Intel Tally firmy Simbe Robotics – pierwszy na świecie autonomiczny robot do kontroli i analizowania sklepowych półek. Sztuczna inteligencja może zostać również zintegrowana z urządzeniami robotycznymi, zwłaszcza w branży usługowej, w której roboty są wykorzystywane w inteligentnych hotelach i przestrzeniach handlowych. Chodzi o to, aby za pomocą sztucznej inteligencji tworzyć roboty, które będą coraz naturalniej komunikowały się z ludźmi. Rzeczywistość wirtualna Rzeczywistość wirtualna (VR) to technologia, która jest dostępna od kilku lat, ale w końcu zaczęto wykorzystywać ją w szerszym zakresie dzięki udoskonalonym rozwiązaniom sprzętowym i malejącym kosztom. Dostępna za pośrednictwem wyświetlacza przeziernego (HMD) rzeczywistość wirtualna jest obecnie głównie łączona z sektorem gier komputerowych. Ma ona jednak wiele innych potencjalnych zastosowań, np. szkolenia, we wszystkich sektorach. Przewiduje się, że w 2018 roku technologia ta znacząco rozwinie się w świecie sportu. Rzeczywistość wirtualna to już nie tylko narzędzie treningowe zawodowych sportowców. Kibicom umożliwia ona dostęp do zakulisowego treningu ich ulubionych zespołów. Dodatkowo za pomocą tej technologii kibice mogą uatrakcyjnić sobie transmisję sportową w domu. Intel True VR zmienia sposób śledzenia zawodów sportowych przez rejestrowanie każdego zagrania pod wieloma kątami i umożliwianie kibicom oglądania powtórek poszczególnych akcji z wybranej perspektywy. Najbardziej wydajne systemy VR wymagają połączenia z komputerem, ale wprowadzenie sieci 5G pozwoli na bezprzewodowe korzystanie z rzeczywistości wirtualnej. Producenci słuchawek, tacy jak HTC, wykorzystują już technologię Intel® Wireless Gigabit w słuchawkach, które gwarantują użytkownikom pełną swobodę ruchów. Rzeczywistość rozszerzona W poprzednich latach rzeczywistość rozszerzona (AR) była zaliczana do rzeczywistości wirtualnej, lecz te dwie technologie coraz bardziej się różnią. Rzeczywistość rozszerzona obejmuje nakładanie grafiki komputerowej na rzeczywisty widok, a szaleństwo związane z grą Pokémon Go i dodawaniem filtrów do twarzy na portalu społecznościowym Snapchat pozwoliło jej na dotarcie do szerszego grona odbiorców. Sprzedawcy, tacy jak Ikea, zaczęli opracowywać aplikacje AR, które pokazują klientom, jak wyglądałyby poszczególne produkty w ich własnych domach. Technologia ta uatrakcyjnia również różne transmisje sportowe, umożliwiając kibicom nałożenie na twarz wirtualnej farby za pomocą filtra w kamerze czy wygenerowanie interaktywnej okładki programu meczowego. Trendy te utrzymają się na rynku, ponieważ rzeczywistość rozszerzona jest niezwykle popularna z powodu integracji z mediami społecznościowymi. Kolejnym obszarem, który rozwinie się w 2018 roku, jest rzeczywistość mieszana (MR), stanowiąca połączenie rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej oraz pozwalająca użytkownikom na interakcję z obiektami fizycznymi i wirtualnymi. - Rzeczywistość rozszerzoną/mieszaną uważa się za kolejne istotne zastosowanie komputerów, stanowiące techniczny przełom, które ma odpowiedni potencjał do przekształcenia i udoskonalenia cyfrowej interakcji w poszczególnych branżach, takich jak komunikacja, media użyteczności publicznej, rozrywka i handel elektroniczny – mówi Michael Boreham, analityk ds. rynku w firmie Futuresource Consulting. Prywatność i bezpieczeństwo w epoce cyfrowej W miarę, jak rewolucja cyfrowa przeobraża branżę za branżą, klienci stają się coraz bardziej świadomi rosnącej liczby danych zbieranych przez używane produkty i usługi oraz łatwości, z jaką informacje te mogą zostać przechwycone. W rezultacie oczekują oni wyższego poziomu bezpieczeństwa niż kiedykolwiek wcześniej oraz zapewnienia, że ich dane są przechowywane w bezpieczny sposób przez firmy, którym je udostępniają. Oznacza to, że poszczególne firmy znalazły się pod rosnącą presją związaną z zagwarantowaniem bezpieczeństwa danych klientów. Przedsiębiorstwa muszą również zmierzyć się z wyzwaniem w zakresie zapewnienia zgodności z nowymi przepisami, takimi jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO) w Wielkiej Brytanii, które wejdą w życie w 2018 roku. Dążenie do coraz większego cyberbezpieczeństwa spowoduje odchodzenie od tradycyjnych haseł na rzecz uwierzytelniania wieloskładnikowego i metod biometrycznych, w tym do skanowania tęczówki i rozpoznawania twarzy. Możliwe również, że w tym roku firmy zastąpią zabezpieczenia wyłącznie programowe zabezpieczeniami wspomaganymi sprzętowo. Tempo wprowadzania innowacji będzie rosło, a wspomniane kluczowe technologie znacząco rozwiną się w 2018 roku. Przewiduje się, że spośród nich wszystkich największy wpływ na naszą codzienność wywrze sztuczna inteligencja. Firmy, które uwzględnią wpływ wywierany przez te technologie i zastanowią się, jak wykorzystać je w codziennej działalności, uzyskają przewagę nad konkurencją w najbliższym roku i kolejnych latach. Źródło: www.intel.pl

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama