reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 23 listopada 2017

5 lat Polski w ESA

Badanie Marsa, atmosfery ksi臋偶yc贸w Jowisza, loty orbitalne satelit贸w w formacji i obserwacje korony S艂o艅ca, obserwacja Ziemi 鈥 to tylko niekt贸re misje Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w kt贸rych udzia艂 bierze polska bran偶a kosmiczna.
Polska przyst膮pi艂a do ESA w listopadzie 2012 r. Nasz kraj uczestniczy w programach obowi膮zkowych i w 11 programach opcjonalnych. Pierwsza kategoria obejmuje programy finansowane ze sk艂adek, w kt贸rych bior膮 udzia艂 wszystkie pa艅stwa cz艂onkowskie Agencji. Z kolei programy opcjonalne finansowane s膮 tylko przez kraje, kt贸re w nich uczestnicz膮.

Podczas konferencji podsumowuj膮cej nasz udzia艂 w ESA, przedstawiciele rz膮du, ESA i KE uzgodnili przyst膮pienie Polski do programu Copernicus, co oznacza sta艂y dost臋p naszych podmiot贸w do danych wsp贸艂pracuj膮cego systemu naziemnego (Collaborative Ground Segment), zarz膮dzanego przez ESA. Copernicus to wsp贸lny program UE i ESA w dziedzinie pozyskiwania globalnych danych o stanie 艣rodowiska Ziemi oraz ich przetwarzania.
Warto艣膰 subskrypcji do program贸w opcjonalnych ESA zadeklarowana przez Polsk臋 w grudniu 2016 r. wzros艂a o 25 proc., dzi臋ki dodatkowym 艣rodkom przeznaczonym przez Ministerstwo Rozwoju i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wy偶szego. Wi臋cej rodzimych podmiot贸w mo偶e bra膰 udzia艂 w przetargach ESA. Obecnie zainteresowanych tym jest ponad 300 firm (g艂贸wnie M艢P). Na pocz膮tku by艂o ich mniej ni偶 50 鈥 podkre艣la w komunikacie resort rozwoju.

Du偶膮 popularno艣ci膮 w艣r贸d polskich podmiot贸w cieszy si臋, uruchomiony specjalnie dla nich, Program Wsparcia Polskiego Przemys艂u, kt贸rego celem jest pomoc w budowie kompetencji polskich podmiot贸w i ich udzia艂u w programach Agencji. Z 310 propozycji projekt贸w, do 31 pa藕dziernika br. zaakceptowano 131 przedsi臋wzi臋膰 na kwot臋 ok. 27 mln euro (24 z nich pochodzi艂o od instytucji badawczych, a 107 od przedsi臋biorc贸w).

W styczniu 2017 r. dzia艂anie Programu zosta艂o przed艂u偶one na kolejne dwa lata. W tym okresie, 45 proc. polskiej sk艂adki obowi膮zkowej przeznaczane jest na konkursy adresowane wy艂膮cznie do polskiego sektora kosmicznego, b膮d藕 na wsp贸艂finansowanie polskiego udzia艂u w wybranych projektach i misjach ESA.

Efekty

Przyst膮pienie do ESA umo偶liwi艂o polskim podmiotom udzia艂 w programach i projektach Agencji oraz dost臋p do jej know-how, infrastruktury i laboratori贸w, a tak偶e sta偶y i szkole艅. Firmy uzyskuj膮 nie tylko 艣rodki finansowe na realizacj臋 swoich projekt贸w, ale mog膮 te偶 rozwija膰 mo偶liwo艣ci techniczne i kadry, przetestowa膰 technologie czy stworzy膰 prototyp produktu. Programy pozwalaj膮 im r贸wnie偶 zapozna膰 si臋 ze specyfik膮 projekt贸w kosmicznych oraz zwi臋kszy膰 swoj膮 rozpoznawalno艣膰 na 艣wiecie.

Polskie podmioty uzyska艂y kontrakty na ok. 57 mln euro 鈥 liczba ta stale ro艣nie w miar臋 rozstrzygania kolejnych przetarg贸w.

Polski sektor kosmiczny bierze m.in. udzia艂 w badaniu Marsa 鈥 misja ExoMars, badaniu atmosfery ksi臋偶yc贸w Jowisza 鈥 planowana misja JUICE, lotach orbitalnych satelit贸w w formacji i obserwacji korony S艂o艅ca 鈥 misja Proba3 oraz w obserwacji Ziemi (satelita Biomass).

Ro艣nie tak偶e aktywno艣膰 polskich przedsi臋biorstw w obszarze downstream, czyli ziemskiego wykorzystania technologii kosmicznych, np. satelitarnych. Przyk艂adowo polska aplikacja Automapa integruje r贸偶ne techniki satelitarne, co pozwoli艂o jej zdoby膰 du偶膮 popularno艣膰. Zesp贸艂 BeeNebulaApp zdoby艂 tegoroczn膮 nagrod臋 Sustainable Development Challenge, za projekt dotycz膮cy przetworzenia danych obserwacji Ziemi w kontek艣cie ochrony pszcz贸艂.

Polska Strategia Kosmiczna

Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszar贸w, maj膮cym coraz wi臋ksze znaczenie dla gospodarki europejskiej i 艣wiatowej. Wspieranie m.in. tej bran偶y jest jednym z wa偶nych element贸w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. D艂ugofalowe kierunki rozwoju bran偶y kosmicznej zosta艂y wskazane w Polskiej Strategii Kosmicznej, przyj臋tej na pocz膮tku roku przez rz膮d.

Wed艂ug za艂o偶e艅 Polskiej Strategii Kosmicznej do 2013 roku polski sektor kosmiczny b臋dzie zdolny do skutecznego konkurowania na rynku europejskim, a jego obroty wynios膮 co najmniej 3 proc. og贸lnych obrot贸w tego rynku. Co wi臋cej, administracja publiczna b臋dzie wykorzystywa膰 dane satelitarne dla szybszej i skuteczniejszej realizacji swoich zada艅, a krajowe przedsi臋biorstwa b臋d膮 w stanie w pe艂ni zaspokoi膰 popyt wewn臋trzny na tego typu us艂ugi oraz eksportowa膰 je na inne rynki. Polska ma te偶 posiada膰 dost臋p do infrastruktury satelitarnej umo偶liwiaj膮cej zaspokojenie w艂asnych potrzeb, zw艂aszcza w dziedzinie bezpiecze艅stwa i obronno艣ci. W艣r贸d cel贸w szczeg贸艂owych wymienia si臋 tak偶e m.in. rozw贸j aplikacji satelitarnych oraz rozw贸j kadr dla sektora kosmicznego.

殴r贸d艂o: Ministerstwo Rozwoju
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 02:03 V11.10.8-1