reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Politechnika Wroclawska
Nauka i technologie |

Politechnice Wrocławska z bazą do badań lotów bezzałogowych

Na Wydziale Mechanicznym Politechniki Wrocławskiej powstał tunel aerodynamiczny, który według przedstawicieli uczelni jest pierwszą tego typu instalacją w regionie i jedną z nielicznych w kraju spełniających zaawansowane parametry techniczne.

Prof. Michał Stosiak, zastępca kierownika Katedry Eksploatacji Systemów Technicznych, poinformował, że w Polsce działa tylko kilka tuneli aerodynamicznych o podobnym standardzie. Podkreślił, że instalacja we Wrocławiu stanowi unikalną bazę do prowadzenia specjalistycznych badań.

Z kolei prof. Artur Kierzkowski, kierownik tej samej katedry, wyjaśnił, że budowa tunelu była związana z planami rozwoju badań nad samolotami bezzałogowymi. Drony stanowią obecnie jeden z istotniejszych obszarów badawczych na uczelni. Tematyka ta pojawia się w pracach doktorskich, inżynierskich i magisterskich realizowanych przez studentów i pracowników Wydziału Mechanicznego.

Z tunelu mają korzystać nie tylko badacze zajmujący się dronami. Prof. Stosiak zaznaczył, że instalacja może być użyteczna także dla przedstawicieli innych branż, takich jak motoryzacja, inżynieria materiałowa, budownictwo czy architektura.

“Jesteśmy w stanie wykonywać na nim analizy także dla większych elementów i konstrukcji po ich przeskalowaniu. Możemy mierzyć parametry lotu oraz interakcję ze środowiskiem, w którym przebywa. To badania, które pozwalają np. na opracowanie odpowiednich kształtów dla danej konstrukcji, np. w celu ograniczenia poboru prądu w silnikach danego obiektu czy urządzenia, w zależności od oporów zewnętrznych” – tłumaczył prof. Stosiak.

Nowy tunel aerodynamiczny na Politechnice Wrocławskiej ma zatem służyć nie tylko celom naukowym, ale również wspierać rozwój technologii i innowacji w różnych dziedzinach przemysłu.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB June 26 2025 09:31 V24.1.26-1
reklama
reklama