
UE przeznacza 852 mln euro na produkcję baterii do elektryków
Komisja Europejska ogłosiła przyznanie 852 mln euro z Funduszu Innowacyjnego na realizację sześciu projektów związanych z produkcją ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych. Środki pochodzą z dochodów uzyskiwanych w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS).
Jest to rezultat pierwszego naboru wniosków (Battery Call), ogłoszonego w grudniu 2024 roku. Celem programu jest przyspieszenie rozwoju europejskiego sektora produkcji baterii, wspieranie innowacyjnych technologii oraz zwiększenie konkurencyjności przemysłu w kontekście transformacji energetycznej.
Do dofinansowania zakwalifikowano sześć projektów z Francji, Niemiec, Szwecji i Polski:
- ACCEPT (Automotive Cells Company European Production Take-off), Francja – Automotive Cells Company ACC,
- AGATHE (Advanced Gigafactory Aiming at Tempering greenhouse gases Emissions), Francja – Verkor
- CF3_at_Scale, Niemcy – Cellforce Group,
- NOVO One, Szwecja – NOVO Energy,
- WGF2G (Willstatt GigaFactory 2 GWh), Niemcy – Leclanché,
- 46inEU (Powering the Future - 46 Cylinders, Infinite Possibilities in Europe), Polska – LG Energy Solution.
Wszystkie projekty mają rozpocząć działalność przed 2030 rokiem. Dofinansowanie obejmuje zarówno wydatki inwestycyjne, jak i operacyjne. Część środków może zostać wypłacona już na etapie inwestycyjnym, pod warunkiem spełnienia określonych kamieni milowych.
“Inwestycja w wysokości 852 mln euro w europejską produkcję ogniw do pojazdów elektrycznych jest realizacją naszych celów w zakresie zwiększenia konkurencyjności i wsparcia pionierskich technologii dekarbonizacji. Każde zaproszenie do składania wniosków w ramach Funduszu Innowacji pokazuje kluczową rolę unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w zapewnieniu innowacyjności i przyszłościowego charakteru naszego przemysłu. Pierwsze zaproszenie do składania wniosków poświęcone akumulatorom pokazuje, że jesteśmy zaangażowani w realizację planu działania dla europejskiego sektora motoryzacyjnego. Chcemy, aby produkcja akumulatorów w UE prosperowała dzięki innowacyjnym, czystym technologiom, które przybliżą nas do urzeczywistnienia przejścia na czystą przemysł” - powiedział Wopke Hoekstra, komisarz ds. klimatu, neutralności emisyjnej i czystego wzrostu UE.
Po uruchomieniu łączna zdolność produkcyjna tych zakładów wyniesie około 56 GWh ogniw baterii EV rocznie. W ciągu pierwszych 10 lat działania mają one przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 91 milionów ton ekwiwalentu dwutlenku węgla.