reklama
reklama
reklama
reklama
© Liviorki for Evertiq_PCB EU
Przemysł elektroniczny |

UE przeznacza 852 mln euro na produkcję baterii do elektryków

Komisja Europejska ogłosiła przyznanie 852 mln euro z Funduszu Innowacyjnego na realizację sześciu projektów związanych z produkcją ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych. Środki pochodzą z dochodów uzyskiwanych w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS).

Jest to rezultat pierwszego naboru wniosków (Battery Call), ogłoszonego w grudniu 2024 roku. Celem programu jest przyspieszenie rozwoju europejskiego sektora produkcji baterii, wspieranie innowacyjnych technologii oraz zwiększenie konkurencyjności przemysłu w kontekście transformacji energetycznej.

Do dofinansowania zakwalifikowano sześć projektów z Francji, Niemiec, Szwecji i Polski:

  • ACCEPT (Automotive Cells Company European Production Take-off), Francja – Automotive Cells Company ACC,
  • AGATHE (Advanced Gigafactory Aiming at Tempering greenhouse gases Emissions), Francja – Verkor
  • CF3_at_Scale, Niemcy – Cellforce Group,
  • NOVO One, Szwecja – NOVO Energy,
  • WGF2G (Willstatt GigaFactory 2 GWh), Niemcy – Leclanché,
  • 46inEU (Powering the Future - 46 Cylinders, Infinite Possibilities in Europe), Polska – LG Energy Solution.

Wszystkie projekty mają rozpocząć działalność przed 2030 rokiem. Dofinansowanie obejmuje zarówno wydatki inwestycyjne, jak i operacyjne. Część środków może zostać wypłacona już na etapie inwestycyjnym, pod warunkiem spełnienia określonych kamieni milowych.

“Inwestycja w wysokości 852 mln euro w europejską produkcję ogniw do pojazdów elektrycznych jest realizacją naszych celów w zakresie zwiększenia konkurencyjności i wsparcia pionierskich technologii dekarbonizacji. Każde zaproszenie do składania wniosków w ramach Funduszu Innowacji pokazuje kluczową rolę unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w zapewnieniu innowacyjności i przyszłościowego charakteru naszego przemysłu. Pierwsze zaproszenie do składania wniosków poświęcone akumulatorom pokazuje, że jesteśmy zaangażowani w realizację planu działania dla europejskiego sektora motoryzacyjnego. Chcemy, aby produkcja akumulatorów w UE prosperowała dzięki innowacyjnym, czystym technologiom, które przybliżą nas do urzeczywistnienia przejścia na czystą przemysł” - powiedział Wopke Hoekstra, komisarz ds. klimatu, neutralności emisyjnej i czystego wzrostu UE.

Po uruchomieniu łączna zdolność produkcyjna tych zakładów wyniesie około 56 GWh ogniw baterii EV rocznie. W ciągu pierwszych 10 lat działania mają one przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych o około 91 milionów ton ekwiwalentu dwutlenku węgla.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB June 26 2025 09:31 V24.1.26-1