
Saab testuje AI w myśliwcu Gripen E
Firma Saab poinformowała o przeprowadzeniu pierwszych udanych lotów myśliwca Gripen E ze zintegrowanym systemem sztucznej inteligencji (AI). Próby odbyły się w ramach programu „Project Beyond” i stanowią jeden z kluczowych etapów prac nad wykorzystaniem AI w nowoczesnych systemach bojowych.
Testy przeprowadzono we współpracy z firmą Helsing, która odpowiada za rozwój agenta AI o nazwie „Centaur”. Pierwszy lot z udziałem systemu odbył się 28 maja. W trakcie próbnych misji Gripen E przekazywał kontrolę nad maszyną Centaurowi, który samodzielnie wykonywał złożone manewry w scenariuszach walki poza zasięgiem wzroku (BVR – Beyond Visual Range). System informował również pilota o momentach, w których należało oddać strzał.
„To ważne osiągnięcie dla firmy Saab, które pokazuje naszą przewagę jakościową w zakresie zaawansowanych technologii poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji w powietrzu. Szybka integracja i udane testy lotnicze sztucznej inteligencji firmy Helsing w samolocie Gripen E są przykładem przyspieszonego wzrostu możliwości, jakie można uzyskać dzięki naszemu myśliwcowi. Cieszymy się, że możemy kontynuować rozwój i udoskonalanie sposobów wykorzystania tego i innych agentów sztucznej inteligencji, jednocześnie po raz kolejny pokazując, że nasze myśliwce będą osiągać lepsze wyniki szybciej niż przeciwnik będzie w stanie się rozwinąć” – powiedział Peter Nilsson, dyrektor ds. programów zaawansowanych w dziale lotniczym firmy Saab.
Zastosowanie AI nie wymagało zmian konstrukcyjnych ani przeniesienia prób na wyspecjalizowane samoloty doświadczalne. Według producenta, Gripen E dzięki swojej architekturze umożliwia szybkie wdrażanie nowego oprogramowania bez rezygnacji z obowiązujących wymogów bezpieczeństwa. Loty mogły więc odbywać się w standardowych warunkach operacyjnych.
Trzeci lot, przeprowadzony 3 czerwca, poświęcono ocenie skuteczności działania systemu Centaur w rywalizacji z rzeczywistym myśliwcem Gripen D. Testy obejmowały analizę reakcji AI w dynamicznych scenariuszach BVR przy wykorzystaniu bieżących danych z sensorów pokładowych. Zmieniano parametry startowe, prędkości, kąty podejścia i warunki łączności, aby sprawdzić odporność i elastyczność algorytmu.
Projekt realizowany jest przy pełnym finansowaniu ze strony Szwedzkiej Administracji ds. Zakupów Obronnych (FMV) i stanowi element szerszego programu Concept, prowadzonego na potrzeby opracowania przyszłych systemów walki powietrznej.
„W ramach projektu Beyond i innych programów wykorzystujemy moc oprogramowania do szybkiego badania i zacierania granic między „teraz” a przyszłością; w oprogramowaniu nie ma generacji, jest tylko prędkość” – mówi Peter Nilsson.
Obecnie zespół zajmuje się analizą danych z lotów i dalszym szkoleniem systemu Centaur. Kolejne próby zaplanowano na drugą połowę roku. Celem jest zwiększenie zdolności AI w zakresie prowadzenia działań bojowych poza zasięgiem wzroku.