
Budapeszt europejską siedzibą BYD
Chiński producent pojazdów elektrycznych BYD uruchamia europejską centralę oraz centrum badawczo-rozwojowe (R&D) na Węgrzech. Według zapewnień chińskiej strony w nowej siedzibie firmy ma powstać ponad 2000 nowych miejsc pracy.
Siedziba zarządu europejskiego BYD zostanie zlokalizowana w Budapeszcie, w dzielnicy Újbuda. Nowa jednostka będzie pełniła kluczową rolę w kilku obszarach operacyjnych firmy w Europie, w tym w sprzedaży oraz projektowaniu modeli dostosowanych do potrzeb lokalnego rynku. BYD zatrudni ponad 2000 nowych specjalistów do realizacji inicjatywy w Budapeszcie.
“Nowa siedziba będzie centralnym punktem europejskiej działalności BYD, obejmującym sprzedaż i obsługę posprzedażową, certyfikację i testowanie pojazdów oraz lokalne projekty i rozwój pojazdów - poinformowała firma BYD na LinkedInie.
Podczas konferencji prasowej prezes BYD Wang Chuanfu i premier Viktor Orbán oficjalnie ogłosili rozpoczęcie nowego rozdziału. Wydarzenie to było również okazją do podpisania umowy o strategicznej współpracy między BYD a rządem Węgier. Umowa została podpisana przez wiceprezes BYD Stellę Li i ministra spraw zagranicznych Węgier Pétera Szijjártó, co podkreśla wzajemne zaangażowanie w innowacje i długoterminową współpracę.
„Utworzenie europejskiej siedziby głównej BYD na Węgrzech to naturalny krok w naszym rozwoju. Jako kluczowe centrum operacyjne firmy w Europie, nowa siedziba będzie koncentrować się na trzech głównych obszarach: sprzedaży i obsłudze posprzedażowej, homologacji i testach pojazdów oraz projektowaniu i rozwoju funkcjonalności dostosowanych do rynku lokalnego. Dzięki tej synergii chcemy pogłębiać integrację z rynkami europejskimi, wzmacniać nasze kompetencje w zakresie lokalizacji oraz rozpoznawalność marki, a tym samym zapewnić zrównoważony rozwój w Europie” – powiedział Wang Chuanfu, przewodniczący BYD.
„Naszym celem jest, aby zagraniczni inwestorzy przenosili na Węgry nie tylko produkcję, ale także zaplecze rozwojowe. Od zawsze zakładaliśmy, że najpierw pojawiają się fabryki, potem ich centra rozwojowe, a dopiero na końcu ośrodki badawcze. W odwrotnej kolejności ten proces po prostu nie działa. Najpierw produkcja, później rozwój, a następnie badania. Dlatego dzisiejsze spotkanie i zawarte porozumienie mają tak duże znaczenie, ponieważ BYD otwiera nową erę, zapowiadając uruchomienie swojego centrum badawczo-rozwojowego na Węgrzech” – powiedział Viktor Orbán, premier Węgier.
2000 nowych miejsc pracy i milionowe inwestycje w R&D
Prócz europejskiej siedziby w Budapeszcie BYD tworzy na Węgrzech zaplecze badawczo-rozwojowe. Robi to we współpracy z lokalnymi uczelniami, start-upami i dostawcami. Do realizacji wszystkich swoich węgierskich inicjatyw BYD będzie potrzebowało zatrudnić ponad 2000 specjalistów. Będą to nowe miejsca pracy dla inżynierów, techników i specjalistów IT.
Firma uruchamia dwa duże programy R&D o wartości 105 i 141 milionów euro. Pierwszy projekt będzie miał na celu opracowanie systemu prowadzenia pojazdu opartego na sztucznej inteligencji. Drugi skoncentruje się na dalszym rozwoju technologii układów napędowych, co ma przełożyć się na lepszą wydajność i efektywność energetyczną pojazdów elektrycznych.
Łączna wartość obu przedsięwzięć przekracza 246 mln euro. W ramach projektów BYD współpracuje już z co najmniej trzema węgierskimi uczelniami oraz zobowiązał się do rejestrowania co najmniej połowy patentów powstałych w ich ramach na terenie Węgier.
Polityczny kontekst
Bliskie relacje Chin z Węgrami nie są żadną tajemnicą. Tymczasem Unia Europejska wyraża obawy, że inwestycja BYD w Budapeszcie może zakłócić konkurencję na europejskim rynku i umożliwić chińskim producentom omijanie ceł na import pojazdów elektrycznych. Rząd Victora Orbana od lat prowadzi politykę przyjazną wobec Rosji i Chin. Na zachodzie Europy jest postrzegany jako “wytrych” wewnątrz struktur unijnych, mogący w przyszłości utrudniać wspólne europejskie działania wobec zagrożeń płynących ze strony reżimów rządzonych twardą ręką przez Xi Jinpinga i Wladimira Putina.