
Alibaba nawiązuje współpracę z BMW w zakresie technologii AI
Alibaba i BMW ogłosiły partnerstwo technologiczne, aby konkurować w coraz bardziej intensywnym globalnym wyścigu o wykorzystanie mocy sztucznej inteligencji. Współpraca chińskiego holdingu e-commerce (właściciel AliExpress) i niemieckiego koncernu motoryzacyjnego ma na celu opracowanie technologii AI wspierającej rozwój pojazdów nowej generacji w Państwie Środka.
Ta współpraca ma pomóc BMW tworzyć nowe produkty, które pomogą niemieckiemu koncernowi wejść na lukratywny chiński rynek. Z kolei Alibaba dąży m.in. do zwiększenia bazy klientów.
„W ramach partnerstwa nowy inteligentny asystent osobisty BMW (IPA) zintegruje silnik sztucznej inteligencji opracowany wspólnie przez BMW i Alibaba. Silnik AI będzie oparty na Yan AI, inteligentnym rozwiązaniu kokpitu AI opartym na Qwen, opracowanym przez Banma, dostawcę rozwiązań inteligentnego kokpitu Alibaba. IPA ze sztuczną inteligencją zadebiutuje w modelach BMW Neue Klasse produkowanych w Chinach od 2026 roku, ustanawiając nowy punkt odniesienia dla inteligentnej, intuicyjnej i angażującej interakcji człowieka z pojazdem” - podało biuro prasowe Alibaba.
Obserwatorzy branży przewidują, że współpraca z BMW będzie stanowić punkt zwrotny dla mobilności opartej na sztucznej inteligencji na rynku chińskim. Funkcje nowych pojazdów będą miały na celu zapewnienie dodatkowej mobilności w samochodzie, w tym nawigacji, pomocy i sterowania głosowego.
Pierwsza generacja modelu “Neue Klasse” będzie wyposażona w aż dwóch asystentów AI, których firma nazwała Car Genius i Travel Companion. Kierowcy będą mogli korzystać i dostosować te usługi w czasie rzeczywistym. I uzyskać pomoc w kwestiach takich jak wyznaczanie tras czy mieć podgląd w dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.
BMW Group stara się zdobyć udział w rosnącym globalnym rynku pojazdów elektrycznych. Jest już w trakcie przekształcania wielu swoich dobrze znanych modeli na w pełni elektryczne w nadchodzących latach, a wiele produktów Rolls-Royce'a i innych spółek zależnych ma stać się w pełni elektrycznymi do 2030 roku.
Pomimo poczynionych postępów, europejscy producenci pojazdów elektrycznych mają trudności z konkurowaniem ze swoimi chińskimi konkurentami, w tym BYD, Geely i SAIC. Wraz z malejącymi dotacjami rządowymi w Europie, posunięcie BMW do wykorzystania technologii AI w Chinach może pozwolić mu uzyskać przewagę nad konkurencją i ustawić go jako czołowego zachodniego producenta pojazdów elektrycznych w latach 2030.