
Rynek elektroniki w Europie - co jeszcze musi się wydarzyć?
Unijny Chips Act został wprowadzony w kilku etapach dla szerszej opinii publicznej począwszy od 2021 r., a po zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i Radę rozporządzenie weszło w życie 21 września 2023 r.
Dla przypomnienia, Chips Act zostanie wsparty kwotą ponad 43 miliardów euro na inwestycje do roku 2030, uzupełnioną podobną kwotą prywatnych inwestycji długoterminowych.
Ustawa Chips Act zakłada:
- Inwestowanie w technologie nowej generacji,
- Zapewnienie dostępu w całej Europie do narzędzi projektowych i linii pilotażowych do prototypowania, testowania i eksperymentowania z zaawansowanymi chipami,
- Ustanowienie procedur certyfikacji dla energooszczędnych i niezawodnych chipów w celu zagwarantowania jakości i bezpieczeństwa w zastosowaniach krytycznych,
- Stworzenie bardziej przyjaznych dla inwestycji ram dla tworzenia zakładów produkcyjnych w Europie,
- Wspieranie innowacyjnych start-upów, scale-upów i MŚP w dostępie do finansowania kapitałowego,
- Promowanie umiejętności, talentów i innowacji w dziedzinie mikroelektroniki,
- Opracowanie mechanizmów przewidywania i reagowania na niedobory i kryzysy w sektorze półprzewodników, zapewniających bezpieczeństwo dostaw,
- Ustanowienie międzynarodowych partnerstw w zakresie półprzewodników z krajami o podobnych poglądach.
Do 2030 r. wysiłki te powinny doprowadzić do 20% udziału Europy w globalnej produkcji chipów.
Kluczowe pytania dla sektora elektronicznego
Po wprowadzeniu Chips Akt, przedstawiciele branży natychmiast zadali sobie fundamentalne pytania:
- Jakie chipy będziemy produkować i w jakim celu?
- Co stanie się z całym łańcuchem wartości produkcji elektroniki?
- Czy będą produkowane tylko chipy, a resztę łańcucha wartości będzie zlecana na zewnątrz?
Obawy dotyczące rozporządzenia skłoniły europejskich liderów przemysłu do połączenia sił i z inicjatywy IPC Europe 19 kwietnia 2023 r. odbyło się wstępne spotkanie w celu omówienia niezbędnych działań. Rynek został zmapowany, a prognozy zostały sporządzone do 2030, a nawet 2035 roku.
Kluczowe ustalenia
Z przeprowadzonych dyskusji wyłoniły się następujące wnioski:
- Ustawa o chipach nie ma znaczenia bez uwzględnienia całego łańcucha wartości, ponieważ funkcjonująca aplikacja elektroniczna wymaga pełnego ekosystemu,
- W Europie brakuje krytycznych części wspomnianego łańcucha wartości lub są one ledwo obecne, co uniemożliwia pełną niezależność w dostarczaniu funkcjonujących aplikacji,
- Całe środowisko polityczne musi być świadome niepewnej sytuacji europejskiego przemysłu elektronicznego.
Po dwóch latach wytrwałych wysiłków na rzecz podnoszenia świadomości znajdujemy się w kluczowym okresie, w którym raporty Enrico Letty i Mario Draghiego podkreślają kluczową rolę przemysłu w Europie i nakreślają niezbędne kroki w kierunku postępu przemysłu. Nadszedł czas, aby wyjść nieco dalej niż tylko podnoszenie świadomości i zaproponować praktyczne, możliwe do podjęcia działania, które wymagają minimalnego wpływu na budżet, a jednocześnie przynoszą znaczące pozytywne rezultaty.
Co mogą zrobić rządy państw członkowskich UE, aby poprawić konkurencyjność Europy?
Jako lider biznesu i przewodniczący Federacji Oddziałów Technologicznych FHI ściśle współpracuję z firmami technologicznymi i przemysłowymi, które odgrywają istotną rolę w naszej gospodarce podstawowej. Firmy te generują podstawową wartość dodaną, fundament naszego dobrobytu. Jednak przemysł technologiczny i produkcyjny stoi w obliczu ogromnej presji ze względu na szeroki zakres wyzwań. Co zatem należy zrobić?
Podczas Evertiq Expo Berlin 5 czerwca 2025 r. Dirk Stans przedstawi kluczowe tematy poruszone w tym artykule. Dołącz do nas, gdy podzieli się swoimi eksperckimi spostrzeżeniami na temat palących kwestii w branży, potencjalnych rozwiązań i kroków niezbędnych do wzmocnienia pozycji Europy w globalnym krajobrazie elektroniki.
Priorytety dla wzmocnienia branży
Wzmocnienie wizerunku branży: Trzeba zmienić pozycjonowanie sektora technologicznego i produkcyjnego jako atrakcyjnych i niezbędnych filarów społeczeństwa.
Inwestowanie w talenty: Branża potrzebuje przyszłościowej strategii kształcenia i przyciągania nowych pracowników.
Tworzenie równych szans: Przemysł musi być w stanie uczciwie konkurować zarówno w UE, jak i poza nią.
Ukierunkowane inwestycje: Inteligentne i strategiczne inwestycje są niezbędne do napędzania innowacji i wzrostu.
Rola rządu: wspieranie przedsiębiorczości i ograniczanie biurokracji.
Aby konkurować, firmy muszą najpierw być w stanie działać efektywnie. Przedsiębiorczość wymaga wspierających ram, które rząd może ułatwić poprzez uproszczenie przepisów, zwiększenie ich skuteczności i zmniejszenie biurokracji.
Kluczowe działania rządu:
Ograniczenie biurokracji i zwiększenie wydajności
- Deregulacja i cyfryzacja: Uproszczenie procesów administracyjnych i wdrożenie rozwiązań cyfrowych w celu zmniejszenia obciążeń dla przedsiębiorstw,
- Zaprzestanie skomplikowanego wdrażania przepisów UE: Samorządy lokalne muszą stosować przepisy UE bezpośrednio i bez zbędnych komplikacji,
- Przystępna cenowo energia: Zapewnienie stabilnych i opłacalnych dostaw energii, co ma kluczowe znaczenie dla konkurencyjnej produkcji
- Dostępna przestrzeń przemysłowa: Zachęcanie do tworzenia przystępnych cenowo lokali biznesowych i rozsądne zasady wydawania pozwoleń, które wspierają przedsiębiorczość,
- Konkurencja w UE i poza nią.
Wewnątrz UE:
Utrzymanie swobodnego przepływu handlu i kapitału, unikanie wewnętrznych barier handlowych.
Wykorzystanie wpływów w Radzie Europejskiej i Parlamencie w celu wyeliminowania przeszkód w handlu.
Poza UE:
Zapewnienie równych szans. Firmy eksportujące do UE muszą przestrzegać tych samych standardów, co firmy europejskie.
Wzmocnienie roli organów celnych i egzekwowania przepisów na granicach w celu zapewnienia zgodności.
Szybkie i zdecydowane reagowanie na nieuczciwą konkurencję spowodowaną zagranicznymi dotacjami państwowymi lub nieetycznymi warunkami pracy poprzez nakładanie ceł importowych lub przyznawanie ulg podatkowych lokalnym przedsiębiorstwom.
Europejskie środki na rzecz stabilnej przyszłości
Aby szybko osiągnąć postęp, ponieważ dzisiejszy świat zmusza nas do zdecydowanego działania, musimy zacząć od wdrożenia szybkich rozwiązań, które są tanie, stosunkowo łatwe do wprowadzenia i przynoszą maksymalne rezultaty. Oto trzy priorytetowe działania:
- Zatrzymanie funduszy publicznych w gospodarce UE: W przypadku projektów finansowanych ze środków publicznych co najmniej 60% wartości dodanej musi pozostać w UE. Innymi słowy, znana zasada European Origin First.
- Stworzenie unijnej bazy danych surowców elektronicznych: Ustanowienie ogólnounijnych platform cyfrowych w celu zapewnienia przejrzystości w zakresie surowców i podstawowych zasobów.
- Standaryzacja norm w celu wsparcia konkurencyjności przemysłu UE: Uproszczenie i harmonizacja norm i przepisów przemysłowych w celu zwiększenia konkurencyjności.
Każdy z tych środków został szczegółowo opisany w poszczególnych raportach, aby wyjaśnić ich cele i wdrażanie.
Wdrażając te ukierunkowane działania, władze europejskie mogą nie tylko wzmocnić konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw, ale także przyczynić się do powstania innowacyjnego i zrównoważonego sektora przemysłowego.
Uważam, że nadszedł już czas na działanie. Niekończące się dyskusje bez podejmowania konkretnych decyzji nie wchodzą już w grę.
Dirk Stans, partner zarządzający w Eurocircuits, kieruje strategią sprzedaży i marketingu grupy. Dzięki ponad 20-letniemu aktywnemu zaangażowaniu w FHI, federację technologiczną dla regionów holenderskojęzycznych, pełnił funkcję zarówno prezesa oddziału, jak i federacji. Pasjonat europejskiej produkcji technologicznej, w szczególności produkcji elektroniki, Dirk pozostaje zaangażowany we wzmacnianie branży.
Podczas Evertiq Expo Berlin 5 czerwca 2025 r. Dirk Stans przedstawi kluczowe tematy poruszone w tym artykule. Dołącz do nas, gdy podzieli się swoimi eksperckimi spostrzeżeniami na temat palących kwestii w branży, potencjalnych rozwiązań i kroków niezbędnych do wzmocnienia pozycji Europy w globalnym krajobrazie elektroniki.