reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Renault Group
Biznes |

Renault rewolucjonizuje autonomiczny transport publiczny w Europie?

Grupa Renault przedstawiła nową strategię w zakresie pojazdów autonomicznych, koncentrując się na transporcie publicznym. We współpracy z WeRide, koncern zainicjował szereg eksperymentów w Europie, mających na celu zademonstrowanie dojrzałości technologii autonomicznych i ich znaczenia dla bardziej dostępnej i zrównoważonej mobilności.

Celem testów jest zaspokojenie rosnących potrzeb władz lokalnych i przewoźników, którzy dążą do przekształcenia transportu publicznego w bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie.

Od 10 do 14 marca 2025 r. Grupa Renault i WeRide wspólnie przeprowadziły w Barcelonie eksperyment z dwoma autonomicznymi minibusami z napędem elektrycznym. Pojazdy z powodzeniem jeździły po centrum miasta. Test wykazał zdolność obu autonomicznych aut do poruszania się w gęstym i złożonym środowisku miejskim. Tym samym udało się zademonstrować dojrzałość technologii zautomatyzowanych usług transportu publicznego. Doświadczenia ilustrują wizję Grupy Renault wykorzystania autonomicznej mobilności, aby uczynić miasta bardziej przyjaznymi do życia, a transport bardziej dostępnym.

Podobne testy trwają właśnie w Walencji. Rozpoczęte 10 marca, potrwają do 19 kwietnia. Ich celem jest uruchomienie od lipca 2025 r. komercyjnej usługi zautomatyzowanego transportu wahadłowego “L4”. Celem tego projektu jest połączenie stacji TGV z firmami w pobliskim parku biznesowym. Współpraca między Grupą Renault, WeRide, beti i Macif ucieleśnia wspólną wizję zautomatyzowanej mobilności obsługującej wszystkie regiony, ułatwiającej dostęp do zatrudnienia i podstawowych usług.

Z kolei od stycznia 2025 r. WeRide prowadzi podobne testy na lotnisku w Zurychu. Ich celem jest ułatwienie pracownikom portu lotniczego podróżowania między terminalami. Inicjatywa demonstruje zdolność technologii autonomicznych do spełnienia wysokich wymagań w zakresie bezpieczeństwa i niezawodności w złożonych środowiskach, takim z pewnością jest duże międzynarodowe lotnisko w Szwajcarii.

Grupa Renault przyjmuje zróżnicowane podejście do pojazdów autonomicznych, rozróżniając potrzeby pojazdów indywidualnych i transportu publicznego. W przypadku pojazdów indywidualnych Grupa koncentruje się na zaawansowanych systemach wspomagania kierowcy (ADAS) na poziomie “L2”, poprawiając bezpieczeństwo i komfort, pozostawiając kierowcy kontrolę.

Natomiast w transporcie publicznym Grupa Renault stawia na pojazdy autonomiczne na poziomie “L4”, zdolne do samodzielnego zarządzania sytuacjami na drodze w określonym obszarze operacyjnym, ze zdalnym nadzorem, ale bez operatora pokładowego.

W odpowiedzi na rozwój stref niskoemisyjnych, Grupa Renault planuje zaoferować do 2030 r. zrobotyzowaną platformę elektrycznego minibusa, zdolną do integracji rozwiązań automatyzacji od wyspecjalizowanych partnerów. Podejście to wychodzi naprzeciw wyzwaniom transportu publicznego w kontekście transformacji ekologicznej, oferując elastyczne, dostępne, bezpieczne i niskoemisyjne rozwiązanie.
 


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB March 28 2025 13:28 V24.0.8-2
reklama
reklama