
Unijny Cyfrowy Paszport Produktu: wyzwania i możliwości
Rozwój unijnej inicjatywy Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP) wymusza przygotowanie się na poważną zmianę w sposobie zarządzania danymi dotyczącymi zgodności i zrównoważonego rozwoju. DPP, jako kluczowy element Rozporządzenia w sprawie ekoprojektu dla zrównoważonych produktów (ESPR), wdrażany jest od 2024 roku, a zmiany dotkną wiele sektorów: od elektroniki użytkowej, przez motoryzację, aż po sprzęt przemysłowy.
DPP, dzięki cyfrowemu gromadzeniu kluczowych informacji o materiałach, zrównoważonym rozwoju i zgodności z przepisami, ma zwiększyć przejrzystość i możliwości śledzenia całych cykli życia produktów. Każdy produkt będzie posiadał unikalny cyfrowy zapis, zawierający dokumentację zgodności, informacje o substancjach wzbudzających obawy, instrukcje użytkowania, zalecenia dotyczące bezpieczeństwa oraz wskazówki dotyczące utylizacji. Celem jest optymalizacja łańcuchów dostaw, wzmocnienie zgodności z przepisami, ułatwienie weryfikacji autentyczności produktów oraz minimalizacja ryzyka negatywnego wpływu na środowisko.
Juhana Jaatinen, dyrektor generalny RoHS Management Oy, w ramach Evertiq Expo Tampere 27 marca 2025 roku, poprowadzi prezentację „Unijny Cyfrowy Paszport Produktu: kto, kiedy i jak kształtuje zgodność materiałową”. Przedstawi branże objęte regulacją, oczekiwany harmonogram wdrożenia oraz sposób, w jaki DPP współgra z przepisami REACH i RoHS.
Wdrożenie Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP) wymaga od producentów i importerów ponownej oceny swoich łańcuchów dostaw oraz udoskonalenia systemów zarządzania danymi. Firmy będą musiały zapewnić dostępność i możliwość śledzenia kluczowych informacji o produktach na każdym etapie ich życia, przy jednoczesnym zagwarantowaniu bezpiecznego i odpowiedniego dostępu dla różnych interesariuszy. DPP ma za zadanie poprawić przejrzystość i wspierać współpracę międzybranżową.
Poza samą zgodnością z przepisami, DPP ma również potencjał do napędzania nowych modeli biznesowych gospodarki o obiegu zamkniętym. Dzięki standaryzacji danych produktowych oraz określeniu praw dostępu, inicjatywa ta ułatwi zrównoważoną produkcję, wydłuży cykl życia produktów oraz zoptymalizuje ponowne wykorzystanie materiałów, re-manufakturę i recykling. Dodatkowo pomoże organom regulacyjnym weryfikować zgodność z przepisami, a konsumentom umożliwi podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych.
Jaatinen, posiadający ponad 30-letnie doświadczenie w branży elektronicznej, przyjmuje praktyczne podejście do kwestii zgodności. Skupia się na zrozumieniu przepisów oraz kroków, które firmy powinny podjąć by je spełnić. Podczas Evertiq Expo Tampere przedstawi praktyczne strategie radzenia sobie z wyzwaniami, jakie niesie DPP – w tym złożoność zbierania danych, monitorowanie substancji zakazanych oraz sprostanie unijnym standardom zrównoważonego rozwoju.