reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys┼é elektroniczny | 16 pa┼║dziernika 2017

Intel i deepsense.ai – polski projekt na rzecz rozwoju sztucznej inteligencji

Polska firma deepsense.ai we wsp├│┼épracy z Intelem przeprowadzi┼éa eksperyment, kt├│rego efekty mog─ů przys┼éu┼╝y─ç si─Ö rozwojowi robotyki i autonomicznych system├│w wspomagaj─ůcych cz┼éowieka na r├│┼╝nych polach.
Bazuj─ůc na eksperymencie przeprowadzonym w 2013 roku przez DeepMind Polacy postanowili stworzy─ç sie─ç neuronow─ů, kt├│ra sama nauczy si─Ö gra─ç w proste gry - kultowe tytu┼éy Atari, takie jak Breakout, River Raid czy Space Invaders. Cel? Sprawdzi─ç, czy sztuczna inteligencja pracuj─ůca na procesorach Intela, ucz─ůc si─Ö samodzielnie rozgrywania gier wideo, zdo┼éa na tej samej zasadzie nauczy─ç si─Ö kierowania prawdziwymi robotami czy autonomicznymi pojazdami ÔÇô pomagaj─ůc ludziom w rozwi─ůzaniu wielu problem├│w. - W deepsense.ai pracujemy nad podobnymi zagadnieniami, wi─Öc postanowili┼Ťmy powt├│rzy─ç eksperyment DeepMind nieco go modyfikuj─ůc. W naszym badaniu wykorzystali┼Ťmy niekonwencjonaln─ů infrastruktur─Ö, opieraj─ůc si─Ö na procesorach Xeon Intela ÔÇô wyja┼Ťnia kieruj─ůcy tym projektem w deepsense.ai dr hab. Henryk Michalewski z wydzia┼éu Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego. Pocz─ůtkowo algorytm nie ma poj─Öcia na czym polega gra i sam musi doj┼Ť─ç do tego, jak gra─ç aby wygrywa─ç. Kluczowy jest system ÔÇ×karÔÇŁ i ÔÇ×nagr├│dÔÇŁ, kt├│ry pozwala komputerowi zorientowa─ç si─Ö, jaki rodzaj dzia┼éa┼ä zbli┼╝a j─ů do celu, a jaki od niego oddala. Pocz─ůtki eksperymentu wygl─ůda┼éy do┼Ť─ç zabawnie ÔÇô np. w Breakoucie sztuczna inteligencja na o┼Ťlep odbija┼éa pi┼éeczk─Ö w r├│┼╝ne strony, bardzo szybko przegrywaj─ůc.
- Tego typu eksperymenty maj─ů niebagatelny wp┼éyw na rozw├│j szeroko poj─Ötej robotyki. Zanim roboty gotowe b─Öd─ů do towarzyszenia ludziom w ┼╝yciu codziennym, musimy mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e b─Öd─ů do tego perfekcyjnie przygotowane ÔÇô m├│wi Artur D┼éugosz z Intela.
Ca┼éy system zbudowano w oparciu o standardowy serwer z procesorem Intel Xeon. W efekcie stworzony przez Polak├│w algorytm potrzebowa┼é mniej ni┼╝ doby, by opanowa─ç gr─Ö na mistrzowskim poziomie i osi─ůga─ç wyniki przewy┼╝szaj─ůce mo┼╝liwo┼Ťci ludzkich graczy. Niezb─Ödne oprogramowanie wsp├│┼étworzyli in┼╝ynierowie z polskiego o┼Ťrodka badawczo-rozwojowego Intela w Gda┼äsku. G┼é├│wnym celem by┼éo sprawienie, by program nie rozprasza┼é zada┼ä na tysi─ůce ma┼éych rdzeni, jak przy procesorach graficznych, ale optymalnie wykorzysta┼é moc pot─Ö┼╝nych procesor├│w obliczeniowych Intel Xeon. Kolejnym krokiem by┼éo uruchomienie nauczania w systemach klastrowych. Pozwoli┼éo to na skr├│cenie czasu nauki gry w River Raid czy Breakouta z 24 godzin do nawet kilkunastu minut. - Jednym z priorytet├│w Intela jest rozw├│j system├│w sztucznej inteligencji, zdolnych u┼éatwia─ç ┼╝ycie jednostek, rozwi─ůzywa─ç problemy spo┼éeczne i unowocze┼Ťnia─ç prac─Ö przedsi─Öbiorstw. Ju┼╝ dzi┼Ť uczenie maszynowe i g┼é─Öbokie rewolucjonizuj─ů sektory takie jak finanse i bankowo┼Ť─ç czy medycyna. Projekty prowadzone przez polskich naukowc├│w i in┼╝ynier├│w wytyczaj─ů kierunki dalszego rozwoju prac nad mo┼╝liwo┼Ťciami sztucznej inteligencji ÔÇô m├│wi Artur D┼éugosz z Intela. Dlatego tak wa┼╝ne s─ů badania takie, jak te prowadzone przez deepsense.ai we wsp├│┼épracy Intelem. Opieraj─ů si─Ö one na wirtualnym, bezpiecznym ┼Ťrodowisku oraz pozwalaj─ů na jednoczesne prowadzenie bardzo wielu powt├│rze┼ä i sta┼é─ů optymalizacj─Ö. Zdaniem ekspert├│w ci─ůgu 10 lat na rynek trafi─ů pierwsze powszechnie dost─Öpne urz─ůdzenia wspomagaj─ůce niepe┼énosprawnych, kt├│re wykorzystywa─ç b─Öd─ů opisywane algorytmy uczenia si─Ö oparte na systemie nagr├│d i kar. - Oczywi┼Ťcie tworzone algorytmy nie pozostaj─ů tylko programistycznym eksperymentem ÔÇô wyja┼Ťnia Tomasz Ku┼éakowski, CEO deepsense.ai. ÔÇô Celem dzia┼éania naszej firmy jest rozw├│j system├│w sztucznej inteligencji, kt├│re b─Öd─ů zdolne do dzia┼éania w naturalnym dla cz┼éowieka ┼Ťrodowisku i w przysz┼éo┼Ťci u┼éatwi─ů ┼╝ycie ludziom. Przyk┼éadem mog─ů by─ç autonomiczne pojazdy czy roboty asystenckie, w szczeg├│lno┼Ťci te przeznaczone do pomagania niepe┼énosprawnym.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1