reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 03 pa藕dziernika 2017

Ekologiczny silnik jonowy autorstwa SatRevolution

Wroc艂awska sp贸艂ka SatRevolution testuje ekologiczny silnik jonowy, kt贸ry ma nie tylko wyd艂u偶y膰 czas kosmicznych misji, lecz tak偶e zlikwidowa膰 problem za艣miecenia orbity oko艂oziemskiej.
Wed艂ug przewidywa艅 agencji SpaceWorks w 2016 r. mia艂o zosta膰 wystrzelonych w kosmos 210 nanosatelit贸w, jednak tylko 101 zosta艂o faktycznie pos艂anych na orbit臋. W stosunku do 2015 r. da艂o to 23 proc. spadek liczby wystrzelonych nanosatelit贸w. Mimo to SpaceWorks przewiduje na 2017 r. wzrost ca艂ego rynku niewielkich satelit贸w na poziomie 10 proc. rok do roku. 鈥 W tej chwili z ziemi jest wysy艂anych kilkaset satelit贸w. Plany m贸wi膮, 偶e takich satelit贸w do 50 kg w ci膮gu najbli偶szych lat b臋d膮 tysi膮ce. Satelity nisko wysy艂ane do艣膰 szybko spadaj膮 z powrotem na ziemi臋, w zwi膮zku z tym pozosta艂o艣ci paliwa, czy elementy, kt贸re spal膮 si臋 w atmosferze, wr贸c膮, a my b臋dziemy tym oddycha膰. S膮 ju偶 do艣膰 zaawansowane rozmowy o konieczno艣ci montowania takich silnik贸w deorbituj膮cych na satelitach, aby one po prostu nie lata艂y tam jako kosmiczny z艂om 鈥 t艂umaczy agencji informacyjnej Rados艂aw 艁apczy艅ski, dyrektor naukowy, cz艂onek zarz膮du SatRevolution. Wed艂ug przewidywa艅 ekspert贸w ze SpaceWorks w latach 2017鈥2023 na orbit臋 ma trafi膰 niemal 2400 niewielkich satelit贸w. Polska firma SatRevolution przygotowa艂a prototyp innowacyjnego silnika, kt贸ry b臋dzie nap臋dza艂 ma艂e satelity tzw. cubesat. Cho膰 idea silnik贸w jonowych istnieje od dawna 鈥損ierwsze prace prowadzono w latach 50. XX wieku, to do tej pory by艂y jedynie uzupe艂nieniem nap臋d贸w chemicznych, poniewa偶 nie by艂y w stanie samodzielnie pokona膰 przyci膮gania ziemskiego. Nowe silniki s膮 skierowane do znacznie mniejszych satelit贸w, a do tego nap臋dzane s膮 przez pochodn膮 teflonu, kt贸ry zajmuje mniej miejsca ni偶 alternatywne kosmiczne paliwa. Ca艂o艣膰 ma by膰 tak偶e bardziej ekonomiczna w stosunku do istniej膮cych rozwi膮za艅. 鈥 Silnik jest nap臋dzany paliwem sta艂ym, co jest swego rodzaju nowink膮 w takich ma艂ych silnikach, na razie wszystkie s膮 nap臋dzane gazem. To powoduje, 偶e one s膮 ogromne, troch臋 przypominaj膮 instalacj臋 LPG w samochodzie, a nasz po prostu b臋dzie ma艂y, kompaktowy, niemal na pewno b臋dzie wi臋c o wiele ta艅szy. Silniki jonowe maj膮 to do siebie, 偶e w 艣rodku nie ma spalania, w zwi膮zku z tym nie musimy wysy艂a膰 toksycznych chemikali贸w do g贸ry. W silniku jonowym materia艂, kt贸ry tam wsadzimy, w naszym przypadku b臋dzie to pochodna teflonu, rozpada si臋 na poszczeg贸lne atomy, wi臋c w og贸le nie zanieczyszczamy 艣rodowiska 鈥 przekonuje Rados艂aw 艁apczy艅ski. Jak wynika z raportu SpaceWorks, w najbli偶szych latach ma艂e satelity b臋d膮 wysy艂ane w kosmos g艂贸wnie w celach obserwacji Ziemi (64 proc.). W celach naukowych wys艂anych zostanie 15 proc. niedu偶ych satelit贸w. Du偶a cz臋艣膰 wysy艂anych satelit贸w poleci w kosmos w celach komercyjnych. Dlatego tym bardziej wa偶ny jest aspekt ekologiczno艣ci tego typu projekt贸w. 鈥 Ka偶dy silnik, ka偶dy satelita, kt贸rego wysy艂amy, powinien spe艂nia膰 standardy ekologiczne, poniewa偶 na ko艅cu one wszystkie wpadn膮 w atmosfer臋 i si臋 tutaj spal膮 鈥 to, co my wy艣lemy, to do nas powr贸ci. Na razie problemy technologiczne nie pozwala艂y na to, aby w og贸le skupia膰 si臋 na tym aspekcie, postanowili艣my to troch臋 zmieni膰 i nada膰 inn膮 narracj臋 tym konstrukcjom 鈥 zapewnia cz艂onek zarz膮du SatRevolution. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1