reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Przyszłość wirtualnej rzeczywistości

10 głównych komercyjnych zastosowań rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej według ekspertów na targach #VRWORLD 2017.


Autor: Lisa Peyton, strateg ds. światowych mediów społecznościowych i cyfrowych w firmie Intel.
Firmy wykorzystują możliwości nowych technologii, takich jak rzeczywistości wirtualna i rozszerzona, w różnych celach. Zapewniają pacjentom lepszą opiekę, pracownikom bezpieczniejsze środowiska pracy, a pozostałym niesamowite dzieła sztuki i rozrywkę. Jednym z gorących tematów, który zaprzątał myśli wszystkich uczestników targów #VRWORLDS, było pytanie – co dalej? Jak będzie wyglądać przyszłość komercyjnej wirtualnej/rozszerzonej rzeczywistości i jak wpłynie to na codzienne życie każdego z nas? Uczestnicy konferencji zgodnie przyznali, że te technologie będą miały ogromny wpływ na firmy i konsumentów. Niżej zebrałam niektóre z najbardziej intrygujących opinii technologicznych wizjonerów z całego świata. Zaczynamy odliczanie:

10) Komercyjna rzeczywistość wirtualna/rozszerzona/mieszana obejmie KAŻDY aspekt naszego życia w ciągu najbliższych 10 lat.

To oczywisty trend. Na targach obecne były przeróżne firmy zajmujące się rzeczywistością wirtualną, reprezentujące szeroką gamę branż. Handel, opieka zdrowotna, motoryzacja, architektura, planowanie przestrzenne to tylko niektóre z nich. Szybko rozrasta się społeczność doświadczonych programistów, którzy przyglądają się tym nowym technologiom i temu, jak mogą one pomóc przedsiębiorcom i firmom w usprawnieniu ich działalności. Dwie główne przeszkody stojące na drodze do komercyjnego rozwoju tych technologii – wysoki koszt i niska jakość treści – nie stanowią już problemu, a organizacje różnych rozmiarów nie mogą się doczekać, by zacząć korzystać z nowych technologii. Firma Intel pracuje nad zapewnieniem specjalistom mocy obliczeniowej niezbędnej do opracowywania zastosowań rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej.

9) Atrakcyjna aplikacja, która wprowadzi wirtualną rzeczywistość pod strzechy, będzie koncentrować się na edukacji – zarówno szkoleniach konsumenckich, jak i specjalistycznych.

Wykorzystywanie wirtualnej rzeczywistości do celów szkoleniowych to nic nowego. Wojskowe symulatory szkoleniowe polegają na niej od dziesiątek lat. Ostatnio inne sektory, takie jak branże opieki zdrowotnej i edukacyjna, uświadomiły sobie potencjał wykorzystywania wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości podczas nowatorskich szkoleń. Pearson prowadzi pilotażowy program wykorzystujący HoloLens firmy Microsoft, by poprawić programy szkolenia pielęgniarek w Stanach Zjednoczonych. Uniwersytety z całego świata uwzględniają rzeczywistość wirtualną w swoich programach nauczania. Paul Chapman, dyrektor School of Simulation and Visualisation (SimVis) przy Glasgow School of Art, poświęcił cały program kursu magisterskiego śledzeniu zastosowań wirtualnej rzeczywistości w medycynie. Jego zespół pracuje nad jednym z najdokładniejszych trójwymiarowych modeli ludzkiego ciała, jakie kiedykolwiek stworzono, który umożliwi studiowanie złożonych anatomicznych struktur na nowe sposoby. Według Chapmana „w ciągu kolejnych 10 lat dzięki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości poprawią się rozdzielczość wyświetlaczy, pole widzenia, technologie interakcyjne i ergonomia urządzeń. Rzeczywistości wirtualna i rozszerzona staną się standardem w salach lekcyjnych i – ze względu na lepszą jakość urządzeń – zniknie wrażenie mdłości podczas korzystania z nich przez dłuższy czas. Staną się tak powszechne i akceptowalne, jak dziś smartfony”. Pearson prezentuje sposób wykorzystania HoloLens do szkoleń pielęgniarek w USA

8) Platformy społecznościowe korzystające z rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej powstające, by ułatwiać ich użytkownikom nawiązywanie interakcji i komunikowanie się na nowe sposoby, przyczynią się do upowszechnienia tych technologii.

Nie jest tajemnicą, że Facebook inwestuje w społecznościową wirtualną rzeczywistość i właśnie uruchomił platformę „Facebook Spaces”*, czyli wirtualną przestrzeń, w której można zdalnie spędzać czas z przyjaciółmi z daleka. Biorąc pod uwagę globalny zasięg Facebooka, działania serwisu zmierzające do szerszego wykorzystywania technologii wirtualnej rzeczywistości do kontaktowania się ze znajomymi, mogą przyczynić się do ich upowszechnienia. Możliwości społecznościowej wirtualnej rzeczywistości wykorzystują również inne firmy, takie jak High Fidelity i AltspaceVR.

7) Rzeczywistości wirtualna i rozszerzona przeznaczone do celów komercyjnych, na przykład zakupów, współpracy w miejscu pracy, nawigacji, transportu i opieki zdrowotnej, upowszechnią tę technologię w takim stopniu, że branża rozrywki w trójwymiarze zostanie zmuszona do wprowadzenia innowacji.

Obecnie technologia wirtualnej rzeczywistości jest na tyle nowa, że firmy mogą polegać tylko na niej, by przyciągać klientów wciągającymi i rozrywkowymi ofertami. Potencjał poprawy wrażeń z oglądania filmów i spektakli dzięki zastosowaniu wirtualnej rzeczywistości dopiero się kształtuje i będzie rozwijać się przez kolejną dekadę. Jednak ponieważ rzeczywistości wirtualna i rozszerzona stają się coraz powszechniejsze w świecie biznesu, dyrektorzy i twórcy treści będą musieli wykazać się czymś więcej, by zachęcić klientów do skorzystania z ich usług. Nowe technologie wkrótce przestaną być takie atrakcyjne, a od metody prezentacji znów ważniejsze staną się treść i kontekst. Vicon, firma zajmująca się rejestrowaniem ruchu w trójwymiarze, oferuje technologię, która ukształtuje przyszłość rozrywki 3D. Dzięki jej zastosowaniu wyprodukowano i zaktualizowano opartą na wirtualnej rzeczywistości wersję „Burzy”, dając publiczności posmak tego, co czeka ją w przyszłości.

6) Wirtualne lub holograficzne produkty domowe, odzież i obuwie wykorzystujące rzeczywistości wirtualną i rozszerzoną w domowych pieleszach zastąpią tradycyjne zakupy.

Jedną z najbardziej inspirujących sesji całej konferencji była prezentacja specjalisty ds. innowacji w H&M, Petera Hagströma. W imponującym nagraniu pokazał, jak H&M wykorzystało wirtualną rzeczywistość do optymalizacji procesu projektowania. Projektanci są teraz w stanie „poczuć” ciężar i sposób układania się wirtualnych tkanin. Zapytany, czy te projektowe innowacje trafią do rąk klientów, Hagström odpowiedział, że firma zmierza w tym kierunku i rozważa te opcje, jednak ostrzegł też, że aby klienci marki odzieżowej mogli korzystać z nowej technologii, najpierw trzeba będzie zmodyfikować sprzęt. - Rozważając w laboratorium informatycznym firmy H&M przyszłe zastosowania rzeczywistości wirtualnej/rozszerzonej, widzimy, że dzięki rozwojowi tej technologii klienci będą mogli korzystać z wielu różnych kanałów. Widzimy też, że dzięki niej branża odzieżowa stanie się bardziej zrównoważona i wydajna, zwłaszcza w fazie rozwoju i projektu. W tej chwili problem stanowi sprzęt komputerowy, który nie jest jeszcze gotowy na takie wyzwania i nie spełnia wymagań świata mody.

5) Dojazdy do pracy staną się pieśnią przeszłości. Wirtualne miejsce pracy „dojedzie” do pracownika.

„Dzięki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości przebywanie w fizycznej lokalizacji, by wykonać pracę, nie będzie już konieczne”. Zaawansowane narzędzia do współpracy już teraz umożliwiają inżynierom i projektantom zdalną pracę na trójwymiarowych modelach, a w miarę rozwoju tych rozwiązań coraz więcej firm przejdzie na działalność „wirtualną”.

4) Wirtualne sieci społecznościowe pozwolą na stworzenie realistycznych i bezpiecznych środowisk randkowych. Dzięki nim randki w ciemno na żywo odejdą do lamusa.

Internetowe randki stały się branżą wartą miliardy dolarów. Coraz więcej par poznaje się w aplikacjach online. Dzięki poprawieniu jakości rozdzielczości, a w przyszłości również możliwości wyświetlania realistycznego obrazu swojej osoby w dowolnym środowisku, potencjał nawiązywania w pełni cyfrowych relacji rośnie. Dyrektor kreatywny i specjalista ds. mediów cyfrowych, Dirk Singer, który odwiedził targi VR World, widzi w tej nowej formie randek szansę na biznes: - To obszar otwarty na dużych graczy, takich jak match.com. Umów się na wirtualną randkę, zanim spotkasz kogoś na żywo. Stwórz swój awatar w internetowym świecie lub na platformie i spędź wieczór lub popołudnie z tą osobą, zanim zdecydujesz, czy chcesz się z nią spotkać naprawdę. Dzięki temu pierwsza randka przestaje być stresująca, a obie strony mają okazję się poznać, spotykając się niejako połowicznie – dzięki wymienionym wiadomościom i spotkaniu przed kamerą.

3) Zintegrowanie technologii dronów, rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej oraz sztucznej inteligencji pozwoli wdrożyć i obsłużyć w pełni autonomiczne funkcje we wcześniej niedostępnych lokalizacjach.

Firmy już dziś korzystają z technologii dronów i modelowania wirtualnej rzeczywistości, by usprawniać i przyspieszać konstruowanie złożonych struktur. Clicks and Links z Wielkiej Brytanii opracowuje proces naprawy usterek strukturalnych w miejscach o utrudnionym dostępie, np. w tunelach metra. Firma wykorzystuje drony do zrobienia zdjęć 3D, na podstawie których w wirtualnej rzeczywistości powstaje model miejsca wymagającego naprawy. W ten sposób można zaplanować i przećwiczyć niezbędne prace. Nietrudno sobie wyobrazić, że wkrótce możliwe będzie zdalne budowanie całych struktur wyposażonych we w pełni zautomatyzowane systemy. Clicks and Links przedstawiają model złożonego placu budowy w wirtualnej rzeczywistości

2) Sztuczna inteligencja w połączeniu z rzeczywistością mieszaną przyniesie ekonomiczne mieszkania i lepsze planowanie miejskie, kończąc z bezdomnością.

Połączenie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości ze sztuczną inteligencją daje naprawdę ekscytujące rezultaty. Programy, które uczą się dostrzegania wzorców przekraczających ludzkie możliwości, pozwalają badaczom osiągać niebywały postęp w dziedzinie analizy danych. Innowacyjne firmy opracowują metody uwzględnienia tego „sposobu myślenia” w inteligentnych miastach, fabrykach, systemach transportowych, planowaniu przestrzennym i wielu innych zastosowaniach. Jedna z nich, Spantium, zaprojektowała wydajną platformę, która tworzy dokładne trójwymiarowe modele budynków i wieżowców, jakich jeszcze nawet nie wybudowano. Zespół deweloperów tej firmy wykorzystuje technologię dronów do odtworzenia widoku z każdego piętra nowego budynku. Interaktywna platforma może też posłużyć do projektowania wnętrz budynków i planowania optymalizacji przestrzeni w celu jej efektywnego wykorzystania. Z pomocą sztucznej inteligencji tego typu narzędzia do modelowania wirtualnej rzeczywistości mogą stać się jeszcze bardziej wydajne, by kiedyś w końcu mapować, analizować i optymalizować całe populacje.

1) Predykcyjne programy komputerowe w połączeniu z rzeczywistościami wirtualną i rozszerzoną umożliwią użytkownikom odgrywanie przyszłych interakcji i scenariuszy, czyli „praktykowanie”, wizualizowanie, a nawet optymalizowanie ich własnej przyszłości z dużym stopniem dokładności.

Ta koncepcja nie jest wcale tak szalona, jak się wydaje, a już w niedalekiej przyszłości możemy mieć do wyboru kilka opcji i – w zależności od podjętej decyzji – móc do pewnego stopnia kontrolować bieg zdarzeń. Takie rozwiązanie może mieć wpływ na wszystkie aspekty życia – od decyzji finansowych i inwestycyjnych po sprawy zawodowe, na przykład oferty pracy, a nawet prywatne – z kim się zaprzyjaźnić i kogo poślubić. To coś w rodzaju „kryształowej kuli”, która pomoże nam podejmować bardziej świadome decyzje, a nawet przedstawi wizualizację każdego potencjalnego rozwiązania. Źródło: © Intel

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-1
reklama
reklama