reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© circotasu dreamstime.com Przemys┼é elektroniczny | 09 czerwca 2017

Astronika: perspektywy sektora kosmicznego s─ů optymistyczne

Polska ma szanse do 2030 roku sta─ç si─Ö wa┼╝nym graczem na mapie ┼Ťwiatowego przemys┼éu kosmicznego. Mamy ju┼╝ pierwsze sukcesy
Polskie firmy z sektora kosmicznego ÔÇô mimo ┼╝e jego rozw├│j trwa dopiero kilka lat ÔÇô maj─ů ju┼╝ na koncie wiele powa┼╝nych sukces├│w, m.in. w zakresie ┼éazik├│w marsja┼äskich czy penetrator├│w. Rz─ůd zgodnie z przyj─Öt─ů strategi─ů liczy, ┼╝e dzi─Öki stworzeniu sprzyjaj─ůcych warunk├│w do rozwoju bran┼╝y do 2030 roku stanie si─Ö ona powa┼╝nym graczem w Europie. Dzi┼Ť powa┼╝nym wyzwaniem dla firm jest pozyskanie finansowania na projekty badawcze.

ÔÇô Potencja┼é rozwoju bran┼╝y kosmicznej jest bardzo du┼╝y, niemniej jednak rozwija si─Ö on dopiero od 5 lat, wi─Öc w Polsce firmy dopiero powstaj─ů, tworz─ů ten przemys┼é i rozwijaj─ů go. Krokiem milowym jest stworzenie przez obecny rz─ůd planu rozwoju tego sektora. Rz─ůd dostrzeg┼é istotno┼Ť─ç tego sektora r├│wnie┼╝ dla innych sektor├│w gospodarki, czego wyrazem jest przyj─Öcie Polskiej Strategii Kosmicznej ÔÇô podkre┼Ťla w rozmowie z agencj─ů Newseria Biznes Bartosz K─Ödziora, prezes zarz─ůdu firmy Astronika.

Współpraca z ESA w liczbach

Warto┼Ť─ç polskiego rynku kosmicznego dynamicznie ro┼Ťnie. Cho─ç na tle ┼Ťwiatowych gigant├│w jest stosunkowo niewielka, to dzi─Öki przyst─ůpieniu do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) trzykrotnie wzros┼éa liczba firm dzia┼éaj─ůcych w bran┼╝y kosmicznej. Liczba podmiot├│w zarejestrowanych na portalu przetargowym ESA wzros┼éa z ok. 50 w roku 2012 roku do ponad 360 obecnie. Od momentu do┼é─ůczenia do ESA polscy przedsi─Öbiorcy otrzymali finansowanie w wysoko┼Ťci prawie 42 mln euro, dzi─Öki czemu polski sektor kosmiczny dosta┼é impuls do dynamicznego rozwoju. Pocz─ůtkowo nasza sk┼éadka do ESA wynosi┼éa 21 mln euro, obecnie to 30 mln euro rocznie. Sk┼éadka wp┼éacana na tzw. programy opcjonalne na lata 2017ÔÇô2020 wzros┼éa za┼Ť o 9 mln ÔÇô z 36 do 45 mln euro.

ÔÇô W Polsce trudno jest si─Ö jednak przebi─ç na rynku kosmicznym. Wp┼éyw na to maj─ů nie tylko uwarunkowania polskiego przemys┼éu, lecz tak┼╝e przemys┼é zagraniczny, na kt├│rym trzeba zaistnie─ç, ┼╝eby m├│c dostarcza─ç podzespo┼éy, komponenty, wykonywa─ç projekty dla zagranicznych podmiot├│w To oni s─ů g┼é├│wnymi integratorami satelit├│w czy misji kosmicznych ÔÇô t┼éumaczy Bartosz K─Ödziora.

Polska specjalno┼Ť─ç

Szans─ů dla polskiego przemys┼éu kosmicznego jest znalezienie niszy, w kt├│rej firmy b─Öd─ů mog┼éy zaistnie─ç. Polska Strategia Kosmiczna zak┼éada m.in. rozw├│j nanosatelit├│w. Jak podkre┼Ťla Damian Szczerbaty, po zaledwie kilku latach obecno┼Ťci w ESA trudno jeszcze wskaza─ç polsk─ů specjalno┼Ť─ç, ale firmy maj─ů ju┼╝ dokonania w obszarze penetrator├│w, kt├│re pobieraj─ů pr├│bki z cia┼é niebieskich.

ÔÇô Przyk┼éadem takiego penetratora jest urz─ůdzenie Mupus, kt├│re jeszcze w 90. latach by┼éo projektowane w Centrum Bada┼ä Kosmicznych przez dra Jerzego Grygorczuka i kt├│re w 2014 roku wyl─ůdowa┼éo na komecie. Mamy tak┼╝e urz─ůdze┼ä HP3 na misj─Ö InSight na Marsa ÔÇô wymienia Damian Szczerbaty, doradca zarz─ůdu firmy Astronika.

HP3, penetrator stworzony przez firm─Ö Astronika, b─Ödzie jednym z kluczowych urz─ůdze┼ä pomiarowych na pok┼éadzie l─ůdownika, kt├│ry b─Ödzie bada┼é Marsa. ÔÇ×Kret” wbije si─Ö na g┼é─Öboko┼Ť─ç 5 metr├│w pod powierzchni─Ö planety i b─Ödzie bada┼é strumienie ciep┼éa. Misja NASA ma si─Ö rozpocz─ů─ç w przysz┼éym roku.

ÔÇô Penetratory to jest jeden istotny w─ůtek, w kt├│rym polski przemys┼é jest bardzo silny, ale mamy te┼╝ elementy zwi─ůzane z ┼éazikami marsja┼äskimi. Nasi studenci maj─ů sporo sukces├│w w tym zakresie i okazuje si─Ö, ┼╝e nie tylko studenci. Mamy te┼╝ firm─Ö Vigo, kt├│ra przygotowywa┼éa czujniki dla ┼éazika Curiosity ÔÇô zaznacza doradca zarz─ůdu firmy Astronika.

Perspektywy na najbli┼╝sze lata ca┼éego sektora s─ů optymistyczne. Kluczowa dla rozwoju bran┼╝y jest wsp├│┼épraca firm z o┼Ťrodkami badawczymi i naukowymi, kt├│re maj─ů know-how z zakresu technologii kosmicznych.

ÔÇô Zapotrzebowanie na ten know-how jest ogromne. Jest te┼╝ du┼╝a otwarto┼Ť─ç po stronie zar├│wno firm, jak i instytut├│w badawczych oraz uniwersytet├│w, wi─Öc ta wsp├│┼épraca uk┼éada si─Ö faktycznie dobrze ÔÇô ocenia Szczerbaty.

Najwi─Ökszym problemem, z kt├│rym borykaj─ů si─Ö firmy z polskiego sektora kosmicznego, jest finansowanie projekt├│w. Te s─ů zwykle kapita┼éoch┼éonne, wi─Öc trzeba zainwestowa─ç znaczne ┼Ťrodki, by m├│c liczy─ç na realny zwrot. Tym bardziej ┼╝e wi─Ökszo┼Ť─ç stanowi─ů projekty badawcze, a nie czysto biznesowe.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2