reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 19 kwietnia 2017

Sener: bran偶a kosmiczna u progu rewolucji

Sektor kosmiczny pr臋偶nie si臋 rozwija dzi臋ki najnowszym zdobyczom techniki. Rewolucja technologiczna da艂a impuls do rozpocz臋cia wielu nowych inicjatyw zar贸wno w Polsce, jak i na 艣wiecie.
W grudniu 2016 roku podczas Rady Ministerialnej Europejskiej Agencji Kosmicznej zapad艂y kluczowe decyzje, kt贸re b臋d膮 nadawa艂y bran偶y kierunek przez kolejne 4 lata. Zdecydowano o uczestnictwie w wielu innowacyjnych programach i podziale bud偶etu na prace rozwojowe. W konsekwencji uruchomiono wiele nowych inicjatyw. 鈥 To idealny moment, 偶eby wsi膮艣膰 do tego poci膮gu i realizowa膰 nowe, jeszcze bardziej ambitne przedsi臋wzi臋cia. Polskie firmy czeka bardzo pracowity rok, ale gra jest warta 艣wieczki 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Buka艂a, dyrektor generalna Sener Polska.

Na szczeg贸ln膮 uwag臋 zas艂uguje przed艂u偶ony o dwa lata program wspieraj膮cy polski przemys艂 kosmiczny w ESA, czyli Polish Industry Incentive Scheme. Jego warto艣膰 to rocznie 9 mln euro, kt贸re w ca艂o艣ci s膮 do wykorzystania przez polskie firmy. W ostatnich pi臋ciu latach liczba przedsi臋biorstw zarejestrowanych na platformie przetargowej ESA wzros艂a pi臋ciokrotnie i dzi艣 jest ich ok. 300.
Dyrektor generalny Sener Polska nie ma w膮tpliwo艣ci, 偶e bran偶a kosmiczna stoi u progu rewolucji, za co odpowiada przede wszystkim dynamiczny rozw贸j nowych technologii. 鈥 Kluczowe dla bran偶y kosmicznej oka偶膮 si臋 prace m.in. nad zmniejszeniem koszt贸w wynoszenia system贸w satelitarnych, nowymi systemami rakietowymi, nowymi koncepcjami wynoszenia, miniaturyzacj膮, stworzeniem bardziej wydajnych nap臋d贸w. Ponadto bardzo wa偶na b臋dzie praca nad zwi臋kszeniem przepustowo艣ci 艂膮czy satelitarnych, a wszystko po to, 偶eby klientom zaoferowa膰 coraz szerszy dost臋p do informacji satelitarnej 鈥 wylicza Aleksandra Buka艂a.

Rozw贸j tej ga艂臋zi przemys艂u to szansa dla polskiej gospodarki na wielu p艂aszczyznach. Ekspert zaznacza, 偶e przede wszystkim nowe technologie kosmiczne staj膮 si臋 coraz bardziej powszechne i rewolucjonizuj膮 takie dziedziny, jak telekomunikacja, rolnictwo, budownictwo, bezpiecze艅stwo czy obronno艣膰. Po drugie, sektor ten umo偶liwia dost臋p do wielu kluczowych kompetencji. 鈥 S膮 to m.in. kompetencje techniczne, dzi臋ki wsp贸艂pracy z najbardziej zaawansowanymi technicznie firmami na 艣wiecie. Druga kwestia, tak istotna w bran偶y kosmicznej, kt贸ra mo偶e wp艂yn膮膰 na pozosta艂e bran偶e, to pewna kultura pracy oparta na kreatywno艣ci, innowacyjno艣ci i najwy偶szej jako艣ci. W kosmosie nic nie mo偶e si臋 zepsu膰, wi臋c na ka偶dym etapie ka偶da osoba pracuj膮ca w tej bran偶y musi by膰 maksymalnie dok艂adna i zaanga偶owana w to, co robi 鈥komentuje Aleksandra Buka艂a.

Trzecia kwestia to umiej臋tno艣膰 zarz膮dzania du偶ymi i skomplikowanymi projektami. Z raportu sporz膮dzonego na pocz膮tku 2016 roku przez Parlament Europejski wynika, 偶e kwestie zwi膮zane z zarz膮dzaniem s膮 jedn膮 z g艂贸wnych przeszk贸d w realizacji cel贸w strategii Europa 2020.

鈥 Sektor kosmiczny, kt贸ry jest bardzo m艂ody, bo powsta艂 w zasadzie w 1954 roku wraz z wystrzeleniem pierwszego satelity, pozwoli艂 na wypracowanie zupe艂nie nowych narz臋dzi zarz膮dzania najbardziej z艂o偶onymi przedsi臋wzi臋ciami. Bez programu Apollo i bez wypracowanych tam narz臋dzi wiele wsp贸艂czesnych bran偶, np. sektor lotniczy czy zbrojeniowy, nie mog艂oby istnie膰. Mam nadziej臋, 偶e nasze do艣wiadczenia w sektorze kosmicznym oraz skrupulatna budowa kadr prze艂o偶膮 si臋 r贸wnie偶 na inne bran偶e i wreszcie doczekamy si臋 polskich superprodukt贸w zdolnych konkurowa膰 z najlepszymi na 艣wiecie 鈥 podsumowuje Aleksandra Buka艂a.

殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
November 21 2018 11:24 V11.9.8-1