reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Enamor Przemys艂 elektroniczny | 02 lutego 2017

Enamor tworzy nowoczesny system zarz膮dzania efektywno艣ci膮 statków

Badania i rozw贸j s膮 niezwykle istotne w dzia艂alno艣ci gdy艅skiej firmy specjalizuj膮cej si臋 m.in. w bran偶y elektroniki morskiej. Enamor realizuje w艂a艣nie du偶y projekt zwi膮zany z zarz膮dzaniem efektywno艣ci膮 statk贸w.
SeaPerformer 鈥 tak膮 nazw臋 nosi system, kt贸rego prototyp zostanie opracowany w ramach projektu realizowanego przez firm臋 Enamor, dofinansowywanego przez NCBR kwot膮 oko艂o 2 mln PLN. Jest to rozwi膮zanie umo偶liwiaj膮ce obni偶enie koszt贸w eksploatacji statk贸w oraz szkodliwego wp艂ywu tych jednostek na 艣rodowisko, dzi臋ki zbieraniu i analizie du偶ej ilo艣ci danych dotycz膮cych stanu i warunk贸w eksploatacji. G艂贸wnie chodzi tu o zu偶ycie paliwa. 鈥 To rzadko si臋 zdarza, ale w tym przypadku optymalizacja koszt贸w jest zwi膮zana ze zmniejszeniem negatywnego wp艂ywu na 艣rodowisko. System podpowiada, jak p艂ywa膰, by zu偶ycie paliwa by艂o minimalne, a mniejsze zu偶ycie, to mniejsza emisja CO2 鈥 stwierdza Wojciech G贸rski, zast臋pca dyrektora technicznego w firmie Enamor. System ma planowa膰 dob贸r trasy i parametry eksploatacji statku w spos贸b dynamiczny, uwzgl臋dniaj膮c zar贸wno kr贸tko jak i d艂ugoterminowe zmienne. Pod uwag臋 b臋dzie brana chocia偶by konieczno艣膰 czyszczenia kad艂uba. Wraz z ka偶dym kolejnym rejsem czy postojem w porcie, szczeg贸lnie w ciep艂ym klimacie, mo偶na zaobserwowa膰 porastanie kad艂uba r贸偶nego rodzaju organizmami 偶ywymi, takimi jak algi, glony i wodorosty a tak偶e skorupiaki, przez co rosn膮 opory kad艂uba, a wraz z nim zu偶ycie paliwa. Zako艅czenie tego rozbudowanego projektu zaplanowane jest na drug膮 po艂ow臋 2018 roku, a prace obejm膮 przygotowanie zar贸wno sprz臋tu, jak i oprogramowania. Dane zbierane przez r贸偶nego rodzaju czujniki zamontowane na statku b臋d膮 analizowane i na tej podstawie wyznaczane b臋d膮 trendy pozwalaj膮ce na okre艣lenie parametr贸w eksploatacyjnych, kt贸re wp艂yn膮 na popraw臋 efektywno艣ci energetycznej statku. Jak 艂atwo mo偶na si臋 domy艣li膰, niezwykle wa偶n膮 cz臋艣ci膮 przedsi臋wzi臋cia b臋dzie stworzenie odpowiedniego systemu analizy danych. Zebrane informacje na temat warunk贸w i parametr贸w 偶eglugi b臋d膮 przetwarzane z wykorzystaniem algorytm贸w sztucznej inteligencji, aby zapewni膰 optymalizacj臋 koszt贸w i negatywnego wp艂ywu na 艣rodowisko. W艂a艣nie systemy monitorowania i optymalizacji eksploatacji statk贸w to jeden z g艂贸wnych obszar贸w, w kt贸rych specjalizuje si臋 Enamor. Jak zauwa偶a Wojciech G贸rski, ta dziedzina mo偶e sta膰 si臋 d藕wigni膮 biznesow膮 gdy艅skiej sp贸艂ki, w zwi膮zku z coraz wi臋kszymi obostrzeniami dotycz膮cymi dopuszczalnych wielko艣ci emisji. Wymogi 艣rodowiskowe w tym zakresie wydaje Mi臋dzynarodowa Organizacja Morska i w艂a艣nie przepisy w zakresie emisji CO2 sprawiaj膮, 偶e rozwi膮zania firmy Enamor, zar贸wno te przygotowywane w ramach projektu badawczego, oraz ju偶 oferowane, 艣wietnie wpisuj膮 si臋 w rosn膮ce zapotrzebowanie na takie systemy na rynku. Enamor oferuje nie tylko ca艂e systemy, ale te偶 ich wybrane elementy. Wiod膮cy produkt z tego obszaru to momentomierz, kt贸ry pozwala oceni膰, jakie jest obci膮偶enie g艂贸wnego silnika statku, a zarazem efektywno艣膰 eksploatacji jednostki. 鈥 Chcemy by膰 wiod膮cym producentem momentomierzy na rynku morskim. Nasza konkurencja w wi臋kszo艣ci oferuje tylko software lub tylko hardware, natomiast my, jako jedna z 2-3 firm na 艣wiecie, proponujemy kompleksowe rozwi膮zanie i oferujemy to jako system, wraz z analiz膮 danych. Dzi臋ki temu armator otrzymuje dost臋p do wynik贸w pomiar贸w oraz analiz, i z ka偶dego miejsca na 艣wiecie jest w stanie sprawdzi膰 warunki eksploatacji nale偶膮cych do niego statk贸w 鈥 stwierdza nasz rozm贸wca. Enamor opracowuje obecnie kolejn膮 wersj臋 momentomierza, zoptymalizowan膮 pod wzgl臋dem koszt贸w produkcji. Nasz rozm贸wca podkre艣la, 偶e powy偶sze projekty dobrze wpisuj膮 si臋 w obszar badawczo-rozwojowy firmy, kt贸ry jest dla Enamoru bardzo istotny. Firma realizuje w艂asne prace badawcze oraz utrzymuje 艣cis艂膮 wsp贸艂prac臋 z jednostkami naukowymi, przede wszystkim z Akademi膮 Morsk膮 w Gdyni, ale tak偶e z Akademi膮 Marynarki Wojennej czy Politechnik膮 Gda艅sk膮, co przynosi korzy艣ci obydwu stronom. 鈥 Uczelnie otrzymuj膮 dost臋p do naszych zasob贸w, udost臋pniamy niekt贸re dane, kt贸re w inny spos贸b by艂yby trudne do zdobycia, oczywi艣cie w miar臋 mo偶liwo艣ci wynikaj膮cych z ustale艅 z klientami 鈥 m贸wi Wojciech G贸rski. W ostatnim kwartale 2016 roku Enamor przeprowadzi艂 si臋 do nowej siedziby, wybudowanej specjalnie pod potrzeby firmy. Nowy budynek oznacza przede wszystkim wi臋kszy komfort pracy i lepsz膮 integracj臋 ludzi. 鈥 Dot膮d wynajmowali艣my pomieszczenia w Akademii Morskiej i mia艂o to swoje zalety, ale firma si臋 rozrasta, obecnie zatrudniamy oko艂o 100 os贸b w Grupie Enamor i nasze potrzeby r贸wnie偶 rosn膮. Dzi臋ki przeprowadzce znacz膮co podnie艣li艣my standard pracy, mamy te偶 wygodne miejsce dla dzia艂u badawczo-rozwojowego i dla serwisu, kt贸ry dzia艂a sprawniej i otrzymuje lepsze wsparcie wewn膮trz firmy 鈥 wyja艣nia Wojciech G贸rski. Reasumuj膮c: Enamor to pr臋偶nie dzia艂aj膮ca firma, przy czym przedstawiamy tu tylko jeden z obszar贸w dzia艂alno艣ci, bo gdy艅ska sp贸艂ka, opr贸cz produkcji w艂asnej, jest tak偶e dostawc膮 oraz integratorem rozwi膮za艅 innych producent贸w. Enamor obs艂uguje nie tylko bran偶臋 morsk膮, ale te偶 lotnicz膮 i wojskow膮. Cel to stabilny rozw贸j ka偶dej z tych ga艂臋zi oraz coraz wi臋kszy zakres prowadzonej dzia艂alno艣ci. 鈥 Na rynku krajowym na pewno chcemy si臋 umacnia膰 jako partner dla Marynarki Wojennej. Natomiast w szerszym kontek艣cie planujemy ekspansj臋 na rynek nowych bud贸w statk贸w, jako firma kt贸ra zajmuje si臋 integracj膮 r贸偶nych projekt贸w i zarz膮dzaniem ca艂o艣ci膮. Mamy w tym du偶e do艣wiadczenie i widzimy w tym nasz膮 przysz艂o艣膰 鈥 podkre艣la Wojciech G贸rski. fot. 漏 Enamor
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 20 2019 12:04 V12.2.3-2