reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemysł elektroniczny | 31 stycznia 2017

Bosch podsumowuje rok 2016: integracja z internetem motorem wzrostu firmy

– Bosch znajduje się w trakcie największego w swojej historii procesu transformacji – powiedział prezes Grupy Bosch Volkmar Denner. Firma w 2016 roku inwestowała m.in. w sztuczną inteligencję oraz elektromobilność.
Według wstępnych danych obroty Grupy Bosch w minionym roku wzrosły nominalnie o ok. 3,5%, do 73,1 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost obrotów wyniósł ok. 5,4%. – - Pomimo niekorzystnych warunków rynkowych w 2016 roku osiągnęliśmy planowany wzrost – poinformował prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH dr Volkmar Denner. – Bosch znajduje się w trakcie największego w swojej historii procesu transformacji. Branże, rynki, technologie – we wszystkich tych obszarach Bosch aktywnie kształtuje zmiany. Miliardowe inwestycje stały się udziałem Grupy Bosch w obszarach internetu rzeczy (IoT) oraz przemian na rynku motoryzacyjnym i upowszechnienia elektromobilności. W 2016 roku koncern zwiększył inwestycje na działalność badawczo-rozwojową do ok. 6,6 mld EUR.

W 2016 roku koncern osiągnął dochód przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) w wysokości ok. 4,3 mld EUR. Bosch chce odgrywać wiodącą rolę w obszarze internetu rzeczy. Według spółki ogromny potencjał wzrostu wykazuje działalność związana z inteligentnymi cyfrowymi asystentami.

Sztuczna inteligencja: 300 mln EUR na nowy ośrodek badawczy

Na początku roku rozpoczął działalność Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI). Celem ośrodka jest rozszerzanie kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji. – Dzięki swoim czujnikom Bosch wyposażył produkty w umiejętność odczuwania. Teraz firma planuje sprawić, by produkty mogły się uczyć oraz działać w inteligentny sposób – wyjaśnił Denner, który w zarządzie spółki Bosch odpowiada także za badania i rozwój. – Za dziesięć lat trudno będzie wyobrazić sobie produkt Bosch bez sztucznej inteligencji. Albo sam produkt będzie wyposażony w sztuczną inteligencję, albo w jego stworzeniu i produkcji sztuczna inteligencja będzie odgrywać istotną rolę – powiedział Denner. Już za pięć lat produkty ze sztuczną inteligencją powinny osiągnąć dziesięcioprocentowy udział w obrotach Bosch. BCAI zatrudnia obecnie ok. 100 ekspertów w lokalizacjach Bengaluru (Indie), Palo Alto (USA) oraz Renningen (Niemcy). Do roku 2021 Bosch zainwestuje 300 mln EUR w rozbudowę ośrodka. Liczba pracowników ulegnie w tym okresie zwielokrotnieniu.

Inteligentne produkty w roli asystenta: rynek o wielomiliardowym potencjale

Według firmy Bosch personalizacja internetu rzeczy jest kolejną fazą rozwoju integracji w sieci. – Z pomocą sztucznej inteligencji Bosch zmieni produkty w inteligentnych asystentów. Produkty staną się partnerami, towarzyszami i osobistymi asystentami – powiedział prezes spółki Bosch. Według prognoz ekspertów rynkowych z firmy Tractica do 2021 roku liczba użytkowników cyfrowych asystentów wzrośnie o ponad 350%. – Cyfrowy asystent to ważny element łączący nas z klientem. Dzięki produktom zintegrowanym Bosch może pozostać w bezpośrednim kontakcie z klientem. Im lepiej znamy naszych użytkowników, tym lepiej możemy spersonalizować naszą ofertę usług – powiedział Denner. Na targach elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas Bosch zaprezentował m.in. robota komercyjnego Kuri. Głównym aspektem prac rozwojowych przy projekcie Kuri była personalizacja, czyli umiejętność wchodzenia w interakcję z człowiekiem. Spółka zaprezentowała także asystenta Mykie, zaprojektowanego pod kątem wymagań koncepcji Smart Kitchen. Mykie zna na przykład zawartość lodówki, potrafi sporządzić listę zakupów i pomaga w gotowaniu. Concept Car przedstawiony na targach pozwolił z kolei zaprezentować samochód w roli osobistego asystenta. Według nowego badania firm Bosch i Prognos, samochody zintegrowane za pośrednictwem Internetu pomogą kierowcom w sposób efektywny i relaksujący wykorzystać aż 100 godzin rocznie.

Przyszłość mobilności: „Wizja zero“

Bez stresu, bez wypadków i bez emisji – taką wizję przyszłego ruchu drogowego przedstawiła spółka Bosch. Etapami technologicznymi, które pozwolą osiągnąć te cele są: automatyzacja, elektryfikacja oraz integracja za pośrednictwem internetu. Denner dodał także: – Będziemy aktywnie kształtować przemiany w motoryzacji. Bosch będzie wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie mobilności, także w obszarze elektromobilności. Przedsiębiorstwo prowadzi intensywne badania, które mają przynieść przełom w technologii akumulatorowej, co pozwoli obniżyć koszt produkcji akumulatorów i stosować je masowo w pojazdach elektrycznych.

W Stuttgart-Feuerbach utworzono kampus zajmujący się badaniami nad ogniwami akumulatorowymi i akumulatorami. 300 pracowników Bosch pracuje tam nad możliwościami produkcji przemysłowej przyszłych technologii ogniw. Rocznie Bosch inwestuje w elektromobilność ok. 400 mln EUR. Dzięki szerokiemu portfolio komponentów produkowanych seryjnie, takich jak silnik elektryczny, elektroenergetyka i akumulatory Bosch zrealizował już 30 projektów dla potrzeb produkcji seryjnej.

Bosch inwestuje także w przyszłość klasycznego silnika spalinowego. Dzięki paliwom syntetycznym, także silniki spalinowe mogłyby osiągnąć emisje neutralne dla poziomu CO2. – W 2025 roku ponad 80% nowych samochodów będzie wersjami z silnikiem spalinowym. Także one będą miały ważny wkład w ochronę klimatu – powiedział prezes Bosch.



Działalność Grupy Bosch w 2016 roku w poszczególnych sektorach

– Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wszystkie sektory z wyjątkiem Industrial Technology odnotowały wzrost obrotów, częściowo dość znaczący – powiedział Asenkerschbaumer. Sektor Mobility Solutions zwiększył obroty w 2016 roku nominalnie o 5,5%, przewyższając tym samym wzrost światowej produkcji samochodów. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 7,0%. Według wstępnych danych tego działu obroty za rok 2016 wyniosły 44,0 mld EUR. W dziale Układów wtrysku paliwa do silników benzynowych Bosch odnotował nowy rekord sprzedaży wtryskiwaczy wysokociśnieniowych w wysokości 250 mln sztuk. Szczególnie duży sukces spółka odniosła w segmencie układów wspomagających oraz systemów Infotainment. Sektor Consumer Goods zwiększył swoje obroty w 2016 o 2,8%, do 17,7 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 6,2%). Zarówno dział branżowy Power Tools, jak i spółka BSH Hausgeräte GmbH wprowadziły na rynek w ubiegłym roku wiele produktów zintegrowanych w sieci. Obroty sektora Energy and Building Technology wzrosły w 2016 roku 0,8%, do 5,2 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 3,2%). Działy branżowe Thermotechnology, Security Systems oraz Service Solutions osiągają coraz wyższe obroty ze sprzedaży rozwiązań zintegrowanych, takich jak inteligentne systemy grzewcze, technologie wizyjne i usługi, np. system wzywania pomocy eCall czy usługi typu Concierge. W sektorze Industrial Technology obroty obniżyły się według wstępnych danych o 5,1% w porównaniu do roku poprzedniego i wynosiły 6,3 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: minus 4,5%). Trudnej sytuacji działu branżowego Drive and Control Technology dodatkowo nie poprawiła sytuacja ekonomiczna na rynku w Chinach, Brazylii i Rosji. Obroty działu branżowego Packaging Technology pozostały na poziomie roku poprzedniego.

Działalność Grupy Bosch w 2016 roku w poszczególnych regionach

Według wstępnych danych interesy Grupy Bosch w Europie rozwijały się pomyślnie. Koncern technologiczno-usługowy zwiększył obroty o 3,4%, do 38,6 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,8%). W Ameryce Północnej obroty wyniosły 12,4 mld EUR, utrzymując się na poziomie z roku poprzedniego. Zmiana wynosiła minus 2,0% (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: minus 1,8%).

W Ameryce Południowej obroty Grupy Bosch z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrosły o 2,1%. Nominalnie obroty zmalały o 5,7%, do 1,3 mld EUR. W regionie Azji i Pacyfiku oraz Afryce Bosch osiągnął wzrost obrotów o 12% (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut). Nominalnie obroty wzrosły o 8,1%, do 20,8 mld EUR.

Wzrost zatrudnienia w regionie Azji i Pacyfiku, Europie Środkowej i Wschodniej oraz Niemczech
Na koniec grudnia 2016 roku Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 390 000 pracowników. W 2016 roku liczba zatrudnionych zwiększyła się o 15 000 osób. Głównymi regionami wzrostu zatrudnienia były region Azji i Pacyfiku oraz Europa Środkowa i Wschodnia. W Niemczech liczba pracowników wzrosła o 2 100 osób.

2017: nieznaczny wzrost i silne wahania na rynkach

W 2017 roku Bosch spodziewa się nieznacznego wzrostu światowej gospodarki w wysokości 2,3%. Według koncernu, zagrożeniem dla rozwoju gospodarki będzie przede wszystkim sytuacja polityczna w Europie i USA. Także w 2017 roku Bosch będzie kontynuował wzrost, który ma być większy od wzrostu poszczególnych rynków. Grupa Bosch zamierza także poprawić konkurencyjność i dochodowość we wszystkich obszarach swojej działalności.

© Bosch

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 25 2018 11:14 V9.5.0-1