reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Audi Przemys艂 elektroniczny | 09 stycznia 2017

Audi i NVIDIA: autonomiczny pojazd ze sztuczn膮 inteligencj膮

Oto kolejny przyk艂ad wsp贸艂pracy producent贸w samochod贸w z czo艂owymi przedsi臋biorstwami bran偶y elektronicznej na polu autonomicznej jazdy: Audi kooperuje z firmami NVIDIA i Mobileye. Firmy zaprezentowa艂y si臋 wsp贸lnie podczas CES 2017.
W ramach targowej prezentacji przygotowanej przez NVIDIA, Audi, na specjalnie w tym celu przygotowanej otwartej przestrzeni, kt贸rej ustawienia mo偶na modyfikowa膰, zaprezentowa艂o Audi Q7 deep learning concept. By pojazd m贸g艂 swobodnie orientowa膰 si臋 w przestrzeni, w jego przodzie zamontowano kamer臋 o rozdzielczo艣ci 2 megapikseli komunikuj膮c膮 si臋 z komputerem NVIDIA Drive PX 2, bardzo precyzyjnie steruj膮cym jazd膮 samochodu. Komputer z najwy偶szej jako艣ci, bardzo wydajnym procesorem, zosta艂 specjalnie dostosowany do potrzeb autonomicznej jazdy.

Sztuczna inteligencja, to rozwi膮zanie kluczowe dla autonomicznej jazdy. Audi, wsp贸lnie ze sprawdzonymi partnerami z bran偶y elektronicznej, gromadzi zar贸wno wiedz臋, jak i do艣wiadczenie w obszarze samoucz膮cych si臋 system贸w (ang. machine learning). Na wystawie Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, marka z Ingolstadt zaprezentowa艂a je偶d偶膮cy autonomicznie pojazd koncepcyjny, kt贸ry powsta艂 we wsp贸艂pracy z firm膮 NVIDIA.
Rdzeniem oprogramowania s膮 g艂臋bokie sieci neuronowe, kt贸re specjali艣ci Audi odpowiednio wytrenowali do samodzielnej jazdy i rozpoznawania dynamicznych wskaz贸wek o ruchu drogowym. Najpierw,Audi Q7 deep learning concept podczas kilku jazd z cz艂owiekiem za kierownic膮, pozna艂o tras臋 i jej otoczenie przez obserwacj臋 oraz przy pomocy dodatkowych kamer treningowych. W ten spos贸b ustalono korelacj臋 mi臋dzy reakcjami kierowcy, a rozpoznanymi przez kamery zdarzeniami i obiektami. St膮d, podczas p贸藕niejszych jazd demonstracyjnych, samoch贸d jest w stanie zrozumie膰 instrukcje p艂yn膮ce np. z tymczasowo ustawionych 艣wiate艂 ulicznych, mo偶e je bezpo艣rednio zinterpretowa膰 i dzia艂a膰 odpowiednio do sytuacji. Gdy pojawia si臋 odpowiedni sygna艂, pojazd koncepcyjny zmienia strategi臋 jazdy i wybiera kr贸tsz膮 lub d艂u偶sz膮 tras臋. System jest do tego stopnia niezawodny, 偶e radzi sobie tak偶e z takimi zjawiskami zak艂贸caj膮cymi obraz jak z艂e warunki pogodowe czy kiepskie o艣wietlenie.

Zasadniczo, metody uczenia si臋, kt贸rych u偶ywa Audi Q7 deep learning concept, przypominaj膮 metod臋 tzw. wzmocnionego g艂臋bokiego uczenia si臋 (ang. deep reinforcement learning). Zasady p艂yn膮ce z tej metody, by艂y podstaw膮 dla prezentacji Audi na specjalistycznej konferencji po艣wi臋conej sztucznej inteligencji Neural Information Processing Systems (NIPS), kt贸ra odby艂a si臋 w grudniu w Barcelonie. Zaprezentowano tam specjalnie wytrenowane sieci neuronowe, podobne do tych funkcjonuj膮cych w ludzkim m贸zgu. Podczas gdy model samochodu (w skali 1:8) metod膮 pr贸b i b艂臋d贸w uczy艂 si臋 parkowania, sie膰 Audi Q7 deep learning concept otrzymywa艂a konkretne, istotne dla pojazdu dane 鈥 w ten spos贸b samoch贸d uczy艂 si臋 od kierowcy.

- Sztuczna inteligencja, to jedno z kluczowych dla autonomicznej jazdy rozwi膮za艅 elektronicznych. Audi, b臋d膮c co do tego g艂臋boko przekonane, zacie艣ni艂o wsp贸艂prac臋 z czo艂owymi, globalnymi firmami z bran偶y elektronicznej. Wsp贸lnie z partnerami pracuje teraz nad r贸偶nymi podej艣ciami i r贸偶nymi metodami proces贸w machine learning. Celem tych dzia艂a艅 jest znalezienie metody, kt贸ra b臋dzie optymalna dla konkretnego zastosowania. Wsp贸艂praca przemys艂u informatycznego i samochodowego ma tak偶e niezmiernie wa偶ne znaczenie dla przysz艂ej implementacji rozwi膮za艅 informatycznych w samochodach koncepcyjnych i seryjnych 鈥 czytamy w komunikacie Audi.

Audi wsp贸艂pracuje z firm膮 NVIDIA od 2005 roku. W najbli偶szych latach firmy zamierzaj膮 jeszcze bardziej zacie艣ni膰 kooperacj臋 i planuj臋 integracj臋 wiedzy i do艣wiadczenia NVIDIA w zakresie 艣rodowiska rozwoju zastosowa艅 sztucznej inteligencji, z zasobami Audi w dziedzinie automatyzacji pojazd贸w.

Kolejnym kluczowym partnerem Audi jest Mobileye 鈥 producent, kt贸rego chip przetwarzaj膮cy obrazy tak偶e znalaz艂 zastosowanie w zFAS. To supernowoczesne przedsi臋biorstwo z Izraela ma czo艂ow膮 na 艣wiecie pozycj臋 na polu zastosowa艅 swych rozwi膮za艅 w przemy艣le motoryzacyjnym. Ju偶 dzisiaj Mobileye dostarcza kamery dla Audi Q7, serii A4 i A5 oraz dla nowego Audi Q5, kt贸rych oprogramowanie do przetwarzania obrazu rozpoznaje r贸偶ne obiekty drogowe, m.in. poziome oznaczenia pas贸w ruchu na jezdni, inne pojazdy, znaki drogowe czy pieszych. Cechy, na podstawie kt贸rych rozpoznawane obiekty s膮 jednoznacznie klasyfikowane, s膮 jednak ca艂y czas w znacznym stopniu definiowane manualnie.

W nowym modelu A8, Audi oraz Mobileye poka偶膮 kolejny stopie艅 rozwoju technicznego kamery 鈥 przetwarzanie obrazu odbywa膰 si臋 b臋dzie z zastosowaniem metod deep learning. To bardzo mocno zredukuje konieczno艣膰 manualnego uczenia maszyny w fazie przedprodukcyjnej. Dzi臋ki g艂臋bokim sieciom neuronowym, system sam uczy si臋, jakie cechy s膮 odpowiednie i istotne, by zidentyfikowa膰 dany obiekt. Zgodnie z t膮 procedur膮, samoch贸d mo偶e tak偶e rozpozna膰 otwarte przestrzenie, tzn. strefy swobodnej jazdy. Jest to wa偶ny warunek dla bezpiecznej autonomicznej jazdy.

W nowym Audi A8 montowany b臋dzie pilot jazdy w korkach. Jest to pierwsza funkcja autonomicznej jazdy, dzi臋ki kt贸rej kierowca mo偶e czasowo przekaza膰 pojazdowi ca艂kowita kontrol臋 nad prowadzeniem. To pierwszy krok do wej艣cia w przysz艂o艣ci na wy偶szy poziom automatyzacji w coraz wi臋kszej liczbie sytuacji drogowych.

殴r贸d艂o: 漏 Audi
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 05 2018 15:01 V11.10.4-2