© Audi
Przemysł elektroniczny | 09 stycznia 2017
Audi i NVIDIA: autonomiczny pojazd ze sztuczną inteligencją
Oto kolejny przykład współpracy producentów samochodów z czołowymi przedsiębiorstwami branży elektronicznej na polu autonomicznej jazdy: Audi kooperuje z firmami NVIDIA i Mobileye. Firmy zaprezentowały się wspólnie podczas CES 2017.
W ramach targowej prezentacji przygotowanej przez NVIDIA, Audi, na specjalnie w tym celu przygotowanej otwartej przestrzeni, której ustawienia można modyfikować, zaprezentowało Audi Q7 deep learning concept. By pojazd mógł swobodnie orientować się w przestrzeni, w jego przodzie zamontowano kamerę o rozdzielczości 2 megapikseli komunikującą się z komputerem NVIDIA Drive PX 2, bardzo precyzyjnie sterującym jazdą samochodu. Komputer z najwyższej jakości, bardzo wydajnym procesorem, został specjalnie dostosowany do potrzeb autonomicznej jazdy.
Audi współpracuje z firmą NVIDIA od 2005 roku. W najbliższych latach firmy zamierzają jeszcze bardziej zacieśnić kooperację i planuję integrację wiedzy i doświadczenia NVIDIA w zakresie środowiska rozwoju zastosowań sztucznej inteligencji, z zasobami Audi w dziedzinie automatyzacji pojazdów.
Kolejnym kluczowym partnerem Audi jest Mobileye – producent, którego chip przetwarzający obrazy także znalazł zastosowanie w zFAS. To supernowoczesne przedsiębiorstwo z Izraela ma czołową na świecie pozycję na polu zastosowań swych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym. Już dzisiaj Mobileye dostarcza kamery dla Audi Q7, serii A4 i A5 oraz dla nowego Audi Q5, których oprogramowanie do przetwarzania obrazu rozpoznaje różne obiekty drogowe, m.in. poziome oznaczenia pasów ruchu na jezdni, inne pojazdy, znaki drogowe czy pieszych. Cechy, na podstawie których rozpoznawane obiekty są jednoznacznie klasyfikowane, są jednak cały czas w znacznym stopniu definiowane manualnie.
W nowym modelu A8, Audi oraz Mobileye pokażą kolejny stopień rozwoju technicznego kamery – przetwarzanie obrazu odbywać się będzie z zastosowaniem metod deep learning. To bardzo mocno zredukuje konieczność manualnego uczenia maszyny w fazie przedprodukcyjnej. Dzięki głębokim sieciom neuronowym, system sam uczy się, jakie cechy są odpowiednie i istotne, by zidentyfikować dany obiekt. Zgodnie z tą procedurą, samochód może także rozpoznać otwarte przestrzenie, tzn. strefy swobodnej jazdy. Jest to ważny warunek dla bezpiecznej autonomicznej jazdy.
W nowym Audi A8 montowany będzie pilot jazdy w korkach. Jest to pierwsza funkcja autonomicznej jazdy, dzięki której kierowca może czasowo przekazać pojazdowi całkowita kontrolę nad prowadzeniem. To pierwszy krok do wejścia w przyszłości na wyższy poziom automatyzacji w coraz większej liczbie sytuacji drogowych.
Źródło: © Audi
Sztuczna inteligencja, to rozwiązanie kluczowe dla autonomicznej jazdy. Audi, wspólnie ze sprawdzonymi partnerami z branży elektronicznej, gromadzi zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w obszarze samouczących się systemów (ang. machine learning). Na wystawie Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas, marka z Ingolstadt zaprezentowała jeżdżący autonomicznie pojazd koncepcyjny, który powstał we współpracy z firmą NVIDIA.Rdzeniem oprogramowania są głębokie sieci neuronowe, które specjaliści Audi odpowiednio wytrenowali do samodzielnej jazdy i rozpoznawania dynamicznych wskazówek o ruchu drogowym. Najpierw,Audi Q7 deep learning concept podczas kilku jazd z człowiekiem za kierownicą, poznało trasę i jej otoczenie przez obserwację oraz przy pomocy dodatkowych kamer treningowych. W ten sposób ustalono korelację między reakcjami kierowcy, a rozpoznanymi przez kamery zdarzeniami i obiektami. Stąd, podczas późniejszych jazd demonstracyjnych, samochód jest w stanie zrozumieć instrukcje płynące np. z tymczasowo ustawionych świateł ulicznych, może je bezpośrednio zinterpretować i działać odpowiednio do sytuacji. Gdy pojawia się odpowiedni sygnał, pojazd koncepcyjny zmienia strategię jazdy i wybiera krótszą lub dłuższą trasę. System jest do tego stopnia niezawodny, że radzi sobie także z takimi zjawiskami zakłócającymi obraz jak złe warunki pogodowe czy kiepskie oświetlenie. Zasadniczo, metody uczenia się, których używa Audi Q7 deep learning concept, przypominają metodę tzw. wzmocnionego głębokiego uczenia się (ang. deep reinforcement learning). Zasady płynące z tej metody, były podstawą dla prezentacji Audi na specjalistycznej konferencji poświęconej sztucznej inteligencji Neural Information Processing Systems (NIPS), która odbyła się w grudniu w Barcelonie. Zaprezentowano tam specjalnie wytrenowane sieci neuronowe, podobne do tych funkcjonujących w ludzkim mózgu. Podczas gdy model samochodu (w skali 1:8) metodą prób i błędów uczył się parkowania, sieć Audi Q7 deep learning concept otrzymywała konkretne, istotne dla pojazdu dane – w ten sposób samochód uczył się od kierowcy. - Sztuczna inteligencja, to jedno z kluczowych dla autonomicznej jazdy rozwiązań elektronicznych. Audi, będąc co do tego głęboko przekonane, zacieśniło współpracę z czołowymi, globalnymi firmami z branży elektronicznej. Wspólnie z partnerami pracuje teraz nad różnymi podejściami i różnymi metodami procesów machine learning. Celem tych działań jest znalezienie metody, która będzie optymalna dla konkretnego zastosowania. Współpraca przemysłu informatycznego i samochodowego ma także niezmiernie ważne znaczenie dla przyszłej implementacji rozwiązań informatycznych w samochodach koncepcyjnych i seryjnych – czytamy w komunikacie Audi.

SK Hynix wybuduje 4 fabryki chipów
Koreański producent pamięci zapowiedział, że zainwestuje 107 mld USD w budowę 4...
Sony wzmocni kadrę inżynierską w biznesie chipów
Sony poinformowało, że 40% nowo zatrudnionych inżynierów w Japonii w ciągu najbliższych...
APS Energia zrealizuje dwa zamówienia dla H. Cegielski
Spółka przyjęła do realizacji nowe zamówienia od H. Cegielski - Fabryka Pojazdów...
RGB Technology prezentuje postępy z budowy nowego zakładu
Trwa budowa nowej siedziby RGB Technology, zlokalizowanej w Strefie Ekonomicznej w...
Wirtualna rzeczywistość ułatwi podbój kosmosu
Po technologię rzeczywistości wirtualnej sięgają największe agencje kosmiczne na świecie...
Honda zamknie fabrykę w Wielkiej Brytanii
Japoński producent ogłosił plany restrukturyzacyjne: firma zamierza w 2021 roku zamknąć...
Ursus wygrał olbrzymi przetarg
NCBiR wybrało ofertę Ursusa jako najkorzystniejszą w postępowaniu na opracowanie i...
XTPL Inc. już w Dolinie Krzemowej
Komercjalizujące zaawansowaną technologię nanodruku XTPL otworzyło spółkę w Silicon...
Koło Naukowe Mechaników AGH opracowuje elektroniczną...
Studenci z Koła Naukowego Mechaników AGH (KNM AGH) działającego przy Wydziale...
ML System z kontraktem na budowę hali
ML System podpisał z firmą Skawald umowę o generalne wykonawstwo dla inwestycji polegającej na budowie hali wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym oraz instalacjami wewnętrznymi.
Braster podpisał umowę na sprzedaż systemu Braster Pro w Indiach
Braster SA, innowacyjna spółka technologiczna, działająca w obszarze telemedycyny...
Pracownicy TRW Polska w Częstochowie za strajkiem
W związku z brakiem porozumienia z pracodawcą odnośnie podwyżek...
Potencjalny wpływ brexitu na branżę elektroniczną
W związku ze zbliżającym się wielkimi krokami ostatecznym terminem opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię politycy, przedsiębiorcy oraz obywatele starają się ocenić potencjalny wpływ tego bezprecedensowego...
Wrocław bada rozwiązania internetu rzeczy we współpracy z firmami...
Rozwój usług na potrzeby inteligentnego miasta przy wykorzystaniu internetu rzeczy...
Bornico z kredytem na innowacje
Projekt radomskiego producenta elektroniki został rekomendowany do...
Komercyjne wykorzystanie dronów może przynieść gospodarce nawet 913...
Budownictwo, rolnictwo, energetyka czy ubezpieczenia – to tylko niektóre z branż, w...
Mechanizm sondy InSight rozpocznie wbijanie w grunt Marsa
W tym tygodniu instrument HP3 marsjańskiej sondy InSight zacznie wbijać się na głębokość...
20 lutego XTPL zadebiutuje na GPW
Rozwijająca przełomową technologię nanodruku XTPL zadebiutuje na głównym...
VIGO System otrzymało milionowe środki na inwestycje
Projekt spółki otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Rekomendowana...
Cormay przenosi lokalizację inwestycji
Biotechnologiczna spółka podjęła decyzję o przeniesieniu lokalizacji planowanej inwestycji związanej...
BB Electronics przejmuje czeski EMS
Duński dostawca usług EMS, BB Electronics, przejął czeskiego konkurenta Wendell Electronics.
Artykuły, które mogą Cię zainteresować
Most Read
Załaduj więcej newsów