reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Jabil Przemysł elektroniczny | 24 listopada 2016

Jabil Kwidzyn produkuje nowoczesne kamery dla niemieckiego start-upu Panono

Sztandarowym produktem Panono jest kamera sferyczna w kształcie kuli, wykonująca zdjęcia 360°, której rozdzielczość przekroczyła 100 megapikseli. Seryjna produkcja kamery odbywa się w polskim zakładzie Jabila.

Kamera Panono po raz pierwszy została zaprezentowana na platformie crowdfundingowej w 2013 roku i momentalnie odniosła wielki sukces. Twórcom produktu udało się wówczas zebrać ponad 1,2 mln USD. Kolejnym wyzwaniem dla Panono było znalezienie odpowiedniego producenta, a idealnym miejscem do takich poszukiwań okazały się targi Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas. To właśnie tam w 2014 roku odbyła się premiera pierwszej wersji kamery i po raz pierwszy rozmawiali ze sobą przedstawiciele firm Jabil i Panono. Spotkanie w Las Vegas było początkiem udanej i trwającej do dzisiaj współpracy, którą Stuart Green, Senior Business Unit Director z firmy Jabil, określa mianem pracy inżynierów z inżynierami. Jabil, czyli dostawca nowatorskich rozwiązań elektronicznych, początkowo skupiał się na produkcji kontraktowej urządzeń i elementów elektronicznych, a obecnie dynamicznie rozwija swoją ofertę, uzupełniając ją o projektowanie inżynierskie, rozwiązania dla łańcucha dostaw oraz wysoko wyspecjalizowane zlecenia chociażby z zakresu technologii optycznej, druku 3D, zaawansowanych rozwiązań mechanicznych i zrównoważonego systemu opakowań. Portfolio klientów Jabila w ostatnim czasie powiększa się w dużej mierze o niewielkie firmy z bardzo różnych branż, poszukujące podwykonawców usług produkcyjnych na wysokim poziomie. To właśnie technologiczny charakter Jabila był jednym z czynników decydujących o wyborze firmy na partnera i producenta Panono – podkreśla Jabil w komunikacie. Start-up Panono pobił wiele rekordów w dziedzinie crowdfundingu i crowdinvestingu. Łącznie przez platformy Indiegogo.com oraz Companisto.com firma zebrała 3 mln USD. Dla Jabila głównymi wyzwaniami związanymi z udziałem w projekcie Panono były ryzyko biznesowe i ewentualne specjalne wymagania produkcyjne. Ostatecznie współpraca rozpoczęła się w 2014 roku, a seryjna produkcja w listopadzie 2015 roku. Nieprzerwanie aż do dziś odpowiada za nią zakład z Polski – Jabil Kwidzyn. Od pomysłu do produktu Pierwszy pomysł na panoramiczną kamerę rejestrującą obraz 360° pojawił się w głowie Jonasa Pfeila, pomysłodawcy i współzałożyciela Panono, w 2007 roku podczas jego podróży na wyspy Tonga na południowym Pacyfiku. Zapierające dech w piersiach krajobrazy aż prosiły się o uwiecznienie w formie serii panoramicznych zdjęć. Pomysł na urządzenie elektroniczne pozwalające na takie ujęcia powrócił i został rozwinięty w pracy naukowej Pfeila na Berlińskim Uniwersytecie Technicznym (TU Berlin). Prototyp Panono został ukończony w 2010 roku. Najważniejszym wymogiem stawianym przez Panono potencjalnym partnerom była umiejętność skonstruowania tak skomplikowanego urządzenia oraz możliwość zwiększenia wolumenu produkcji w przypadku sukcesu rynkowego. - Zatrudniający ponad 3000 pracowników zakład Jabil Kwidzyn okazał się być idealnym partnerem zarówno z uwagi na niewielką odległość geograficzną, ale również brak różnic kulturowych, które mogą wystąpić w przypadku zlecania produkcji fabrykom z innych kontynentów – informuje spółka. W ramach współpracy ustalono jasny podział obowiązków. Panono odpowiada za projekt produktu, jego możliwości techniczne oraz marketing i sprzedaż, zaś Jabil za proces produkcji, w tym wprowadzanie usprawnień i dodatkowo wspiera Panono w poszukiwaniu dostawców części, a nawet w customizacji pakowania. Puzzle ze 160 elementów Ze względu na nowatorski charakter produktu Jabil stanął w obliczu kilku technicznych wyzwań. Jednym z nich była obudowa kamery składająca się z aż 160 elementów, które muszą idealnie do siebie przylegać a jednocześnie być wystarczająco odporne na uderzenia i uszkodzenia. W tym celu projektanci Jabila z Austrii we współpracy z Jabil Kwidzyn przeprowadzili testy wytrzymałościowe dwóch prototypów urządzenia. Panono uzyskało w ten sposób dane na temat prędkości opadania, kierunku przyspieszenia oraz zachowania się produktu w trakcie i po upadku. Wszystkie te informacje pozwoliły na dopracowanie kamery i zwiększenie jej odporności przed uruchomieniem masowej produkcji. Montaż obudowy w formie 160-elementowej układanki również stanowił nie lada wyzwanie. Lufthansa i BMW wśród użytkowników kamer Panono Dziś - zaledwie kilka lat po zaprezentowaniu pomysłu szerokiej publiczności na platformie crowdfundingowej - Panono odnosi spore sukcesy na rynku. Kamera jest wykorzystywana zarówno przez zwykłych konsumentów oraz komercyjnie, np. do produkcji materiałów virtual reality (VR) w branży turystycznej, przez działy marketingu, na eventach, w budownictwie i w branży deweloperskiej oraz przez media. Lufthansa na przykład używa Panono do celów promocyjnych, robiąc panoramiczne zdjęcia nowych destynacji w rozkładzie lotów lub nowych maszyn w swojej flocie. Z kolei BMW używa Panono podczas targów motoryzacyjnych, prezentując wnętrza wystawianych tam modeli lub całe stoisko. Inni znajdują jeszcze inne zastosowania urządzenia z Kwidzyna. Drużyna futbolu amerykańskiego Minnesota Vikings używa Panono do prezentacji postępów prac na budowie nowego stadionu, a także jako narzędzie wspierające sprzedaż biletów, umożliwiając kibicom wybór sektorów czy miejsc. Panono znalazło swoje zastosowanie również wśród organizacji pozarządowych i charytatywnych. World Wildlife Fund (WWF) dokumentuje urządzeniem swoje projekty związane z ochroną środowiska naturalnego. © Jabil
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
May 21 2019 21:58 V13.3.9-1