reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© begemot 30 dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |

Fibaro: w 6 lat od 3 do 350 osób

Poznańskie Fibaro, firma produkującą automatykę domową ze świata internetu rzeczy (IoT), rodziła się w przydomowym garażu. Obecnie produkty z poznańskiej fabryki trafiają do 110 krajów świata.

Wszystko zaczęło się w 2010 roku w przydomowym garażu, gdy Maciej Fiedler postanowił zerwać z wizerunkiem okablowanych, skutych ścian z brzydkimi czujkami. Produkty Fibaro umożliwiają dodanie mieszkaniom „inteligencji”, czyli dostosowują różne urządzenia takie, jak np. ekspres do kawy, telewizor czy oświetlenie do zwyczajów użytkownika i pozwalają sterować nimi za pomocą prostych gestów i smartfona. Firma szybko odnalazła swoje miejsce w branży i zaczęła sprzedawać poza granicami Polski, w krótkim czasie zyskując klientów z Niemiec, Francji czy Stanów Zjednoczonych. Efektem ekspansji na rynkach zachodnich było umacnianie swojej pozycji poprzez sieć franczyzową, a także otwarcie w maju br. biura zlokalizowanego w Dolinie Krzemowej, jednak firma przez cały ten czas stawiała na lokalną produkcję i polskich fachowców. Pod koniec 2015 r. w poznańskiej firmie pracowało 350 osób, co stanowi ponad stukrotny wzrost w porównaniu z początkiem działalności, gdy w firma zatrudniała zaledwie trzy osoby. - Rynek nowoczesnych technologii, z uwzględnieniem IoT jest jednym z najbardziej rozwojowych. Sprzedaż na rynku Europy Środkowo-Wschodniej rośnie już teraz w tempie dwucyfrowym – średnio o 18,7 proc. w skali roku. W 2014 roku sięgnęła ona poziomu 6,83 mld USD, w roku bieżącym wyniesie 8,20 mld USD. W 2018 roku rynek IoT w naszej części świata wart będzie już 13,58 mld USD. Dobrze wykorzystany potencjał może przynieść ogromne korzyści dla gospodarki. Z kolei Dolina Krzemowa to wielkie możliwości i znakomita promocja. Dzięki internetowi świat stał się globalną wioską, gdzie informacje przekazywane są w zaledwie kilka sekund. To, co zostało wymyślone w tym magicznym, start-upowym miejscu staje się towarem dostępnym na całym świecie, również w Polsce, dlatego nowoczesne technologie z powodzeniem dotarły także do Polski i na stałe wpisały się w polski rozwój IoT – mówi Maciej Fiedler, prezes i pomysłodawca Fibaro. Przez wiele lat w naszym kraju panowało przeświadczenie, że systemy Smart Home spotkają się głównie z zainteresowaniem zamożniejszych osób, a sama instalacja i urządzenia wykraczają daleko poza finansowe możliwości przeciętnego obywatela. Potwierdzeniem tego były m.in. systemy, które trzeba było montować kłując ściany i montując wiele metrów okablowania, a których instalacja możliwa była tylko podczas remontu lub budowy domu od podstaw. Dlatego Fibaro postawiło na urządzenia, które można montować bezinwazyjnie. Dzięki inwestorom, Fibar Group osiągnęło wycenę rzędu 140 mln EUR. W rekordowym 2012 roku, Fibaro odnotowało wzrost przychodów netto ze sprzedaży na poziomie 388 proc. i zysk w wysokości prawie 490 proc., natomiast EBITDA nie spadła nigdy poniżej 15 proc. Warto podkreślić, że sprzedaż produktów poznańskiej firmy na polskim rynku to zaledwie 5-7 proc. całej działalności. Inteligentne technologie to ciągła obserwacja rynku i wyścig z czasem o patenty, dlatego szanse na przetrwanie mają tylko najlepsi. - Mamy na swoim koncie ponad 30 patentów i 150 wzorów przemysłowych. To imponująca liczba, szczególnie dlatego, że wciąż jeszcze jesteśmy młodą spółką. Prawdą też jest, że nasze wnioski patentowe składane są głównie w Ameryce. W Stanach Zjednoczonych system patentowy działa sprawniej niż w Polsce, a nasze zainteresowanie i lokowanie biura w Dolinie Krzemowej jest motywowane zwykłą chęcią grania w jednej lidze z najlepszymi, możliwością swobodnej wymiany myśli, rozmowy, nauki. Polska staje się coraz ważniejszym i większym graczem na arenie międzynarodowej, a przez te sześć lat naszej działalności zauważyliśmy ogromny skok w mentalności Polaków co do IoT. Kiedyś były to gadżety dla wybranych, dzisiaj zaczynamy doceniać możliwości oszczędzenia sobie czasu i ułatwienia życia, za relatywnie nieduże pieniądze – mówi Bartłomiej Arcichowski, Fibaro CTO. Źródło: Fibaro

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama