
© Politechnika Białostocka
Przemysł elektroniczny |
RED – łazik nowej generacji
Studenci Politechniki Białostockiej zaprezentowali nowy łazik marsjański, który weźmie udział w dwóch edycjach zawodów: University Rover Challenge w Stanach Zjednoczonych oraz European Rover Challenege w Polsce.
Ma 6 kół, trójpalczasty chwytak wykonany w druku technologii 3D, zaawansowany system zawieszenia, dostosowujący się do warunków terenowych i przez 9 miesięcy budowali go studenci z Koła Naukowego Robotyków Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Robot najnowszej generacji w nosi nazwę RED, czyli R- jak reconnaissance (rozpoznanie), E – jak exploration (badanie), D – discovery (odkrywanie). Między innymi tym trzem zadaniom będzie musiał sprostać najnowszy łazik marsjański podczas zawodów.
- Analog łazika marsjańskiego to jest już symbol: Wydziału, Uczelni i trochę – miasta Białegostoku – mówił prof. Andrzej Seweryn. Dziekan Wydziału Mechanicznego dodał, że by stworzyć takiego robota, trzeba mieć wiedzę zarówno z mechaniki, budowy maszyn, automatyki i robotyki, informatyki, mechatroniki – i ten właśnie interdyscyplinarny zespół tego dokonał.
ANALOG ŁAZIKA MARSJAŃSKIEGO RED – cechy szczególne

- układ sześciokołowy, z każdym kołem napędzanym osobnym silnikiem prądu stałego,
- koła pozbawione możliwości skrętu (łazik zmienia kierunek jazdy dzięki parom
- kół obracających się w przeciwne strony),
- zaawansowany system zawieszenia, dostosowujący się do warunków terenowych,
- zawieszenie wykonane z lotniczego stopu aluminium,
- maszt wykonany z rury z włókna węglowego,
- robotyczne ramię wykonane z płyt z włókna węglowego,
- trójpalczasty chwytak wykonany w technologii druku 3d,
- system podciśnieniowego pobierania próbek gleby,
- układy elektroniczne podzielone na moduły ułożone w podobny sposób, jak w komputerze PC,
- układy elektroniczne oparte o 32 bitowe mikrokontrolery STM pracujące w czasie rzeczywistym,
- autonomiczny dojazd do wskazanego punktu,
- autonomiczne sterowanie ramieniem,
- 1,5 km zasięgu w zróżnicowanym terenie,
- koszyki do transportu ładunku,
- 5 kamer pokładowych,
- automatyczne generowanie raportów o przeprowadzonych badaniach,
- wielowarstwowe systemy bezpieczeństwa.