reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© cookelma dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 29 lutego 2016

Polskie firmy ruszaj膮 na podbój kosmosu

Najwi臋ksze perspektywy w tym innowacyjnym sektorze ma miniaturyzacja satelit贸w oraz adaptacja rozwi膮za艅 technologicznych z innych sektor贸w.
鈥 Coraz wi臋cej firm jest zainteresowanych uczestnictwem w ambitnych projektach kosmicznych i rozwojem w tym obszarze 鈥 przekonuje w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Biznes Grzegorz Brona, prezes zarz膮du Creotech Instruments. 鈥 Tutaj nie wystarczy uczestniczy膰 w pojedynczych projektach. Trzeba si臋 rozwija膰, 偶eby nad膮偶y膰 za 艣wiatem, a docelowo r贸wnie偶 opracowywa膰 technologie prze艂omowe, wyrastaj膮ce poza wiedz臋 obecn膮 w innych krajach, chocia偶by w Unii Europejskiej. Jak zapowiada艂 Mateusz Morawiecki, minister rozwoju, innowacyjno艣膰 ma by膰 motorem krajowej gospodarki, a sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie. 鈥 Sektor kosmiczny jest awangard膮 rozwoju nowoczesnych technologii w Polsce, nie ma takiego drugiego, w kt贸rym mia艂yby one tak szerokie zastosowanie 鈥 wskazuje Grzegorz Brona. 鈥 Zaczyna to by膰 nasza specjalizacja. Najwi臋kszy potencja艂 rozwoju 鈥 zdaniem Grzegorza Brony 鈥 obecnie tkwi w satelitach. W ostatnich kilkunastu latach nast膮pi艂a ich bardzo daleko posuni臋ta miniaturyzacja. Satelity, kt贸re 20鈥30 lat temu wa偶y艂y p贸艂 tony, dzisiaj mog膮 wa偶y膰 50 kg. Powoduje to istotny spadek ceny wysy艂anych w kosmos urz膮dze艅. Z drugiej strony podczas ich budowy wykorzystywane s膮 rozwi膮zania nieprzeznaczone bezpo艣rednio dla przemys艂u kosmicznego. 鈥 Satelity s膮 dost臋pne dla coraz szerszego grona odbiorc贸w, nie tylko pa艅stwowych, na kt贸rych przemys艂 kosmiczny dotychczas bazowa艂, lecz tak偶e dla prywatnych 鈥 zapewnia Grzegorz Brona. 鈥 Wydaje si臋, 偶e firmy w Polsce powinny inwestowa膰 w obszar miniaturyzacji i tworzenia nowych misji kosmicznych na podstawie element贸w wzi臋tych z tzw. p贸艂ki, niekoniecznie kosmicznych. Mo偶emy by膰 tutaj konkurencyjni i szybko wytworzy膰 know-how. Sektor kosmiczny jest do艣膰 trudny dla firm, kt贸re w nim dzia艂aj膮. Przez pierwszych kilka lat w takich przedsi臋biorstwach trzeba przede wszystkim inwestowa膰. Na pocz膮tku firmy maj膮 problem ze zgromadzeniem kapita艂u, kt贸ry pozwoli na d艂ugofalowy rozw贸j. 鈥 Trudno osi膮gn膮膰 zadowalaj膮cy zysk po trzech czy nawet pi臋ciu latach dzia艂ania sp贸艂ki kosmicznej, dlatego 偶e poszczeg贸lne projekty realizowane s膮 w艂a艣nie w perspektywie pi臋cio-, siedmio- czy nawet dziesi臋cioletniej 鈥 precyzuje Grzegorz Brona. Coraz wi臋cej firm sektora kosmicznego 鈥 zdaniem Brony 鈥 艂膮czy si臋 w klastry i zaczyna wsp贸艂pracowa膰 na rzecz wsp贸lnej realizacji projekt贸w. Jak podkre艣la, Creotech Instruments chce by膰 podmiotem, kt贸ry b臋dzie budowa艂 sie膰 wsp贸艂pracy mi臋dzy polskimi firmami. 鈥 Nie ma w tej chwili jednego najsilniejszego o艣rodka, kt贸remu wszystkie inne mo偶na by przyporz膮dkowa膰 鈥 t艂umaczy Grzegorz Brona. 鈥 Jednym z nich jest Warszawa, drugim 鈥 Tr贸jmiasto. Trzeci obszar istnieje w okolicach Torunia i Bydgoszczy. Oczywi艣cie Dolina Lotnicza, czyli Rzesz贸w i wsch贸d Polski r贸wnie偶 aspiruj膮 do roli obszaru, kt贸ry szybko si臋 rozwija w dziedzinie technologii kosmicznych. Wida膰, 偶e w ca艂ej Polsce rozwija si臋 przemys艂 kosmiczny, kt贸ry tak naprawd臋 dopiero si臋 rodzi. 殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 15:52 V12.2.2-2