reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© ZF TRW Przemys艂 elektroniczny | 22 stycznia 2016

4 innowacje, które pomog膮 kierowcom

A dok艂adniej: 4 innowacje, kt贸re pomog膮 lepiej porozumie膰 si臋 ludziom i autonomicznym samochodom.
Firma ZF TRW, dostawca produkt贸w dla bran偶y motoryzacyjnej, zaprezentowa艂 rozwi膮zania, kt贸re u艂atwi膮 komunikacj臋 pomi臋dzy kierowc膮 (czy te偶 raczej pasa偶erem), a autonomicznym samochodem. Oto one:
  1. Inteligentna kierownica Siedz膮c za k贸艂kiem w autonomicznym samochodzie i tak mamy obowi膮zek przej膮膰 kontrol臋 nad autem, oczywi艣cie po wcze艣niejszym zasygnalizowaniu takiej potrzeby. W sprawnym przekazywaniu obowi膮zk贸w kierowcy pomocne b臋d膮 czujniki, sprawdzaj膮ce czy cz艂owiek trzyma r臋ce na kierownicy oraz wy艣wietlacz LED, na kt贸rym odliczany jest czas do momentu przej臋cia kontroli. Komputer mo偶na oczywi艣cie zwolni膰 z obowi膮zk贸w kierowcy w dowolnym momencie, po naci艣ni臋ciu przycisku 鈥瀙ush-to-drive鈥.
  2. Ekrany dotykowe nast臋pnej generacji Wielofunkcyjne ekrany dotykowe b臋d膮 odgrywa膰 istotn膮 rol臋 we wn臋trzu samochod贸w, kt贸re musi by膰 dostosowane zar贸wno do jazdy autonomicznej, jak i tradycyjnej. Tu przydadz膮 si臋 wy艣wietlacze wykorzystuj膮ce technologie haptyczne, czyli symuluj膮ce wra偶enie dotyku r贸偶nych faktur. Przyk艂adem mo偶e ekran dotykowy Swipetronic firmy ZF, kt贸ry jest p艂aski, ale w dotyku sprawia wra偶enie, jakby by艂y na nim prawdziwe przyciski lub prze艂膮czniki. Takie rozwi膮zanie pozwoli kierowcy na skupienie wzroku na drodze d艂u偶ej, ni偶 przy standardowych ekranach dotykowych.
  3. Kamera monitoruj膮ca kierowc臋 W samochodach przysz艂o艣ci to nie tylko ludzie b臋d膮 decydowali, czy wy艂膮czy膰 autopilota, ale i komputer sprawdzi, czy kierowca jest w stanie przej膮膰 kontrol臋 nad samochodem. System, wyposa偶ony m.in. w zaawansowane kamery, oceni nawet stan emocjonalny kierowcy oraz to, czy jest on zorientowany w aktualnej sytuacji na drodze, wspieraj膮c w razie potrzeby dzi臋ki pomocy zaawansowanych algorytm贸w.
  4. Inteligentne pasy Niegdy艣 zupe艂nie milcz膮ce pasy bezpiecze艅stwa ju偶 zmieni艂y si臋 w do艣膰 gadatliwe wyposa偶enie samochodu, w momencie, gdy zapominamy o ich zapi臋ciu. Mo偶na je dodatkowo usprawni膰, np. poprzez wprowadzenie aktywnego systemu kontroli napi臋cia pas贸w (ACR), kt贸ry umo偶liwia zwijanie i napinanie pas贸w w sytuacjach awaryjnych. Uruchomienie takiego systemu jest mo偶liwe np. poprzez sygna艂 z czujnik贸w 艣rodowiskowych, takich jak radar lub kamera, kt贸rych zadaniem jest monitorowanie pr臋dko艣ci wzgl臋dnej i odleg艂o艣ci od poprzedzaj膮cego pojazdu. Kolejne udogodnienie, czyli technologia aktywnego regulatora wysoko艣ci zamka pas贸w (ABL), u艂atwia zapi臋cie i dost臋p do pas贸w poprzez elektryczne unoszenie zamka.
殴r贸d艂o: 漏 ZF TRW
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 22 2019 14:26 V12.2.6-2