reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© albert lozano dreamstime.com
Analizy |

RFID wydobywa cały potencjał beaconów

Dopiero połączenie beaconów z technologią RFID przynosi pożądane rezultaty w branży handlowej – podkreślają eksperci z firmy Smart Technology Group.

O zaletach beaconów w zakresie działań marketingowych i programów omnichannel (czyli programów łączących wiele kanałów sprzedażowych, np. sprzedaż w sklepie stacjonarnym, on-line, mobilna, przez katalogi, czy bezpośrednia) mówi się już od dłuższego czasu. Montowane w sklepach urządzenia mają zachęcać klientów do zakupów korzystając ze spersonalizowanej oferty. Ale dopiero połączenie beaconów z technologią RFID przynosi pożądane rezultaty. Beacony: wszystkie plusy i minusy Technologia Bluetooth Low Energy chwalona jest przede wszystkim za nowe możliwości dotarcia do klienta (beacony często nazywane są mobilnymi asystentami w trakcie zakupów), a także za dostarczanie firmom szczegółowych danych dotyczących zachowania i preferencji konsumentów. Podkreśla się niską konsumpcję energii (mogą działać od roku do trzech lat), precyzję w określaniu odległości od emitera oraz bezproblemową współpracę z urządzeniami mobilnymi. Nie sposób nie docenić nowej jakości, jaką BLE wniosło do handlu. Ale dla racjonalnej oceny ich użyteczności niezbędne jest wskazanie niedostatków omawianej technologii. Bateria w beaconie w końcu się rozładuje, a jej wymiana przy posiadaniu kilkunastu emiterów na obiekcie jest problematyczna i kosztowna. Gromadzone dane są właściwie jedynie zbiorem informacji, które muszą być dopiero przetworzone i opracowane przez właściciela, by można jest efektywnie wykorzystać. By jednak możliwe było w ogóle zebranie takich informacji, klient musi mieć w telefonie zainstalowaną i uruchomioną podczas zakupów aplikację. Właściciel smartfona musi także zaakceptować odbiór powiadomień od emiterów, a także posiadać dodatkowe uprawnienia, jak np. możliwość używania GPS-a czy wyrazić zgodę na zbieranie informacji o użytkowniku. Konsumenci nie posiadający takiej aplikacji są więc przez beacony ignorowani, nawet jeśli należą do grona stałych klientów, regularnie robiących zakupy w danym butiku. Relatywnie często posiadają oni karty lojalnościowe, a gromadzone tam punkty stanowią dodatkowy bodziec motywacyjny przy wyborze miejsca zakupów. Prognozy dotyczące wyzwań w handlu detalicznym (m.in. Retailing 2015: New Frontiers, PricewaterhouseCoopers oraz 12 Retail Trends and Predictions for 2015, Vend) podkreślają, że wśród klientów przeważać będą dwie grupy. Pierwszą z nich będą millenialsi (nazywani też generacją Y), czyli osoby w wieku 20-30 lat obeznane z nowymi technologiami i sprawnie posługujące się mobilnymi udogodnieniami podczas zakupów. Drugą grupą będzie generacja boomersów, tj. klientów w wieku 60-70 lat. I właśnie o nich bardzo często zapomina się przy wdrażaniu nowych rozwiązań. RFID zyskuje na popularności Wśród przedsiębiorców z branży retail na całym świecie coraz większą popularność zdobywa technologia Radio Frequency Identification (RFID). - Wdrożyły ją już takie marki jak Walmart, Zara, Macy’s czy cała grupa Metro, usprawniając tym samym swoje procesy inwentaryzacji i znacznie przyspieszając obsługę klientów. Z roku na rok przybywa marek korzystających z radiowej identyfikacji – mówi dr inż. Karolina Kozłowska, prezes Smart Technology Group, zajmująca się RFID od ośmiu lat. Jej słowa znajdują uzasadnienie w prognozach rynkowych. Według brytyjskiej firmy analitycznej IDTechEx wartość globalnego rynku RFID wzrosła z 6,98 mld USD w 2012 roku do 7,88 mld USD w 2013 roku, co więcej szacuje się, ze w 2020 roku osiągnie wartość 23,4 mld USD. Zainteresowanie technologią RFID spowodowane jest różnorodnością jej wykorzystania. Znajduje ona zastosowanie w inwentaryzacji środków trwałych, obsłudze klienta, logistyce, zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz w systemach antykradzieżowych. Identyfikacja przy pomocy fal radiowych (RFID) pozwala na zdalny odczyt danych z identyfikatorów (inaczej tagów, transponderów) jak również zapis danych bez konieczności kontaktu optycznego pomiędzy urządzeniem odczytującym, a identyfikatorem. Zapis może być dokonywany wielokrotnie (nawet do 300 000 razy, sam odczyt jest nieograniczony co do ilości), co stanowi ogromną zaletę w stosunku do metod tradycyjnych, np. kodów kreskowych. Wykorzystywane tagi radiowe pracują w szerokim zakresie temperatur i praktycznie są niewrażliwe na warunki otoczenia. I to właśnie możliwość wielokrotnego użytku, trwałość oraz ogromna różnorodność dostępnych na rynku tagów przekłada się nieograniczone sposoby wykorzystania RFID w wielu branżach. Technologiczna fuzja Tadeusz Kotarbiński stwierdził, że synergia zachodzi wtedy, gdy współdziałające ze sobą podmioty osiągną więcej niż gdyby działały z osobna. Doskonale widać to na przykładzie połączenia beaconów i RFID. Takie rozwiązanie, jako pierwsza na świecie, opracowała właśnie firma Smart Technology Group. Dostrzegając niewykorzystany do tej pory potencjał stworzyła modułowy czytnik RFID UHF drugiej generacji zintegrowany m.in. z modułem Bluetooth. Tym samym obie technologie mogą być wykorzystane jednocześnie, wyeliminowano przy tym najdotkliwsze ograniczenia BLE, takie jak konieczność wymiany baterii w beaconach (beacon będzie zasilany z czytnika) bądź niemożliwość dotarcia do osób nieposiadających bądź niekorzystających z dedykowanej aplikacji. Większość klientów, zwłaszcza starszych wiekowo, woli tradycyjne rozwiązania w postaci kart lojalnościowych. Karty te mogą działać w technologii RFiD UHF. Tym samym i one będą mogły stać się beneficjentami spersonalizowanej oferty. Nowatorski czytnik zidentyfikuje bowiem klienta albo na podstawie aplikacji, albo na podstawie karty lojalnościowej i zaproponuje mu specjalną ofertę, wyświetlaną np. na monitorach zainstalowanych w sklepie przy wejściu. Właścicielom sklepu łatwiej będzie także zarządzać danymi dotyczącymi preferencji klientów. Połączenie RFID i BLE znajdzie również zastosowanie w systemach parkingowych, także tych wykorzystywanych w centrach handlowych. - Możliwe będzie zarządzanie wjazdem czy wyjazdem przy pomocy aplikacji zainstalowanej na telefonie komórkowym. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient będzie mógł wybrać sposób wjazdu na parking – wyjaśnia dr Kozłowska. Omawiane rozwiązanie przynosi korzyści zarówno przedsiębiorcom (sprawniejsze zarządzanie bieżącą działalnością, dotarcie do szerszej grupy klientów, realne oszczędności i szansa na większy zysk), jak i klientom (większa część z nich otrzyma dostęp do specjalnych ofert) – podkreślają eksperci z firmy Smart Technology Group. Co ciekawe, technologia RFID może zostać połączona z innymi popularnymi rozwiązaniami, takimi jak Wifi, GPRS czy ZigBee. Ze względu na złożoność tematu, takie rozwiązania zasługują na osobny artykuł. Źródło: Smart Technology Group

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama